Citat:
Ursprungligen postat av ciiel
Tack!
Arbetet är bara en del av kursen men väldigt viktigt då det är det enda vi kommer lämna in skriftligt. (studerar för övrigt i norge)
Jag hade tänkt diskutera lite runt universums storlek, är vi de enda levande här i universum? Kanske tar jag mig vatten över huvudet om jag ger mig in på detta ämne? Filosofi är inte min starka sida.
Kanske kan du tipsa om något som är en mer självklar men intressant rubrik inom filosofin?
"Vad är tid?" är ju en konstant fråga som uppkommer inom filosofin. Du kan ju väva in tid i universum och resonera kring om tid kan uppfattas olika på olika planeter eller solsystem. Eller tid kanske inte finns utanför vårt solsystem utan där är vad vi kallar för "tid" inte finns utan där ute händer allting på samma gång det finns inget då och nu.
Nu kanske jag är helt utanför vad du vill få fram men om du sätt filmen "Watchmen" så kanske du kommer ihåg att Dr. Manhattan snackar om att han upplever allting, han kan se saker i "megaslowmotion" och han vet sin egen framtid men lever på något sätt i människornas tid. Han uppfattar det bara som att allt bara händer, det finns inget då eller nu.
Ursäkta om det blev väldigt krångligt.
Om du är intresserad av astronomi och tidsresor så rekommenderar jag den här videon, det får en att verkligen ifrågasätta vår verklighet.
http://www.youtube.com/watch?v=KZ0gQevrPTo