2012-09-03, 17:39
Medlem
Har under några månader tittat över min privatekonomi.
Öppnade ett Marginalen sparkonto i våras och nu kikar jag på mina försäkringar.

Jag har i många år varit helkund åt swedbank
  • Huslån
  • Försäkringar
  • Kreditkort
  • Lönekonto
  • E-sparkonto
  • IPS
  • YouNameIt
Jag har velat tro att det finns stora fördelar av att vara helkund men jag är numera tveksam.
Vad är er uppfattning?
Skall man leta billiga produkter hos olika leverantörer eller pruta som helkund?
Mht vad jag omsätter och hur "riskfria" mina affärer med swedbank är anser jag att dom inte är speciellt hugade att ha mig som kund..

Åsikter i frågan, någon?
Citera
2012-09-03, 18:30
Medlem
svengörans avatar
Skit i helkund propagandan, Om du inte sitter med enormt bostadslån och dom ger dig en jäkligt bra ränterabatt för att du är helkund så är det rena lurendrejeriet med helkundskoncept.

Mitt tips är att läsa boken "Bankbluffen" så får du mer insikt i vad det innebär att vara helkund, förmånskund, pluskund och allt annat vad dom kallar det.

Man ger helt enkelt kunden en titel för att kunden ska känna sig viktig och priviligerad
sen att du betalar massor i onödan för titeln har du som kund ingen aning om...
Det handlar bara om att binda upp kunden på så många produkter som möjligt under en lång tid.

Jag räknade ut åt en vän att han betalade 12000kr för Nordeas internetbank varje år.

Han satte in ett stort sparkapital på Nordea för att bli förmånskund och få gratis internetbank.
När jag räknade på räntediffen mellan att ha pengarna på Marginalen och hans Nordea förmånskonto så var diffen 12000kr
Dvs han betalade 12000kr för sin internetbank, Tror ni han fortsatte vara Nordea förmånskund?
Han ville dock ha kvar sitt lönekonto hos Nordea för att han prompt ville ha personnummer som kontonummer men sparkapitalet sitter nu hos Marginalen.
Många gånger är det billigare att betala fullpris för en storbanks produkt än att få den gratis via "förmånskunds" klubben...
Senast redigerad av svengöran 2012-09-03 kl. 18:50.
Citera
2012-09-03, 20:54
Medlem
Tack för input, låter rimligt!
Skall läsa boken du rekomenderar, känns som att din uppfattning är den allmänna och jag fogar mig till massan
Citera
2012-09-03, 21:27
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Tack för input, låter rimligt!
Skall läsa boken du rekomenderar, känns som att din uppfattning är den allmänna och jag fogar mig till massan

Jag tror det skiljer en hel den mellan min uppfattning och den allmänna
speciellt på kunskapsnivån om hur bankerna blåser kunderna

Du är nog mer upplyst än 99% av den allmänna massan efter att ha läst här i forumet
Citera
2012-09-04, 16:25
Medlem
perfas avatar
Rent ekonomiskt lär du tjäna på att ha dina affärer spridda. Det finns väl två saker som egentligen talar för att vara kvar som 'helkund' i en bank. Dessa två är :

1) att du har en bankman du litar på och har förtroende för. Inte bara säljer på dig grejer utan försöker göra livet enklare för dig.. Detta är ju väldigt individuellt men för många kan det vara skönt att ha en å prata om allting rörande sin ekonomi. Andra sköter det själva å kan tjäna pengar, men detta avgör du helt enkelt.

2) Överblicken att via internetbanken kunna logga in och verkligen se hela din privatekonomi.
Själv har jag inga problem med att ha 4-5 olika ställen jag ser efter min ekonomi på. Vissa kan knappt logga in på internetbanken och då kanske allt på en plats är vettigt.

Dessa två KOMMER kosta dig pengar (då du kunde fått bättre ränta/priser genom att sprida ut allt).. men det kanske är värt det om det inte är för stora summor. Du avgör. Lycka till
Citera
2012-09-04, 18:32
Medlem
Låter rimligt,
Jag har ingen bankman personligen men använder telefonbanken flitigt.

Hade ett par tfn-möte med försäkringsbolag men dom kom inte i närheten av de priser jag har idag (på hus & bil) med min helkundsrabbat.. liknande villkor..

Har baserat på input från FB skaffat ett OKQ8 visa, har iofs sig ett kreditkort från min bank gratis, men inga poäng!
Sedan flyttar jag nog mina sparslantar till Bluestep.
Jag behöver oxå månadsspara men jag vet inte om fond, indexfond, bluestp eller amortering är vägen att gå men det är en annan tråd..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in