2005-03-27, 00:06
Medlem
Ursäkta min okunnighet, men vad menar liberaler med "nattväktarstaten"?'

Tack på förhand!
Citera
2005-03-27, 00:43
Bannlyst
Wattfords andra nick..? Någon som inte hittar till google..?

Ursäkta spydigheten; en minimalistisk stat som i princip endast ägnar sig åt egendomsskydd och försörjning av andra s k kollektiva varor (om ens det) och absolut inte befattar sig med transfereringar. I all korthet.
Citera
2005-03-27, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Word!
Ursäkta min okunnighet, men vad menar liberaler med "nattväktarstaten"?'

Tack på förhand!

Det undrar jag mä. Mitt tips är att det handlar om en stat där en massa Securitasvakter bestämmer.

/ Der B
Citera
2005-03-27, 11:40
Medlem
Gordon Gekkos avatar
Nattväktarstaten går ut på att staten skall vara så minimal för att upprätthålla lag och ordning: ett rättsväsende som straffar de som bryter mot lagen, en polismakt för att gripa brottslingar och ett försvar för att förhindra aggression från andra stater.

Underförstått i ett sådant samhälle är att egendomsrätten har ett mycket starkt skydd mot ingrepp.
Citera
2005-03-27, 16:05
Bannlyst
Samt att det enda som är brottsligt är sådant som skadar andra.

Du får alltså köpa heroin på ICA, leja horor och gå runt med automatvapen
Citera
2005-04-18, 18:06
Medlem
Aha, alltså nyliberalernas idealsamhälle?
Citera
2005-04-21, 00:27
Bannlyst
Skämt åsido, så är Nattväktarstaten en utopi så god som någon. Visst vore det suveränt om samtliga medborgare vore moraliskt högstående, med en naturlig rättskänsla och insikt i vad som anses vara det "goda samhället".
Adam Smith var väl inne på det hela i "The Wealth of Nations", och J.S Mill tangerar konceptet likaledes någonstans i en skrift (någon som minns ?) Herbert Spencer...

I princip så behöver vi bara betala skatt för att upprätthålla polisväsendet, grundskolan, försvaret, sjukvården samt rättsataten i sin dömande och lagstiftande form.

En konservativ Nattväktarstat med mindre liberalt flum skulle smaka bättre.

/ Der B
Citera
2005-04-21, 14:33
Medlem
ante__s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Der Bauer
I princip så behöver vi bara betala skatt för att upprätthålla polisväsendet, grundskolan, försvaret, sjukvården samt rättsataten i sin dömande och lagstiftande form.
Att upprätthålla sjukvård och grundskola ingår inte i en nattväktarstats uppgifter.

Definition från susning.nu
Citat:
En nattväktarstat bygger på en stat som endast övervakar att de grundläggande spelreglerna för samhället följs, i princip polis, domstolar och militär. Det vi känner som kommuner och landsting existerar inte i en nattväktarstat, och regering och riksdag har kraftigt reducerats till en rent lagstiftande och militär myndighet.

En nattväktarstat skall endast upprätthålla äganderätt och människors rätt till sig själva, och brukar därför förespråkas av många nyliberaler.

Definition från Nationalencyklopedin
Citat:
nattväktarstat, uttryck tillskrivet Ferdinand Lassalle, som skall ha präglat det som en ironisk beskrivning av den klassiska liberalismens uppfattning att statens uppgifter bör vara begränsade till det minimum som krävs för att upprätthålla lag och ordning i samhället.
Citera
2005-04-22, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ante__
Att upprätthålla sjukvård och grundskola ingår inte i en nattväktarstats uppgifter.

Tala för dig själv och andra socialliberaler. En modern konservativ Nattväktarstat ska innehålla en sjukvårdande och en utbildande komponent.
Tillhör man själv presumptiva maktutövare så kan man faktiskt delta i definitionen av själva företeelsen.

Men det där är svårbegripligt för medelmåttor och andra enradsskribenter.

Citat:
Ursprungligen postat av ante__
Definition enl.Nationalencyklopedin: Nattväktarstat, uttryck tillskrivet Ferdinand Lassalle, som skall ha präglat det som en ironisk beskrivning av den klassiska liberalismens uppfattning att statens uppgifter bör vara begränsade till det minimum som krävs för att upprätthålla lag och ordning i samhället.

Nu ska vi inte låsa oss vid allmänna beskrivningar av utopiska och ironiska begrepp. Det finns en praktisk komponent som måste beaktas, och det krävs ett självständigt tänkande för att implementera dessa teorier.
Du får avläsa terminologins beskaffenhet och anpassa dig till den 99e språkpercentilens uttrycksförmåga; annars leder dina invändningar enbart runt i auktoriteters tolkningar -och- tydligen inte i dina egna tankar.

En modern Nattväktarstat inkluderar ovan nämnda element.

/ Der B
Citera
2005-04-22, 13:08
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Tala för dig själv och andra socialliberaler. En modern konservativ Nattväktarstat ska innehålla en sjukvårdande och en utbildande komponent.
Tillhör man själv presumptiva maktutövare så kan man faktiskt delta i definitionen av själva företeelsen.

Men det där är svårbegripligt för medelmåttor och andra enradsskribenter.
/ Der B
Då kanske du kan peka ut för oss medelmåttor vart du hittar den exakta definitionen av en nattväktarstat.
Denna stat är nyliberalernas utopi och vilka funktioner som ska ingå i staten varierar från liberal till liberal. Vissa vill ha sjukvård och utbildningar i statlig regi medans andra vill ha en minimal stat. Det finns även många nyliberaler som är helt emot att staten ska vara skattefinasierad och att den istället ska vara finansierad med frivilliga bidrag.
Bara för att du har en vision på hur en nattväktarstat ska se ut så är detta inte en generell sanning för alla nyliberaler.
Citera
2005-04-22, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pollux
Då kanske du kan peka ut för oss medelmåttor vart du hittar den exakta definitionen av en nattväktarstat
Vissa vill ha sjukvård och utbildningar i statlig regi medans andra vill ha en minimal stat.

Du uttrycker dig bra, så kalla dig inte för medelmåtta. Det gäller endast avlästa tröghetsmoment hos enskilda debattörer.
Någon exakt definition av ett Nationalstats-begrepp tror jag inte på, även om Nationalencyklopedin avgivit en tolkning.

Som vanlig högerliberal/konservativ/moderat etc vill man avlägsna flummigheterna, och behålla den polisiära aspekten av Nattväktarstaten. I modern tolkning så inkluderar det en grundskola och en allmän sjukvård för skattebetalarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Pollux
Det finns även många nyliberaler som är helt emot att staten ska vara skattefinasierad och att den istället ska vara finansierad med frivilliga bidrag.
Bara för att du har en vision på hur en nattväktarstat ska se ut så är detta inte en generell sanning för alla nyliberaler.

Nyliberaler är däremot en flummig skara, stundtals lika naiva i paritet med socialliberalerna.
Det är just bland ny/social liberaler som den blinda tron på allas förmåga till moralisk och juridisk insikt förekommer. Nu vet vi att många inte besitter en naturlig rättskänsla, utan den måste inregleras i kriminella elements medvetande.

Skatten vi betalar måste hållas låg men styras till rätt plats i samhället, och inte slinka ner i enskilda förbundskassor. Det är centralt i den konservativa Nattväktarstaten som jag förespråkar.

/ Der B
Citera
2005-04-22, 14:32
Medlem
Polluxs avatar
Citat:
Som vanlig högerliberal/konservativ/moderat etc vill man avlägsna flummigheterna, och behålla den polisiära aspekten av Nattväktarstaten. I modern tolkning så inkluderar det en grundskola och en allmän sjukvård för skattebetalarna.
Jag har alltid sett nattväktarstat som ett nyliberalt påfund och nyliberaler är dom enda som jag har hört förespråka en sådan stat så det var där som jag missförstod dig.

Vi delar nog i viss mån samma visioner om hur samhället ska se ut men då jag hör ordet nattväktarstat så får det alltid mig att tänka på nyliberaler och då stämmer Nationalencyklopedins definition rätt bra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in