2012-09-04, 15:12
Medlem
gitterintes avatar
Har nyligen insett att jag kommer att få äta "mjukmat" en tid framöver, klarar absolut inte kött vare sig kokt eller stekt. Tanken går till linser.

Har själv hyggligt goda recept, men efterlyser fler så att kosten inte blir så enahanda och tråkig.

Tips någon?
Citera
2012-09-04, 15:33
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitterinte
Har nyligen insett att jag kommer att få äta "mjukmat" en tid framöver, klarar absolut inte kött vare sig kokt eller stekt. Tanken går till linser.

Har själv hyggligt goda recept, men efterlyser fler så att kosten inte blir så enahanda och tråkig.

Tips någon?

Jag gillar att koka små gröna (av Puy-typ) lagom mjuka och sen blanda med finhackad lök och olivolja. Detta är dock ett tillbehör. Annars är ju daal på röda linser inte så dumt.
Citera
2012-09-04, 15:56
Medlem
Lys avatar
Av gröna eller bruna linser kan man göra linsbiffar. Enkelt. Koka linserna mjuka ( tar ca en halvtimme ), riv eller finhacka en gul lök, blanda i ett vispat ägg och några matskedar mjöl. Stek i smör eller olja ( jag föredrar olivolja ), salta och peppra med svartpeppar. De ska bli lite frasiga men inte brända.

En annan god sak av gröna linser är detta mos: Koka linserna mjuka, smula ev ner en buljongtärning i kokvattnet. Häll av vattnet, mosa linserna till puré, smaksätt med pressad ( eller hellre fint hackad ) vitlök, salt, svartpeppar och en god olivolja.
Citera
2012-09-04, 16:01
Medlem
Du borde söka på d.v indiska recept, då de använder sig av mycket linser, bönor är ju också bra.

Sen leta upp recept på kikärtsbiffar, det är också sjukt gott
Citera
2012-09-07, 21:21
Medlem
pelviss avatar
indisk linsgryta

ndisk linsgryta
2 dl röda linser
7 dl vatten
5 cm färsk ingefära
1 tsk gurkmeja
2 vitlöksklyftor
1-2 röda chilifrukter
1,5 tsk svarta senapsfrön
1-2 tsk spiskummin
2 dl krossade tomater
1 buljongtärning
salt, peppar

Skölj linserna och koka upp dem tillsammans med vatten, buljongtärning, riven ingefära, spiskummin och gurkmeja. Låt linserna puttra på svag värme tills de börjar gå sönder, ungefär 10 minuter. Skiva vitlök och chili, fräs i lite olja tillsammans med senapsfrön. När senapsfröna börjar poppa dra bort pannan från värmen. Tillsätts tomaterna till linserna och även vitlöks- och chiliblandningen. Smaka av med salt och peppar. Koka upp en kort stund.

Eritreansk linsgryta
Gott som fan

400 g gröna linser
3 hackade gula lökar
3 msk olja
2 vitlöksklyftor
4 msk tomatpuré
1 burk krossade tomater
2 tsk salt
2 tsk socker
2 tsk cayenne
1 tsk malen koriander
1 tsk spiskummin
2 tsk paprikapulver
1 buljongtärning

Koka linserna i en liter vatten i ca 20 minuter. Bryn lök, vitlök och tillsätt kryddorna. Koka ihop i 10 minuter. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, buljong, socker, salt och koka ihop i fem minuter. Tillsätt linser, koka i ytterligare fem minuter eller tills linserna är mjuka.
Du vinner också mycket på att krydda med berbere som är en etiopisk/eritreansk kryddblandning

Berbere

Ingredienser
1 tsk bockhornsklöver, (frön)
1,25 dl chili, gärna mald torkad serranochili
1,25 dl paprikapulver
2 msk salt
2 tsk ingefära, malen
2 tsk lökpulver
1 tsk kardemumma, nymald
1 tsk muskotnöt, malen
3 krm vitlökspulver
2 krm kryddnejlika, malen
2 krm kanel, mald
2 krm kryddpeppar, mald
Citera
2012-10-30, 14:16
Medlem
jag brukar steka lök, vitlök, sötpotatis och annat man vill ha i och tillsätta linser. Stek bara så att det får lite färg, sedan häller du över krossad tomat så får allt koka ihop. Tillsätt kryddor, buljong och lite majs och selleri så får du en god linsgryta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in