2012-09-03, 12:07
Medlem
Hej är det så svårt att få bolån?
Vi är ett par med ett barn.

Som vill få lån på 115 000 kr för att köpa en bostadsrätt.
Jag är fast anställd tjänar 22 000 kr innan skatt.

Min sambo har timvik tjänar ca 12 000 innan skatt svårt att säga exakt.

Vi har ca 30 000 sparade, och ca 20 000 inestående i semester som jag kommer få ut.
Bostaden kostar 139 000 kr.
Vi har inga bet anmärkningar.
Och sparar för tillfäller ca 10 000 kr per månad.
Så den 25 kommer vi ha 45 000 eller något.

Men bankerna vill inte bevilja oss lån, pratade med swedbank nu och han var mycket skeptisk och skulle återkomma när han satt sig in i ärendet. Efter lunch någon gång.

Hur kommer det sig att det skall vara så svårt det är ju inget större lån det handlar om direkt.
Citera
2012-09-03, 12:13
Medlem
lundagrens avatar
Låter helt sjukt, när jag var 20 lånade jag 650 000 för köp av bostad med en lön på 17 000 i månaden.
Testa andra banker.
Citera
2012-09-03, 12:20
Medlem
sebastian66s avatar
Med dom inkomster ska ni inte ha problem med att få lån.
Tyvärr är swedbank en av dom mer eller mindre skitbanker pga dom nekar många att få lån
även att man har tillräckligt med inkomster.
Jag skulle absolut ringa en annan bank och höra mig för.Swedbank svarade er nonchalant tycker jag
Ska återkomma när han satt sig in i fallet...
Summan är ju inte så stor ni behöver låna så funkar inte swedbank ta en av alla andra ok banker.
Citera
2012-09-03, 12:31
Medlem
Ok, skall göra så.
Är det bättre att besöka banken? Knacka dörr?
För isåfall tar jag det i morgon, dock så måste sonen med i så fall.

Tycker ju att vi borde få på detta belopp.
Frågan jag ställer mig är hade det varit lika svårt om det var en bil jag skulle köpa?

I alla fall får vi inte lån av swedbank men lån ifrån annan bank kommer vi besöka swedbank och och fråga hur de ställer sig till detta, och varför dom så gärna vill förlora kunder och spar konton till oss själva och barn.
För att se deras reaktion, sedan får vi väll se hur dom ställer sig för att i värsta fallet avsluta sammarbetet, eler vad vi skall kalla det.

Tack.
Citera
2012-09-03, 12:34
Medlem
Ska du köpa en bostadsrätt för 115 000:- ? Menar du 1,115,000:- kanske?

Isåfall måste du ha en kontantinsats på 15% och det kanske är därför banken nekar er lån?

Hur ser din anställning ut? Har du provanställning?
Citera
2012-09-03, 12:35
Medlem
sebastian66s avatar
Jag tycker inte ni ska behöva ödls er tid genom att behöva gå ner till banken,
Nekar dom så finns det alternativa banken/Försäkringsbolag m.m.
Sbab brukar ha ganska ok lån vi blev nekade lån med på Swedbank men ok min historik var inget
att skryta med men jag hade betalat alla mina skulder men betanmärkningarna fanns kvar.
Jag tog kontakt med en fristående Swedbank i skåne där vi bor.
På denna banken fick vi lån på 1.200.000:- så swedbank//Swedbank är lite skilnad på
Citera
2012-09-03, 12:37
Medlem
barbasköns avatar
Hör runt med flera banker. Alltid bäst. Ser dock märkligt ut om ni inte skulle få lån.

Vad är avgiften på BR?
Hur är priset jämfört med området?
Citera
2012-09-03, 12:50
Medlem
Nej det är 115 000 vi vill låna, bostadsrätten kostar 139 000
Min anställning är Fast tillsvidare.
Hyran kommer ligga på 5950 kr/månad och är en 4 med inglasad uteplats på marknivå och "Trädgård" på framsidan. Andra bostäder runt om ligger på 170 000 kr för en 2a - 3a ca.

Jo visst blir man lite fundersam. På priset man de som bor där skall flytta snart och behöver sälja fort.
De har angett trygg privataffär på blocket så det borde vara safe, just därför vi vill kolla men vi måste ju veta att vi kan köpa den först annars är det ju skit samma.

Får ta det i morgon och gå till olika banker.
Annars får vi åka på semester, det är nice det med.
Citera
2012-09-03, 13:08
Medlem
mungs avatar
Ah, om köpet inte går via en fastighetsmäklare så kan det bli klurigt på flera av storbankerna. Det är dock inte några stora pengar och bankerna skulle lätt kunna erbjuda er privatlån på summan. Sparar ni idag 10 000 kr per månad så är det ju avbetalt på runt ett år ändå.
Citera
2012-09-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mung
Ah, om köpet inte går via en fastighetsmäklare så kan det bli klurigt på flera av storbankerna. Det är dock inte några stora pengar och bankerna skulle lätt kunna erbjuda er privatlån på summan. Sparar ni idag 10 000 kr per månad så är det ju avbetalt på runt ett år ändå.

Det är vanligt på mindre orter att bostadsrättsaffärer inte går via mäklare. Vem vill betala 30tkr för att sälja en lägenhet för mellan 30 och 200 tkr? Till TS: Får ni inte lånet så byt bank.
Citera
2012-09-03, 13:34
Medlem
hehe fick svar nu, nej vi fick inte lånet.
Det är fan sjukt komiskt att jag inte skulle kunna få köpa en bil med lån på min egen bank med fastinkonst och lön på 22 000 kr/mån komiskt.

Jaja får se vad nordea säger.
Citera
2012-09-03, 14:49
Medlem
kurt-sunes avatar
Banken ger inte lån = Priserna kan vara påväg ner där ni letar boende och de vill inte ta risker för kreditförluster.

Jag skulle undvika att köpa något om jag vore i er sits.

Edit: Iof är lånet inte speciellt stort, så ni kan kanske ta ett blancolån på det istället. Det behöver inte vara så dyrt.
Senast redigerad av kurt-sune 2012-09-03 kl. 14:53.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in