• 1
  • 2
2012-09-09, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oneofmany
Regeln finns till för att de som inte har behovet av studiebidrag, inte heller ska få det. Men vill du rättfärdiga ditt beteende med att intala dig något annat så kan du ju göra det.

Studiemedel borde ju rimligen finnas till för att man ska kunna ha råd att leva och bo under tiden man utbildar sig och därmed inte kan lägga (lika mycket) tid på jobb. Jag antar att själva fribeloppet sedan är satt på en viss nivå med tanke på hur mycket det kan vara rimligt att jobba och tjäna i Sverige utan att försumma sina studier som ju bör vara ens huvudsysselsättning under denna tid.

Jag sover gott om natten eftersom jag istället för att supa loss för lånade pengar under helgerna - som iaf väldigt många studenter ägnar sig åt - istället kör många mil för att slita på jobbet hela helgen.
MEN! I see your point - inte alla kan/vill/orkar eller har möjlighet att åka (även om man skulle vilja) till ett välbetalt jobb under helgerna. Men i min mening så tycker jag att CSN istället skulle göra en individuell bedömning om den situation man befinner sig i när man ska studera. Jag som är 28 kanske inte har lust att bo på ett loppigt studentrum och dela kök med 19-åringar. Speciellt inte när man kommer från att ha arbetat tidigare, man redan har hunnit bygga upp ett liv med boende, bil osv. Givetvis är detta under förutsättning att man visar att man klarar av studierna..

En fråga ang "pengabehov": Ska man kolla hur mycket föräldrarna tjänar också? Jag har t.ex. inte växt upp med en silversked i arslet men de som har det kanske inte egentligen inte har behov av det där bidraget?

I vilket fall, det var inte en morallektion jag ville ha, som sagt så sover jag gott om natten. Är det någon som kan svara (eller tror sig veta nåt) ang frågan:

Kan CSN se att jag köper en bostadsrätt?
Citera
2012-09-09, 07:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newamnis
Kan CSN se att jag köper en bostadsrätt?

Till skillnad från köp av t.ex. en villa så genererar ett köp av bostadsrätt inte någon lagfart som blir offentlig handling. Så länge som du inte hamnar på CSN:s radar så kommer du förmodligen undan med ditt beteende. Med tanke på vad vanligt det är med svenska studenter i Danmark och Norge så skulle jag inte bli förvånad om CSN kan få ut inkomstuppgifter därifrån (eller jobbar aktivt på att få det). Det har ju t.ex. varit vanligt med svenskar som studerar till läkare i Köpenhamn och många av dem pendlar säkert.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in