Citat:
Ursprungligen postat av CenterKonserv
God kväll, Flashback! Jag har läst lite här i den här forumdelen och bestämde mig för att göra ett konto.
Jag har fått uppfattning av att det inte är så många som är politiskt aktiva här så undrar jag: Vore det inte en bra idé att engagera sig i Centerpartiet och CUF försöka vrida det i en någorlunda konservativ riktning? Flera Centerpartister jag träffat verkar åtminstone någorlunda konservativa (mer så än andra partier). Speciellt när det kommer till landsbygd, staten, företag, försvaret och så vidare. Om nu ett antal gick med så skulle ju ett litet nätverk kunna bildas inom partiet och vi får säkert med oss flera.
Moderaterna och MUF hade jag i åtanke ett tag men efter att ha träffat företrädare för dessa två så verkar de enda konservativa där vara av slaget "Sänk skatten och stärk försvaret". Inte mycket mer än så. Fast det är ju fortfarande ett alternativ.
Att "kuppa" Centerpartiet skulle kräva enorma resurser vad gäller människor och pengar, resurser som den konservativa rörelsen inte har. Centerpartiet stod en gång för sunda värderingar men det är nog dags för alla att inse att det är ett sjunkande skepp som aldrig kommer repa sig. Den enorma vänstergir partiet tagit som svar på motgångarna har bara fått båten att närma sig botten medan Moderaterna kannibaliserar på de få väljarna som är kvar.
Vill du engagera dig som konservativ finns det alternativ där du kan göra mer nytta. KDU kan vara de som bär den konservativa fanan med mest kraft (även om KDU:are helst föredrar beteckningen kristdemokratisk framför konservativ i min erfarenhet). MUF har en del "konservativa enklaver" i vissa distrikt. Vad gäller respektive ungdomsförbunds moderparti är det dock inte så värst mycket att hämta, KD rusar mot ruinens brant med hjälp av sin snällism och Moderaterna har insett att det finns alldeles för många väljare att hämta i mitten för att ens snegla på konservatismen.
Har din ålder redan passerat för ungdomsförbunden skrivs det en del om Konservativa Förbundet på det här forumet. Pluggar du på högskola finns det säkert någon borgerlig studentförening du kan smyga dig in i.
Så försök dig inte på att kuppa Centern, det finns mycket bättre alternativ för konservativa svenskar som vill engagera sig för saken.
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Det finns inte en chans att du som konservativ har något nyttigt att göra i Centerpartiet eller dess ungdomsförbund och detta gäller liberaler i M och MUF samt kommunister i S och SUF. Dessa partier saknar ideologi och speciellt C kommer att offra vad som helst för att i få sitta kvar i regering och riksdag. Sverigedemokraterna eller Liberala Partiet är de enda realistiska alternativen för konservativa i Sverige.
Ett nationalistiskt och ett superliberalt parti? Jag vet att utbudet inte är det bästa men jag lägger hellre en blankröst, alternativt personröstar på någon kristdemokrat. Tills det finns ett värdigt konservativt parlamentariskt alternativ gör konservativa bäst i att engagera sig utomparlamentariskt.