Citat:
Ursprungligen postat av GhostSniper
Är pga att "skoldatorerna" är inte helt ospärrade. Utan dom har vissa spärrar i systemet, som din kommun lagt in i datorn. Så att man inte ska ändra för mycket, eller ändra saker man inte får. Så de användarnamnet o lösenordet du söker kommer du ej få fram.
Då endast dom med rätt behörighet kan gå in och ändra dessa saker. Tror dock att en total återställning ska lösa detta.
Föresten skulle råda dig och inte pilla i din sons dator utan ta den från honom. Då han förmodligen kommer använda den mycket till läxor osv. SÅ om du då spärrat den vissa tider så kan han hamna efter i skolan och du kan mycket möjligt spärra saker han behöver och "förstöra" för honom.
Hoppas också du tog bort det andra användarkontot helt och inte bara inaktivera då de kommer fucka upp sig för din son om han ska lämna in den på service eller så. Då alla filer sparas automatiskt på D: på det redan befintliga kontot. Alltså alla läxor, sånt han antecknar osv. Men det är en grundinställning som kommer med datorn. Så i nya konton sparas allt på C: och det är den som töms vid en återställning.
Pröva o återställa. Och pilla sedan inte utan ta datorn från honom om han spelar för mycket.
Troligtvis är det såhär, att den är blockerad av skolan/kommunen ifråga.
I skolvärlden gällande datorer man får som sin personliga så har du en användare som du använder i datorn och som även fungerar att logga in med på samtliga datorer skolorna har, vilket gör att du kan komma åt dina arbeten alltid ifall du sparar dem på en mapp som är lagd online, vilket skolorna är tydliga med att informera om när man får börja använda datorer där.
Dock så är det inte så för min egen del, som just nu sitter på en skoldator. Där har vi förvisso detta "användarkonto" som fungerar att logga in med överallt, men å andra sidan kan jag både lösenord och användarnamn för att logga in som administratör på datorn och ändra precis vad jag vill. Detta fick vi starta datorerna med första gången när vi fick dem för att sedan logga in på våra andra användare och använda dessa istället.
Anledningen enligt den datorkillen som var där och delade ut datorerna till att vi fick veta administratöruppgifterna var för att kunna installera, radera och lägga till program i datorn. Det går inte att göra någonting knappt gällande ändringar på det kontot som fungerar på skolans andra datorer, utan man måste vara inloggad som administratör.
Till dig TS. Jag tycker att ni ska höra med datorteknikern på skolan om hur ni ska gå tillväga. Med största sannolikhet kan han låsa upp den direkt och återställa lösenord etc. Kan han inte det så kommer datorn att skickas iväg på lagning och därefter kommer ditt barn få tillbaka den efter ett tag fixad och klar.
Det löser sig ska du se!