• 2
  • 3
2012-09-04, 22:44
Medlem
lazgreens avatar
Visst, utifrån ett sånt perspektiv är ju alla mål orealistiska. Men utifrån ett personligt plan kan faktiskt alla bli mer, beroende på vilka förutsättningar som finns. Du kan bara till viss del påverka hur dina utsikter ser ut rent praktiskt, men hur illa det än ser ut kan du alltid göra det bästa i varje situation och därmed nå över ditt EGET snitt.

Jag har pratat med mängder av äldre människor om just detta. Det de alla svarar unisont är att de ångrar allt de inte gjorde, att de inte tog större risker, att de inte gick utanför ramen mer. Däremot har jag aldrig träffat en miljonär (propagerar inte för att jakt på pengar är eftersträvansvärt här) som säger "hur kunde jag vara så korkad att jag valde det?"

Ett incitament till att bli nummer ett är oftast inte att komma före alla andra, snarare att få möjlighet och resurser att hjälpa andra, så de också kan nå dit de vill.

Utifrån ditt perspektiv skulle varken Bolt (vem fan är det? ) eller stadsministrar ens finnas. Tror du de lyckades bli det de ville av en ren slump?
Citera
2012-09-04, 23:03
Medlem
Ta inte all risk, låt någon annan göra det. Det är inget fel med att vara nr 1, utan det är korkat.

Det kommer alltid någon som slår den som ligger 1:a för stunden.
Citera
2012-09-04, 23:22
Medlem
lazgreens avatar
Vill man ha något värdefullt finns det alltid flera andra som vill ha detsamma. Att avstå är ju samma sak som att ge bort detta till de som är beredda att ge mer, och kämpa hårdare.
Citera
2012-09-04, 23:37
Medlem
När du rationaliserar som du gör så låter det oerhört logiskt, att sikta mot den absoluta toppen är inget man bör göra direkt utan jobba sig uppåt steg för steg.
Citera
2012-09-04, 23:46
Medlem
lazgreens avatar
Ja, det villkoret gäller väl alla? Eller tror du att vissa bara liksom "blir" det utan att kämpa för det, och sen finns en en massa dumbommar som försöker fast det finns väldigt liten sannolikhet för att det ska lyckas.

Jag pratar om den individuellt personliga framgången. Den är alltid möjlig.

Låt oss ta ett enkelt exempel. Försvarsmakten.

Där finns det ett ex antal steg från Fänrik till General. Menar du då som fänrik ska tänka "jag vill bli löjtnant".

...och därefter börja tänka på att man vill bli kapten istället för att från början som fänrik tänka att det yttersta målet är att bli general?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in