Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-09-02, 21:09
Medlem
Grabben fick en macbook air som dem ska ha i skolan till skolarbeten, läxor osv!

Då han redan är lite för fast i datorspelens värld så tänkte vi begränsa hans tider vid den samt programuppstarter!

Vi hittade föräldrakontrollpanelen (inloggade på hans konto, som var det enda som fanns) och gjorde någon form av ny användare där och börja ställa in alla parametrar vi ville skulle begränsas, gick fint men sen upptäckte vi att det var vårt nya konto som blev begränsat inte grabbens!

Tog helt sonika bort vårt konto och skulle sätta föräldrakontrollen på hans (nu det enda kontot på datorn)

Då är plötsligt hans låst (för förändringar,) och vi kommer inte in i några inställningar öht. varken med hans inlogg/lösen eller det vi satte innan! får bara upp en ruta där det står att vi ska mata in admin och -lösen

Hilfe!!!

Jag är själv van pc user sen ett 20tal år tillbaka, men går bet på detta!!!
Senast redigerad av Mikolino 2012-09-02 kl. 21:11. Anledning: tillägg
Citera
2012-09-02, 21:34
Medlem
Är pga att "skoldatorerna" är inte helt ospärrade. Utan dom har vissa spärrar i systemet, som din kommun lagt in i datorn. Så att man inte ska ändra för mycket, eller ändra saker man inte får. Så de användarnamnet o lösenordet du söker kommer du ej få fram.
Då endast dom med rätt behörighet kan gå in och ändra dessa saker. Tror dock att en total återställning ska lösa detta.
Föresten skulle råda dig och inte pilla i din sons dator utan ta den från honom. Då han förmodligen kommer använda den mycket till läxor osv. SÅ om du då spärrat den vissa tider så kan han hamna efter i skolan och du kan mycket möjligt spärra saker han behöver och "förstöra" för honom.

Hoppas också du tog bort det andra användarkontot helt och inte bara inaktivera då de kommer fucka upp sig för din son om han ska lämna in den på service eller så. Då alla filer sparas automatiskt på D: på det redan befintliga kontot. Alltså alla läxor, sånt han antecknar osv. Men det är en grundinställning som kommer med datorn. Så i nya konton sparas allt på C: och det är den som töms vid en återställning.

Pröva o återställa. Och pilla sedan inte utan ta datorn från honom om han spelar för mycket.
Citera
2012-09-02, 21:37
Medlem
Är datorn inhandlat inom 90dagar har du ju fri support. Bara ringa AppleCare imorn. De har garanterat en lösning på ditt problem. De har rätt bred kunskap och har garanterat stött på liknande problem förut. Om du inte pallar vänta finns de ju garanterat en artikel om just detta på support sidan. Bara fylla i ditt problem så kommer relevanta artiklar upp.
Citera
2012-09-02, 21:45
Medlem
Snöjs avatar
Herregud, är det inte bättre att bara ha en dialog med barnet? Istället för att sätta upp massa spärrar och skit. Det kommer istället leda till att han tar sig förbi dessa spärrar, utan att ni vet om det, och så blir ingen glad alls.

Talar ifrån egen erfarenhet här, mina föräldrar tidsbegränsade vårat internet när jag var mindre för att jag spelade väldigt mycket. Men far min hade lagt in en regel att hans dator inte blev begränsad, så jag spoofade bara min MAC-adress till samma som hans dator och vips kunde jag spela hela nätterna långa. Rebell-andan liksom tänds i en. Så diskutera med ditt barn istället, sätt upp regler och få honom att förstå. Lås inte in honom. Få honom att tänka.

Bara ett tips för din familjs och speciellt ditt barns välmående.
Citera
2012-09-02, 21:54
Medlem
ganglere2s avatar
Det där med rättigheter, användarkonton o.likn. är inte det enklaste fast många verkar tro det. Folk som inte klarar av att sätta rättigheter rätt borde faktiskt inte försöka sig på att göra det. Sådant brukar sluta med att andra får merarbete.
Ring Apples support i morgon.
Citera
2012-09-02, 22:07
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostSniper
Är pga att "skoldatorerna" är inte helt ospärrade. Utan dom har vissa spärrar i systemet, som din kommun lagt in i datorn. Så att man inte ska ändra för mycket, eller ändra saker man inte får. Så de användarnamnet o lösenordet du söker kommer du ej få fram.
Då endast dom med rätt behörighet kan gå in och ändra dessa saker. Tror dock att en total återställning ska lösa detta.
Föresten skulle råda dig och inte pilla i din sons dator utan ta den från honom. Då han förmodligen kommer använda den mycket till läxor osv. SÅ om du då spärrat den vissa tider så kan han hamna efter i skolan och du kan mycket möjligt spärra saker han behöver och "förstöra" för honom.

Hoppas också du tog bort det andra användarkontot helt och inte bara inaktivera då de kommer fucka upp sig för din son om han ska lämna in den på service eller så. Då alla filer sparas automatiskt på D: på det redan befintliga kontot. Alltså alla läxor, sånt han antecknar osv. Men det är en grundinställning som kommer med datorn. Så i nya konton sparas allt på C: och det är den som töms vid en återställning.

Pröva o återställa. Och pilla sedan inte utan ta datorn från honom om han spelar för mycket.

Troligtvis är det såhär, att den är blockerad av skolan/kommunen ifråga.

I skolvärlden gällande datorer man får som sin personliga så har du en användare som du använder i datorn och som även fungerar att logga in med på samtliga datorer skolorna har, vilket gör att du kan komma åt dina arbeten alltid ifall du sparar dem på en mapp som är lagd online, vilket skolorna är tydliga med att informera om när man får börja använda datorer där.

Dock så är det inte så för min egen del, som just nu sitter på en skoldator. Där har vi förvisso detta "användarkonto" som fungerar att logga in med överallt, men å andra sidan kan jag både lösenord och användarnamn för att logga in som administratör på datorn och ändra precis vad jag vill. Detta fick vi starta datorerna med första gången när vi fick dem för att sedan logga in på våra andra användare och använda dessa istället.

Anledningen enligt den datorkillen som var där och delade ut datorerna till att vi fick veta administratöruppgifterna var för att kunna installera, radera och lägga till program i datorn. Det går inte att göra någonting knappt gällande ändringar på det kontot som fungerar på skolans andra datorer, utan man måste vara inloggad som administratör.

Till dig TS. Jag tycker att ni ska höra med datorteknikern på skolan om hur ni ska gå tillväga. Med största sannolikhet kan han låsa upp den direkt och återställa lösenord etc. Kan han inte det så kommer datorn att skickas iväg på lagning och därefter kommer ditt barn få tillbaka den efter ett tag fixad och klar.

Det löser sig ska du se!
Citera
2012-09-02, 23:03
Medlem
Raw.Meats avatar
Om det är till någon hjälp.
(Funkade för mig när jag sabbade syrrans dator )

1. Reboot/
2. Håll Apple + S-knappen nere när du hör ringklockan.
(Kommando + S tangenter på nyare Mac-datorer)
3. När du får ledtext in i dessa terminaler kommandon för att skapa en helt ny administratörskonto (slå retur efter varje rad):

Skriv in detta --
mount-uw /
rm / var / db / .AppleSetupDone
shutdown-h now
---

4. Efter omstart bör du ha en helt ny administratörskonto. När du loggar in som ny administratör kan du enkelt ta bort den gamla.
Citera
2012-09-02, 23:04
Medlem
droles avatar
Då föräldrar lär sig att dom inte ska begränsa datorn, den dagen firar jag.
Citera
2012-09-02, 23:20
Medlem
0bbAs avatar
Det är ju bara för grabben att blåsa datorn när han inser att ni är inne och ändrar och spärrar saker för honom.
Citera
2012-09-02, 23:29
Medlem
Får man fråga vilket årtionde du är född i? manipulera sonens dator är ju som att klippa sönder hans böcker..på den tiden du gick i skolan.Smart..inte.

Lämna in den, för reset o sen låter du bli den.Ok.Den är ett viktigt läromedel i skolan.
Citera
2012-09-02, 23:31
Medlem
Chester.Molesters avatar
Datorer som skolan ger ut brukar vara starkt begränsade för att förhindra eleverna att ändra inställningar vilket leder till att datorn fuckar upp. Pga detta tror jag inte ni kan ställa in några föräldraspärrar etc.
Citera
2012-09-02, 23:36
Medlem
egonomics avatar
Det är som andra redan har sagt, skoldatorer är spärrade på de flesta områdena just för att man inte ska kunna göra några inställningar.

Ifall du väl lyckas komma förbi spärrarna så är det först då du har lyckats "fucka" datorn. Låt den vara bara, han borde inte kunna installera några spel på den ändå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in