Tror nog att det är lugnt, hade det själv utskrivet för många år sedan. Men i måttliga doser är det säkert inga som helst interaktioner. Kolla FASS om du är orolig.
Det enda som någonsin är farligt att blanda med opiater är andra sederande ämnen, eller ämnen som kan vara sederande till exempel alkohol.
Att starta en tråd för att fråga om det är farligt att blanda tramadol med antibiotika är ungefär lika smart som att fråga om det är farligt att blanda med cocacola.
Blanda inte tramadol med:
1. Andra opiater/opioider*
2. Benso
3. Alkohol
4. SSRI/SNRI
5. Icke-selektiva irreversibla MAO-hämmare
6. Starka anti-histaminer tex propavan (var försiktig vid höga doser)
7. Vissa neuroleptika såsom tricykliska anti-depressiva
8. Barbiturater
Mer komplicerad fakta:
Du kan blanda med alla dessa egentligen, men du måste då veta hur pass mycket de interagerar med varandra. Tramadol kommer inte interagera med någon annan opiat/opioid (förrutom möjligtvis narkotin, papaverin, eller andra icke-narkotiska opiater) men däremot kommer rusen samverka med varandra. Säg att du tar 50% av maxdos av tramadol, sen tar du 50% av maxdos av metadon då kommer du få ett totalrus av 100% av maxdos. Jag skulle för säkerhets skull lägga till en sådär 10% av vad man får ut av det för man vet aldrig hur synergin funkar om du inte kan hela reaktionsformeln för hur molekylerna binder till receptorerna i hjärnan.
Senast redigerad av Den-Stora-Tallen 2012-09-02 kl. 12:51.
Anledning: lägga till skit
aha ok, hur fan ska jag veta vad man får blanda td med :s just därför jag frågar :P
Tack för svaren ^^
Hur fan du ska veta det är genom att kolla upp det Allt står på FASS. Annars står det på tusentals andra stället över internet, så det är så fan du ska veta