Citat:
Ursprungligen postat av xploddan
annanmedlem:
Just ditt synsätt är precis det som gör att det är politiskt självmord att göra någonting för att förbättra situationen istället för att skjuta upp problemen. Att börsen återhämtat sig en hel del från 2009 betyder inte att det på något sätt hjälpte ekonomin. Att låna och trycka enorma mängder pengar för att spendera på statliga program och rädda bolag som förlorar pengar är inte en lösning, även om dessa extra pengar i ekonomin får priset på börsen att öka. Se tillbaka på NASDAQ-bubblan, tycker du att det var bra ekonomisk politik under tiden den steg till sin peak? Eller titta på husbubblan i USA, var det bra penning- och finanspolitik som ledde till de extrema huspriserna? Problemet är dessa bubblor, lösningen är att de spricker så att resurser kan bli frigorda för att användas lönsamt, inte att försöka hålla priserna uppe genom inflation och belåning.
Var hade vi varit utan ingripande?
Jag har ju också fått uppfattningen att det är bättre om ekonomin får läka sig själv, och att man bygger upp ännu större risker genom att försöka tvinga till ännu mer felinvesteringar och stigande priser. Och det hette ju nyligen att svenskar som jobbade i Danmark fick ca 6500 kr i lägre lön p.g.a. valutakursen så folk får ju rejält mycket lägre lön i euroområdet kan man tänka. Och samma sak i USA såklart. Och de som har sparat pengar får ju se värdet på sina pengar minska.
Jag ligger ju långt ifrån all in på börsen så för min del hade det gärna fått bli billigt också.
Men grejen är ju att oavsett vad jag tror eller vad random person på Internet påstår så har ju antagligen Bernanke bättre koll än vad vi / de har. Så det Bernanke tror eller hur han ser på saker och ting är ju antagligen mer korrekt än någon proffstyckare på Internet.
Alla som påstår något på Internet kan ju inte ha rätt eftersom det påstås olika saker..
Felinvesteringar tycker jag också är puckat, å andra sidan om man ser till programmet ECB körde i början på året där de lånade ut en massa pengar gratis så kan man ju tänka sig att det fyller hålen lite och ökar möjligheten för att se som sitter mest i skiten inte går under om man exempelvis låter Grekland slippa undan sina skulder. På bekostnad för alla andra och de som har gjort rätt såklart.. Så man gynnar ju fel människor men frågan är ju vad utfallet blir om alla förlorar lite på det eller om de mest failande bankerna går åt helvete?