Tjenare alla hundnördar, Idag är det söndag och bakfull som jag är har jag spenderat den här dagen med att titta på lite cesar millan och har äntligen fått lusten till att bryta ett oönskat betende hos min hund. Hjälp mig gärna! Så kan jag uppdatera här hur det går dag för dag.
Jag ska också börja med att säga att han är under utredning just nu, på grund av en ännu okänd allergi. Godis och matbitar, bacon osv går alltså fetbort och kan inte användas. Okej, en liten personlighetsanalys av min vovve lämnar jag här i en spoiler om ni är nyfikna.
Problemet jag har med honom är att han leker för hårt, han är undergiven men intensiv. Han är också envis så visst får han sig en avhyvling lite då och då, speciellt av tikarna. Dom brukar ju vara lite bitchiga
Han väger trettio kilo nu så det brukar vara ganska lätt för honom att brotta ner sina lekkamrater och då biter han och drar i nackskinnet. Han biter hårt men hundarna brukar väldigt sällan säga ifrån så jag har tänkt att han får väl göra så, helt enkelt. Det ligger lite i hans gener som ras att brotta ner, gripa tag och slita. Nu har han blivit för stor för det, han har för stora tänder och är för stark. Han skadar sina lekkamrater, men ännu en gång - hundarna säger aldrig ifrån när han gör det!!
Nu har han träffat en ny lekkamrat som han går jättebra ihop med, men Oj! Vilka märken han lämnar på henne! Stora rivsår och en del små hål, det ser inte bra ut. Problemet måste åtgärdas!
Det jag vill ha hjälp med är... att få honom att leka med mindre intensivitet, mindre bitning. Jag vill att han ska kunna leka snällare helt enkelt. Hur tycker ni att jag ska gå till väga?
Jag har några egna strategier som jag tänkte testa, här är dom;
nämna problemet Att ge beteéndet ett namn och använda det när jag tycker att leken går för långt, som konsekvens bryts leken och han blir kopplad tills han har återgått till ett lugnt state of mind, sen får leken fortsätta som belöning för det lugna tillståndet jag vill ha honom i.
Dominans Visa med ren dominans och styrka att han går för långt, rycka in i leken och lägga ner han på sidan/rygg tills han har lugnat ner sig. Där får han ligga tills jag tycker att leken kan fortsätta.
Kommando Ett enkelt kommando att träna in så som "Bryt" och hunden svarar med att sluta leka och ta en paus. Denna strategi låter betydligt enklast på papper men jag tvivlar på att det skulle funka när grästovorna flyger hejvilt ute på ängarna! haha ..
Vad tycker ni?
Ha det gott
Jag ska också börja med att säga att han är under utredning just nu, på grund av en ännu okänd allergi. Godis och matbitar, bacon osv går alltså fetbort och kan inte användas. Okej, en liten personlighetsanalys av min vovve lämnar jag här i en spoiler om ni är nyfikna.
Idag är han tretton månader gammal. Han är kastrerad, jag beslöt mig för att klippa hans små bollar vid sex månader. Han är jätte undergiven emot hundar och människor. På ett bra sätt alltså. Han är lugn, fin och snäll. Han har blivit uppfostrad med cesars skola, så det är en stabil hund helt enkelt. Han har aldrig varit i ett slagsmål och har aldrig visat aggresiva tendenser emot något förutom skummisar när vi är ute på kvällspromenaderna, hehe. Han är lite harig av sig i vissa situationer, han kan vara lite mörkrädd och ibland hoppar han högt om något åker i golvet. Ja, ni fattar. Om ni undrar något mer är det bara att fråga!
Problemet jag har med honom är att han leker för hårt, han är undergiven men intensiv. Han är också envis så visst får han sig en avhyvling lite då och då, speciellt av tikarna. Dom brukar ju vara lite bitchiga
Han väger trettio kilo nu så det brukar vara ganska lätt för honom att brotta ner sina lekkamrater och då biter han och drar i nackskinnet. Han biter hårt men hundarna brukar väldigt sällan säga ifrån så jag har tänkt att han får väl göra så, helt enkelt. Det ligger lite i hans gener som ras att brotta ner, gripa tag och slita. Nu har han blivit för stor för det, han har för stora tänder och är för stark. Han skadar sina lekkamrater, men ännu en gång - hundarna säger aldrig ifrån när han gör det!!Nu har han träffat en ny lekkamrat som han går jättebra ihop med, men Oj! Vilka märken han lämnar på henne! Stora rivsår och en del små hål, det ser inte bra ut. Problemet måste åtgärdas!
Det jag vill ha hjälp med är... att få honom att leka med mindre intensivitet, mindre bitning. Jag vill att han ska kunna leka snällare helt enkelt. Hur tycker ni att jag ska gå till väga?
Jag har några egna strategier som jag tänkte testa, här är dom;
nämna problemet Att ge beteéndet ett namn och använda det när jag tycker att leken går för långt, som konsekvens bryts leken och han blir kopplad tills han har återgått till ett lugnt state of mind, sen får leken fortsätta som belöning för det lugna tillståndet jag vill ha honom i.
Dominans Visa med ren dominans och styrka att han går för långt, rycka in i leken och lägga ner han på sidan/rygg tills han har lugnat ner sig. Där får han ligga tills jag tycker att leken kan fortsätta.
Kommando Ett enkelt kommando att träna in så som "Bryt" och hunden svarar med att sluta leka och ta en paus. Denna strategi låter betydligt enklast på papper men jag tvivlar på att det skulle funka när grästovorna flyger hejvilt ute på ängarna! haha ..
Vad tycker ni?
Ha det gott