2012-09-02, 16:38
Medlem
Jag vill börja klickerträna med min katt, men hon verkar ha svårt att fatta vinken.
Jag försöker följa den här guiden: http://www.klickermetoden.se/sa-borjar-du-klickertrana.html

Vi har ännu inte kommit halvvägs genom steg 2. Jag har hållit på i en dryg vecka och klickat och gett henne en godis direkt. Vid varje tillfälle har jag gett henne 5-10 godisar (men bara en godis i taget). Det har blivit ett eller två tillfällen om dagen i en dryg vecka.

Det står i guiden att man efter ett tag bör märka på katten att hon förstår att klick = godis, men något sådant kan jag inte märka av.

Frågor:
Är det något som inte står i guiden som jag ska tänka på?
Ni som har klickertränat era katter, hur lång tid har inklickningen tagit för er?

Katten är egentligen en kattunge, nu snart 14 veckor gammal. Jag tänkte att det var lika bra att börja träna medan hon är ung. Hon är en bondkatthona.
Senast redigerad av gunstigjunker 2012-09-02 kl. 16:49.
Citera
2012-09-03, 11:33
Medlem
Tjippmunks avatar
intressant. jag kan inte svara på dina frågor men kan berätta att vi hade en katt som vi kunde locka in genom att skaka på torrfoderpaketen eller paketet med godis. en annan reagerade på klickandet från konservöppnaren. så fort vi drog några varv på öppnaren så kom katten springande i full fart.
principen måste ju vara densamma, speciellt ljud=mat, trots att vi aldrig tränade katten till detta, utan den lärde sig det själv.
Citera
2012-09-03, 12:16
Medlem
Jodå, katten kommer oftast med bara man går in i köket. Om hon ligger och sover så kanske hon inte kommer på en gång, men om man öppnar kylskåpsdörren eller burken med torrfoder så är det fråga om mycket kort tid innan man hört ljudet av små tassar.

Klickerträning är dock något annat, även om det bygger på samma princip.
Citera
2012-09-03, 12:20
Medlem
Pansarbabians avatar
Halva saken med katter är väll att de göra vad de vill i princip hela tiden? Katter har väll betydligt svårare att ta kommandon, som till exempel en hund? Eller så bryr dom sig kanske inte. Vad ska du ha klickern till, bara för att den ska komma? Då kommer det antagligen funka.

En klicker till en hund är ju oftast för att få hundens uppmärksamhet.
Citera
2012-09-03, 13:05
Medlem
Jag ska ha klickern för att klickerträna katten, enligt den metod som jag länkade till i det första inlägget. På sikt ska jag lära katten några olika trick, men först måste hon förstå klickern.

Klickern ska inte användas till inkallning.
Citera
2012-09-04, 02:19
Medlem
Jag har inte klickertränat någon katt men däremot är hunden inklickad.
Hon var seg på inklickningen ska medkännas, tog lång tid för henne att hajja.
Eftersom det gick så segt började jag om på 0. Och då klickade jag precis när hon hade godiset i munnen/tuggade på det. Så körde jag ganska länge med henne 1-2 minuter åt gången sen vila uppåt en halvtimme. Sen körde vi igen. Så höll vi på en hel dag. Inte förrän nästa dag började jag följa guider som den som du visat där dom menar på att klick = godis. Då började hon hajja bättre.
Så jag rekommenderar dig att göra som jag gjorde och först ägna tid åt att klicka precis när hon tar i mun / känner smaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in