2012-09-03, 18:04
Medlem
kiwiss avatar
Sitter just nu på balkongen med några kompisar då vi började prata om spindlar. Då säger den ena tjejen att långben är giftig? "Dom har för små huggtänder för att kunna bita igen människans hud"???

Är det här sant? :/

MVG
Citera
2012-09-03, 18:19
Medlem
Citat:
Lockespindlar saknar förmåga att producera gift och silke.

Citat:
I vardagstal kallas de ofta långben. Uppenbarligen på grund av sina långa ben.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lockespindlar
Citera
2012-09-03, 18:54
Medlem
PokeMes avatar
eller menar du dessa?
Citera
2012-09-04, 00:38
Bannlyst
Det är sant att de inte kommer att kunna tränga igenom en människas hud. Även om de skulle lyckas så skulle du inte märka av det. De kategoriseras inte ens som spindlar förresten.
Senast redigerad av Bitsocker 2012-09-04 kl. 00:42.
Citera
2012-09-04, 00:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bitsocker
Det är sant att de inte kommer att kunna tränga igenom en människas hud. Även om de skulle lyckas så skulle du inte märka av det. De kategoriseras inte ens som spindlar förresten.
Det där på Wikipedia om att de saknar förmåga att producera både gift och silke, ska man ta det med en nypa salt? Jag ser samma påstående på många googleträffar men de kan ju vara kopierade från Wikipedia hela bunten.

Om de inte har gift, suger de i sig det göttiga ur sina byten utan att döda dem först då? De kan väl inte döda annars med de där små gaddarna?
Citera
2012-09-04, 00:59
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Det där på Wikipedia om att de saknar förmåga att producera både gift och silke, ska man ta det med en nypa salt? Jag ser samma påstående på många googleträffar men de kan ju vara kopierade från Wikipedia hela bunten.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opiliones#Misconception
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om de inte har gift, suger de i sig det göttiga ur sina byten utan att döda dem först då? De kan väl inte döda annars med de där små gaddarna?
De är allätare, dvs de äter även växter, de suger inte heller i sig maten som spindlar gör utan de sväljer bitar. Och ja, deras tänder kan döda små insekter.
Citat:
"Dom har för små huggtänder för att kunna bita igen människans hud"
Personligen tycker jag det borde vara avrättning på personer som sprider desinformation.
Citera
2012-09-04, 01:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Personligen tycker jag det borde vara avrättning på personer som sprider desinformation.

Menar du att de kan bita igenom människans hud då? Eller syftar du på att det är käkar och inte huggtänder?
Citera
2012-09-04, 02:06
Medlem
Blaxmixs avatar
Hörde exakt samma myt på dagis.. och trodde sedan på det tills jag var runt 15-16, sorgligt nog.
Citera
2012-09-04, 11:34
Medlem
kiwiss avatar
Så dom är inte giftiga. Fantastiskt, nu kan jag leva ett normalt liv igen.

Tack för alla svar!
Citera
2012-09-04, 12:26
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florsocker
Menar du att de kan bita igenom människans hud då? Eller syftar du på att det är käkar och inte huggtänder?
Äh, jag citerar som en idiot (avrätta mig pls! ) Jag menade att hon sagt att de var giftiga...
Citera
2012-09-04, 22:00
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Hörde exakt samma myt på dagis.. och trodde sedan på det tills jag var runt 15-16, sorgligt nog.

Samma här fast på lågstadiet. Att de var extremt giftiga men oförmögna att penetrera mänsklig hud. Har faktiskt inte reflekterat så mycket över det förren nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in