2012-09-03, 10:07
Medlem
Satt och kolla på en dokumentär igår kväll om datorns färd genom generationer, hur man gått från datorer som vägt ton och varit lika bra som miniräknare till dagens datorer. Och datorer gör att företagen skär ner på jobb, t.ex. ett känt stålföretag hade 12 000 anställda i början på 80-talet för att idag bara ha 2 000 men ändå producera de mera och är ännu större än på 80-talet

Så min fråga till er, framförallt som jobbar inom IT. Vad kan man inte ersätta med datorsystem? Främst inom IT-branschen. På rak kan jag bara komma på t.ex. En datorn kan inte byta ut sin egen CPU eller dylikt, den kan inte programmera på egen hand och rapporter skrivna för hand är något den förmodligen inte kan klara av.

Hur lång tid tar det innan arbetsmarknaden är ersatt enbart robotar?
Citera
2012-09-03, 10:12
Medlem
EckiEckis avatar
Amerikanska flottan har ju under många år försökt datorisera hanteringen av utrustning på däck på hangarfartyg, men gång på gång kommit fram till att ett fysiskt plot-board med miniatyrer är det enda som är flexibelt nog.
Citera
2012-09-03, 10:13
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4314
den kan inte programmera på egen hand

Där håller jag nog inte riktigt med, det finns ju gott om självlärande system med självmodifierande kod.
Citera
2012-09-03, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Där håller jag nog inte riktigt med, det finns ju gott om självlärande system med självmodifierande kod.

Ja, men finns det inom de mer vitala delarna som Java, .Net och etc? Jag har ingen aning om de har det, men jag tyvärr inte hittat något som tyder på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in