• 2
  • 3
2012-09-24, 03:41
Medlem
Omega3000s avatar
Vanliga saxar är bara att använda.
Det fanns förut saxar med 2 stycken krokar undertill,har för mig att dom blev förbjudna.
Om gäddan fastnar på en sax,angelkrok eller vanlig krok är nog egalt ur plågeri synpunkt.
Citera
2012-09-26, 10:47
Medlem
Får man fråga vad syftet med det hela är? Vad hade du tänkt göra med de gäddor du får upp?

Om det nu är så att du är ute efter att få sätta tänderna i en foliegrillad gädda, så behöver du knappast använda gäddsaxar. Oavsett var du befinner dig, så länge som det finns gädda i sjön/vattendraget, så krävs det inte speciellt många kast för att få napp. Dessutom är det mycket mer spänning i att dra upp fisken för hand.

Du borde satsa på att behandla fisken på ett humant sätt. Även om man anser sig stå "över" andra djur, så kan man iaf visa lite respekt.
Citera
2012-09-29, 18:39
Medlem
idiamindadas avatar
Det funkar fint med flytdunkar! En stilla kväll med brasa, en pipa god tobak och en öl med några dunksaxar i viken borde vara alla förunnat.
Citera
2012-09-29, 21:33
Medlem
Schmaxs avatar
J*vlar vad amatörer det finns här då... vem tänker ens tanken att "fiska" med gäddsax?...
Citera
2012-09-29, 23:16
Medlem
Kuivakangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bolkan
Jaha! Då har man fått lite klart för sig om hur det fungerar vid vintertiden på något sätt har jag fastnat riktigt mycket för fiske , har mer eller mindre blivit en hobby.

Men om vi säger nu hösttiden då? Någon som har prövat att binda linan från saxen till en 3 liters dunke, eller 2 liters pet flaska? och droppat pet flaskan mitt ute på sjön? Vad ger det för reslutat? Någon idé om hur man i så fall skulle kunna göra det på ett smidigt sätt och få stora gäddor?

Jag har använt gäddsax sommartid enligt mitt farfars recept - fäst reven till saxen i en lång vidja som sätts fast i strandkanten. Typ ett långt metspö som du riggar fast.

Fick en gädda på detta sätt, men slutade använda saxar efter det, tyckte att det var grymt. Fisken levde trots att saxen klyvt skallen på den fast utan att träffa hjärnan.

På så vis är jag blödig, jag både fiskar och jagar utan sentimentalitet men vill ha rena och snabba kills.
Citera
2012-09-30, 21:25
Medlem
cacas avatar
kom ihåg när man fiskade gädda med sax, på med den levande mörten på den undre kroken, man trär försiktigt in den "under skinnet" så håller sig mörten levande länge , jag brukade fäsra linan på en rak tillräcklig grov pinne, man rulla upp linan på pinnen så mörten kom nån dec från botten samt att gäddan har lina att dra ut när den tar mörten, sen la man pinnen så linan hamna i centrum på hålet vilket gjorde att man inte hög av linan när det frysit.
När det var riktigt kallt la man ett trä lock över hålet så frös det knappt till, man kollade morgon och kväll, var riktigt kul när man på håll såg att linan var ut dragen och gädda satt på saxen

Gäddorna sålde jag sedan och fick 20 kr/kg, det vart så mycket en vinter så jag kunde gå och köpa en ny moped kontant på våren....
Citera
2018-12-24, 14:23
Medlem
Skunken666s avatar
Bump:

Ser ej problemet med sax?

https://www.youtube.com/watch?v=85d0mGYsGj0
Senast redigerad av Skunken666 2018-12-24 kl. 14:31.
Citera
2019-01-01, 09:44
Medlem
Vet att många seriösa föreningar förbjudit fiske med gäddsax i sina vatten men jag tror inte det finns något generellt förbud i hela landet. Finns vissa put & take-föreningar som t.o.m. uppmuntrar medlemmarna till att sätta saxar vintertid.

Att sätta gäddsax i dunk på öppet vatten fungerar fint men förutsätter givetvis tillgång till båt när man ska hämta in dem.

Det kan vara bra att tänka på att många sportfiskare har en ganska rabiat syn på fiske med gäddsax (med all rätt kanske) och om man precis blivit intresserad av fiske som hobby så kanske det kan leda till många ovänner istället för nya fiskekompisar. Det är trots allt en ganska barbarisk fiskemetod som sannolikt innebär rejält lidande för gäddan. Det går ju inte heller att sätta tillbaks för små eller stora fiskar som vid vanligt spinnfiske då gäddsaxen ofta slår sönder gäddans käft. Bara några tips i all välmening, jag har själv använt gäddsax i yngre dar innan man förstod bättre så jag tänker inte moralisera över den saken.

Ska man använda gäddsax så vill jag uppmuntra till att åtminstone ta vara på fångsten och inte bara slänga gäddorna på isen. Lake är också en vanlig fångst vid fiske med gäddsax, och det är ju en ypperlig matfisk.

Edit: jag hade ju citerat ett antikt inlägg..
Senast redigerad av Silurus 2019-01-01 kl. 09:46.
Citera
2019-01-05, 22:59
Medlem
Zouxs avatar
Antikt inlägg indeed Men jo själv skulle jag inte använda gäddsax
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto