2012-09-02, 13:22
Medlem
Hej !

Vem är jag ?*

*Om jag heter X, är jag då X elr många fler ?*
*
Finns det något som är unikt med en människa ?*

*Vi snackar alla genom munnen, vi skiter alla genom gumpen.
*Så vad är unikt med oss ?*

*Utseendet ?*

Mod kan ni förflytta den rätt elr säga var den ska ligga, om den nu ligger fel, tack !!
Citera
2012-09-02, 13:37
Medlem
FRULZs avatar
Tror på flera eventuella dimensioner, en av dessa andra skulle vara dit vi beger oss i drömmar. Så ja, vi styr flera.. Men alla är likadana.
Citera
2012-09-02, 13:52
Medlem
Våra tumavtryck ska tydligen vara unika. Vidare tror jag ingen hjärna är på pricken lik en annan hjärna.

Ibland tänker jag att min hjärnas innehåll bara flyter runt i ett kollektivt medvetande där det enda speciella med min hjärna är dess kopplingar inom detta medvetande. När jag pratar med någon annan så kopplar jag upp mig mot det kollektiva medvetandet och överför tankar till det. Även genom blicken bara och de andra sinnena överförs massor av information mellan olika delar av det kollektiva medvetandet. Om jag går förbi någon som skriker förtvivlat eller ser mycket ledsen ut så påverkas mitt medvetande.

All kommunikation är alltså kommunikation mellan olika delar av ett kollektivt medvetande där våra hjärnor och identiteter bara är själva kopplingarna vi har till andra delar av medvetandet. Djupt va?

Ur det perspektivet är vi alltså att likna vid neuroner i ett stort kollektivt medvetande och det som är unikt med oss är vår placering i medvetandet och de kopplingar vi har till andra delar av medvetandet.

Nåväl, våra upplevelser är ju även personliga. Ingen delar någon annans upplevelser annat än på håll. Upplevelserna är alltså helt unika och det är ackumuleringen av upplevelser som är personen. Så vi är unika som människor.

Men, den egentliga frågan är hur en person egentligen kan vara samma person vid olika tidpunkter. Jag tänker helt olika tankar vid olika tillfällen osv. Jag tror visserligen jag har ovanligt stora problem med det. Jag känner ofta inte igen mig i forna jag.

Dock så är det ju alltid samma upplevelseackumulation vi talar om när vi talar om mig även om upplevelser tillkommer och försvinner.

En person som tappat sina minnen, är det då samma person? Ofta bevaras ju sättet att tänka även om minnena som formade det tankesättet inte finns kvar så vanligtvis kan man nog säga att det är samma person man har att göra med.

Kort sagt, du är resultatet av dina upplevelser och dina ambitioner till nya upplevelser.
Citera
2012-09-05, 12:57
Bannlyst
X kan ha vilket värde som helst. om vi exempelvis sätter in att X = 3 får vi inte samma svar för X = 5 i samma ekvation om inte variabeln multipliceras med noll. Av detta kan vi dra slutsatsen att så kallade ''nollor'', asociala individer på något sätt kan dras över samma kant, trots att de inte har samma personligheter.
Citera
2012-09-15, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Densistafilosofen
Hej !
Vem är jag ?*
.....
Finns det något som är unikt med en människa ?*
.....
*Så vad är unikt med oss ?*
......
*Utseendet ?*
Vem är du? För det första så är du inte kroppen, du är själen. Det som är unikt med var och en av oss är inte i första hand utseendet, utan det är uppgiften som du har att uträtta här på jorden. Det kan vara svårt ibland, att komma underfund med detta, men just din uppgift har att göra med vad du är bra på. Var och en av oss har en unik uppgift, som sagt. Det är av stor nytta att komma underfund med den, eftersom först då blir livet riktigt meningsfullt.
Citera
2012-09-15, 23:19
Medlem
Jag är dig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här