2012-09-02, 14:43
Medlem
trizzlas avatar
Tjenare alla hundnördar, Idag är det söndag och bakfull som jag är har jag spenderat den här dagen med att titta på lite cesar millan och har äntligen fått lusten till att bryta ett oönskat betende hos min hund. Hjälp mig gärna! Så kan jag uppdatera här hur det går dag för dag.

Jag ska också börja med att säga att han är under utredning just nu, på grund av en ännu okänd allergi. Godis och matbitar, bacon osv går alltså fetbort och kan inte användas. Okej, en liten personlighetsanalys av min vovve lämnar jag här i en spoiler om ni är nyfikna.

Problemet jag har med honom är att han leker för hårt, han är undergiven men intensiv. Han är också envis så visst får han sig en avhyvling lite då och då, speciellt av tikarna. Dom brukar ju vara lite bitchiga Han väger trettio kilo nu så det brukar vara ganska lätt för honom att brotta ner sina lekkamrater och då biter han och drar i nackskinnet. Han biter hårt men hundarna brukar väldigt sällan säga ifrån så jag har tänkt att han får väl göra så, helt enkelt. Det ligger lite i hans gener som ras att brotta ner, gripa tag och slita. Nu har han blivit för stor för det, han har för stora tänder och är för stark. Han skadar sina lekkamrater, men ännu en gång - hundarna säger aldrig ifrån när han gör det!!

Nu har han träffat en ny lekkamrat som han går jättebra ihop med, men Oj! Vilka märken han lämnar på henne! Stora rivsår och en del små hål, det ser inte bra ut. Problemet måste åtgärdas!

Det jag vill ha hjälp med är... att få honom att leka med mindre intensivitet, mindre bitning. Jag vill att han ska kunna leka snällare helt enkelt. Hur tycker ni att jag ska gå till väga?

Jag har några egna strategier som jag tänkte testa, här är dom;

nämna problemet Att ge beteéndet ett namn och använda det när jag tycker att leken går för långt, som konsekvens bryts leken och han blir kopplad tills han har återgått till ett lugnt state of mind, sen får leken fortsätta som belöning för det lugna tillståndet jag vill ha honom i.

Dominans Visa med ren dominans och styrka att han går för långt, rycka in i leken och lägga ner han på sidan/rygg tills han har lugnat ner sig. Där får han ligga tills jag tycker att leken kan fortsätta.

Kommando Ett enkelt kommando att träna in så som "Bryt" och hunden svarar med att sluta leka och ta en paus. Denna strategi låter betydligt enklast på papper men jag tvivlar på att det skulle funka när grästovorna flyger hejvilt ute på ängarna! haha ..

Vad tycker ni?
Ha det gott
Citera
2012-09-02, 15:16
Medlem
MeFfss avatar
Strategi nr 1 låter bäst.
Jag skulle gå in och bryta beteendet direkt, så fort man ser en tendens till att hunden skulle börja med detta beteende. -Ta bort hunden i halsband/nackskinn och samtidigt säga Aap ap/nej eller liknande. Visa att det inte är ett önskat beteende helt enkelt.

Ditt andra förslag där om dominans kan du kasta i papperskorgen direkt. Varken du eller hunden skulle få ut något av det.

Lycka till!
Citera
2012-09-02, 15:41
Medlem
Maxipower1s avatar
Vet inte om jag missa det men vad har du för ras?

med många års erfarenhet av hundar så är regel nr 1 du ska öva in när det sen sitter är regel nr 3 som gäller, Detta kan du öva in när du leker med honom.

Han är i en ålder där han tester sina gränser skulle jag tror, Du skrev att han var underlägsen, Låter inte riktigt som det.

Detta låter illa det är jag fullt medveten om men det är nyttigt att dom ibland får träffa sin överman om man säger så
Citera
2012-09-02, 15:42
Medlem
Skulle absolut se till INTE släppa en uppspelt hund utan vänta tills den är helt avslappnad, släpper den den när den är exalterad så spårar det ut fortare.

Båda hundarna ska vara lugna så börja med en promenad där dom lunkar fram i lagom takt , utan att nosa pinka osv när dom är lugna så återigen se till dom är lugna när dom släpps, bryt innan det blir för hetsigt låt båda lugna sig och gör om samma sak om och om igen.
Citera
2012-09-04, 11:37
Medlem
trizzlas avatar
Här får ni en liten update

Tiken som jag nämnde i trådstarten, hon som fick sådana hemska bitmärken och rivsår, hon har läkt bra och dom leker nu med varandra igen, varje dag i princip. Han har blivit lite mjukare med henne efter att jag har användt strategi 1 men jag har också blandat mig i och avstyrt gladiatorspelen med tillexempel dragkamp eller så stoppar jag bara in en tennisboll i munnen på min hund så biter han henne inte när dom brottas hehe. Dom har lärt sig att kunna slappna av med varandra utomhus, dom har själva börjat ta initiativ till att till exempel lägga sig och sola ett tag istället för att kampa och jaga varandra osv. Framsteg alltså!

Citat:
Ursprungligen postat av MeFfs
Strategi nr 1 låter bäst.
Jag skulle gå in och bryta beteendet direkt, så fort man ser en tendens till att hunden skulle börja med detta beteende. -Ta bort hunden i halsband/nackskinn och samtidigt säga Aap ap/nej eller liknande. Visa att det inte är ett önskat beteende helt enkelt.

Ditt andra förslag där om dominans kan du kasta i papperskorgen direkt. Varken du eller hunden skulle få ut något av det.

Lycka till!

Ja, jag känner mig mest bekväm med den strategin med. Och den funkar ju fakiskt också! Jag har börjat bryta och placera hunden/hundarna i ett sittande läge där dom flämtar ut ett tag, när jag ser att dom slappnar av mer (efter ca:1-2min) så får dom ett varsågod och leken fortsätter.

Jag håller dock inte med dig om att skrota "förtryckar" metoden. Om någon av hundarna spårar och hugger för att skada, till exempel för att försvara sin tennisboll, så kan jag säga att den hunden åker i backen lika fort som idén kom in i huvudet på hunden. Det behöver inte ens utföras med "våld" utan hunden vet att den har gjort fel och låter sig bli dominerad och tillrättavisad, "offret" får möjlighet att nosa på den liggande hunden om den vill och flocken med mig som ledare är balanserad igen när jag tillåter hunden att resa sig upp. Detta inträffar dock väääldigt sällan, kanske just för att jag använder den metoden.

Citat:
Ursprungligen postat av Maxipower1
Vet inte om jag missa det men vad har du för ras?

med många års erfarenhet av hundar så är regel nr 1 du ska öva in när det sen sitter är regel nr 3 som gäller, Detta kan du öva in när du leker med honom.

Han är i en ålder där han tester sina gränser skulle jag tror, Du skrev att han var underlägsen, Låter inte riktigt som det.

Detta låter illa det är jag fullt medveten om men det är nyttigt att dom ibland får träffa sin överman om man säger så

Tack för inlägget.

Vad det är för ras är orelevant tycker jag men det kan du få veta ändå! Det är en amerikansk bulldog. Jag tror också att han testar gränser! Jag har sagt det många gånger till andra hundägare, och har syftat på att låta hundarna säga ifrån så att han lär sig. Men dom säger ju inte ifrån? Det händer liksom aldrig? En teori som jag har haft är att dom inte säger ifrån pågrund av hans tidiga kastrering och hans könslösa roll, absolut inget hot och ingen hane eller hona. Men en sund hund borde ju säga ifrån när det går hål i huden?

PS: Jag älskar när han får leka med en riktigt stor hund, typ en vuxen rottweilerhane då han får pisk så att det bara skriker om det haha. Så att han får känna själv hur det känns så att säga

Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Skulle absolut se till INTE släppa en uppspelt hund utan vänta tills den är helt avslappnad, släpper den den när den är exalterad så spårar det ut fortare.

Båda hundarna ska vara lugna så börja med en promenad där dom lunkar fram i lagom takt , utan att nosa pinka osv när dom är lugna så återigen se till dom är lugna när dom släpps, bryt innan det blir för hetsigt låt båda lugna sig och gör om samma sak om och om igen.

Tack, men ingen ny information för mig. Du beskrev i princip hur det ser ut när jag är på "hund-date". Du bidrog dock med att påminna mig om att repetera, repetera, repetera, repetera, repetera

Slutsats: Jag tror att strategi 1 har gjort framsteg och jag kommer att fortsätta med att utföra den, jag ska försöka att träffa en annan hona som han förut var ganska grym mot, för att se om han tar ett steg bak eller ett steg fram i utvecklingen. Förhoppningsvis ett steg frammåt!

Tackar för mig!

Citera
2012-09-04, 12:09
Medlem
Maxipower1s avatar
För mig är ras relevant då raser oftast fungerar enormt olika en del raser kräver hårda bestämda tag men en del absolut inte går att vara hård mot.

Har jobbat mer än 10 år med jyckar bl.a vakthundar så jag har rätt god erfarenhet om man säger så.

ett tips.

Bollen..... kan vara bra men den kan också starta en kamp egentligen är inte en leksak som en boll eller en pinne ngt bra alternativ när det är 2 eller fler hundar

Har numera en Tibetansk Mastiff väldigt egen ras
Citera
2012-09-04, 12:57
Medlem
trizzlas avatar
Citat:
För mig är ras relevant då raser oftast fungerar enormt olika en del raser kräver hårda bestämda tag men en del absolut inte går att vara hård mot.

Har jobbat mer än 10 år med jyckar bl.a vakthundar så jag har rätt god erfarenhet om man säger så.

ett tips.

Bollen..... kan vara bra men den kan också starta en kamp egentligen är inte en leksak som en boll eller en pinne ngt bra alternativ när det är 2 eller fler hundar

Har numera en Tibetansk Mastiff väldigt egen ras

Väldigt cool hund du har! hur är dom i lynnet?

Jo, du har rätt. Ras är relevant, men det finns situationer och omständigheter då ras inte spelar någon roll. Som du såklart vet eftersom att du är så pass erfaren som du säger att du är.

Jag vet att leksaker kan trigga fram ett "slagsmål" men min hund skulle aldrig ta det initiativet, eller, rättare sagt, han har aldrig gjort det hitills. Med vissa hundar kan det bli lite tjafs om en boll eller en pinne (inte från min hunds sida) men jag tycker att det är ett utmärkt tillfälle att visa vad som är okej och inte okej, så jag föredrar en leksak som är med i bilden. Så länge det går att kontrollera så att säga. Ska kolla på lite videos på youtube om din hund nu
Citera
2012-09-04, 13:28
Medlem
Maxipower1s avatar
Grabben är bara 11 mån nyligen könsmogen du vet.

Vi har väl haft våra duster så att säga vilket är normalt att hundar testar gränser.

Lynnet är underbart

men lyssna nja ibland kan man väl det haha egen stil

Tuff hund på ngt sätt kan inte riktigt förklara

Men så kärleksfull
Citera
2012-09-04, 13:34
Medlem
trizzlas avatar
Citat:
Grabben är bara 11 mån nyligen könsmogen du vet.

Vi har väl haft våra duster så att säga vilket är normalt att hundar testar gränser.

Lynnet är underbart

men lyssna nja ibland kan man väl det haha egen stil

Tuff hund på ngt sätt kan inte riktigt förklara

Men så kärleksfull

Låter som en bra hund Hur är det med andra hundar? Jag tänker på hans storlek, upplever du ibland samma problem som jag gör? Det vill säga att det blir för mycket kraft och intensivitet för en balanserad och lugn lekstund.

Du nämnde tidigare att min hund inte lät speciellt undergiven, men tro mig det är han. Verkligen respektfull och låter alltid andra hundar hälsa först, nosa och så vidare. Väldigt försiktig vid första möten med hundar, och människor. Har det uppkommit några dominansbetendén från din hund nu när han börjar få ordentliga bollar? Hur löser du det då, i hundmöten och så vidare?
Citera
2012-09-04, 15:08
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trizzla
Låter som en bra hund Hur är det med andra hundar? Jag tänker på hans storlek, upplever du ibland samma problem som jag gör? Det vill säga att det blir för mycket kraft och intensivitet för en balanserad och lugn lekstund.

Du nämnde tidigare att min hund inte lät speciellt undergiven, men tro mig det är han. Verkligen respektfull och låter alltid andra hundar hälsa först, nosa och så vidare. Väldigt försiktig vid första möten med hundar, och människor. Har det uppkommit några dominansbetendén från din hund nu när han börjar få ordentliga bollar? Hur löser du det då, i hundmöten och så vidare?

Han funkar riktigt bra måste jag säga med andra hundar,
Han är i en känslig ålder eller testålder så lite tuff måste man ju se ut
Citera
2012-09-04, 15:55
Medlem
trizzlas avatar
Citat:
Han funkar riktigt bra måste jag säga med andra hundar,
Han är i en känslig ålder eller testålder så lite tuff måste man ju se ut

Men då korrigerar du honom och gör min "strategi 1" grej eller? Jag förstår ju att hundar måste utvecklas och mäta sig lite med andra hundar, livserfarenhet helt enkelt. Men det måste ju ha hänt att du brytit eller korrigerat honom?

edit; hur gör du då helt enkelt?
Senast redigerad av trizzla 2012-09-04 kl. 16:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in