2012-09-01, 19:24
Medlem
God kväll, Flashback! Jag har läst lite här i den här forumdelen och bestämde mig för att göra ett konto.

Jag har fått uppfattning av att det inte är så många som är politiskt aktiva här så undrar jag: Vore det inte en bra idé att engagera sig i Centerpartiet och CUF försöka vrida det i en någorlunda konservativ riktning? Flera Centerpartister jag träffat verkar åtminstone någorlunda konservativa (mer så än andra partier). Speciellt när det kommer till landsbygd, staten, företag, försvaret och så vidare. Om nu ett antal gick med så skulle ju ett litet nätverk kunna bildas inom partiet och vi får säkert med oss flera.

Moderaterna och MUF hade jag i åtanke ett tag men efter att ha träffat företrädare för dessa två så verkar de enda konservativa där vara av slaget "Sänk skatten och stärk försvaret". Inte mycket mer än så. Fast det är ju fortfarande ett alternativ.
Citera
2012-09-01, 20:37
Medlem
Bohlingers avatar
Det finns inte en chans att du som konservativ har något nyttigt att göra i Centerpartiet eller dess ungdomsförbund och detta gäller liberaler i M och MUF samt kommunister i S och SUF. Dessa partier saknar ideologi och speciellt C kommer att offra vad som helst för att i få sitta kvar i regering och riksdag. Sverigedemokraterna eller Liberala Partiet är de enda realistiska alternativen för konservativa i Sverige.
Citera
2012-09-02, 01:59
Medlem
Raketprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenterKonserv
God kväll, Flashback! Jag har läst lite här i den här forumdelen och bestämde mig för att göra ett konto.

Jag har fått uppfattning av att det inte är så många som är politiskt aktiva här så undrar jag: Vore det inte en bra idé att engagera sig i Centerpartiet och CUF försöka vrida det i en någorlunda konservativ riktning? Flera Centerpartister jag träffat verkar åtminstone någorlunda konservativa (mer så än andra partier). Speciellt när det kommer till landsbygd, staten, företag, försvaret och så vidare. Om nu ett antal gick med så skulle ju ett litet nätverk kunna bildas inom partiet och vi får säkert med oss flera.

Moderaterna och MUF hade jag i åtanke ett tag men efter att ha träffat företrädare för dessa två så verkar de enda konservativa där vara av slaget "Sänk skatten och stärk försvaret". Inte mycket mer än så. Fast det är ju fortfarande ett alternativ.

Att "kuppa" Centerpartiet skulle kräva enorma resurser vad gäller människor och pengar, resurser som den konservativa rörelsen inte har. Centerpartiet stod en gång för sunda värderingar men det är nog dags för alla att inse att det är ett sjunkande skepp som aldrig kommer repa sig. Den enorma vänstergir partiet tagit som svar på motgångarna har bara fått båten att närma sig botten medan Moderaterna kannibaliserar på de få väljarna som är kvar.

Vill du engagera dig som konservativ finns det alternativ där du kan göra mer nytta. KDU kan vara de som bär den konservativa fanan med mest kraft (även om KDU:are helst föredrar beteckningen kristdemokratisk framför konservativ i min erfarenhet). MUF har en del "konservativa enklaver" i vissa distrikt. Vad gäller respektive ungdomsförbunds moderparti är det dock inte så värst mycket att hämta, KD rusar mot ruinens brant med hjälp av sin snällism och Moderaterna har insett att det finns alldeles för många väljare att hämta i mitten för att ens snegla på konservatismen.

Har din ålder redan passerat för ungdomsförbunden skrivs det en del om Konservativa Förbundet på det här forumet. Pluggar du på högskola finns det säkert någon borgerlig studentförening du kan smyga dig in i.

Så försök dig inte på att kuppa Centern, det finns mycket bättre alternativ för konservativa svenskar som vill engagera sig för saken.

Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Det finns inte en chans att du som konservativ har något nyttigt att göra i Centerpartiet eller dess ungdomsförbund och detta gäller liberaler i M och MUF samt kommunister i S och SUF. Dessa partier saknar ideologi och speciellt C kommer att offra vad som helst för att i få sitta kvar i regering och riksdag. Sverigedemokraterna eller Liberala Partiet är de enda realistiska alternativen för konservativa i Sverige.

Ett nationalistiskt och ett superliberalt parti? Jag vet att utbudet inte är det bästa men jag lägger hellre en blankröst, alternativt personröstar på någon kristdemokrat. Tills det finns ett värdigt konservativt parlamentariskt alternativ gör konservativa bäst i att engagera sig utomparlamentariskt.
Citera
2012-09-02, 08:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Centerpartiet av idag har inget som helst med konservatism att göra. Det är ett identitetslöst liberalmjäkigt parti som i princip inte har någon egen politik eller någon egenhållbar linje i någon fråga. Om man bortser från de röster som C fortfarande får, så saknas helt behovet av C. Om opinionen håller i sig så kommer inte heller detta att vara väsentligt efter nästa val.

Så, nej. C skall man hålla sig så långt borta man kan ifrån, särskilt om man är konservativ.
Citera
2012-09-02, 14:01
Medlem
Fladder-Fittas avatar
Nej, det finns varken anledning, hopp eller chans att vrida Centerpartiet i en konservativ riktning. De är en del av den politiskt korrekta socialliberala sörjan som annars kallas Alliansen (utesluter till viss del Folkpartiet ur den benämningen). Centern är på väg ut ur riksdagen. Att ens gå med i Centerpartiet är att delta i ett politiskt kollektivt självmord.
Citera
2012-10-25, 21:10
Medlem
Oriamendis avatar
Centerpartiet måste ha genomfört den mest bisarra utvecklingen av alla svenska partier. Finns det en enda åsikt som går att förena mellan det gamla Bondeförbundet och dagens nyliberala Stureplanscenter? Vad figurer som Frederick Federley gör i ett parti vars väljargrupp utgörs till största del av jordbrukare begriper jag inte. Och inte heller varför våra redlige bönder fortsätter att rösta på Centern (i valet 2006 röstade 91% av Sveriges jordbrukare på C). Jag skulle absolut välkomna ett agrarkonservativt parti. Men det är ju talande uppenbart att vi inte kommer få se ett sådant hos Annie Lööf & Co.
Citera
2012-10-25, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oriamendi
Centerpartiet måste ha genomfört den mest bisarra utvecklingen av alla svenska partier. Finns det en enda åsikt som går att förena mellan det gamla Bondeförbundet och dagens nyliberala Stureplanscenter? Vad figurer som Frederick Federley gör i ett parti vars väljargrupp utgörs till största del av jordbrukare begriper jag inte. Och inte heller varför våra redlige bönder fortsätter att rösta på Centern (i valet 2006 röstade 91% av Sveriges jordbrukare på C). Jag skulle absolut välkomna ett agrarkonservativt parti. Men det är ju talande uppenbart att vi inte kommer få se ett sådant hos Annie Lööf & Co.

Är centern ens nyliberala?, de verkar ju ha en fetisch för "gröna omställingsskatter" likt CO2-skatt och dylikt, dessutom älskar dom regleringar. Det finns varken något konservativt eller nyliberalt i det partiet. Annie Lööfs stora förebild är ju enligt henne själv Thatcher, dock är det inte Thatchers politik utan personligheten, känns ganska "pk".

Men jag håller med dig, centern har gjort en bisarr utveckling.

Om man är konservativ gör man bäst i att hålla sig ifrån medlemskap i socialliberala partier då det endast legitimerar deras politik och hindrar en konservativ utveckling av det svenska politiska landskapet.
Citera
2012-10-25, 23:35
Medlem
C är inte ett konservativt parti, utan snarare ett queergenusliberalt-parti.
Citera
2012-10-27, 16:35
Medlem
stofflers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fladder-Fitta
Nej, det finns varken anledning, hopp eller chans att vrida Centerpartiet i en konservativ riktning. De är en del av den politiskt korrekta socialliberala sörjan som annars kallas Alliansen (utesluter till viss del Folkpartiet ur den benämningen). Centern är på väg ut ur riksdagen. Att ens gå med i Centerpartiet är att delta i ett politiskt kollektivt självmord.

Skönt då har jag tänkt rätt Tänkte att om man framöver vill byta kakel så blir det bökigt om man ska behöva ta ned överskåpen först.

Tackar!
Citera
2012-10-28, 02:01
Medlem
Slowdives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger

S = Socialdemokraterna
SSU heter deras ungdomsförbund.

SUF = Syndikalistiska Ungdomsförbundet = utomparlamentarisk vänster. Syndikalister.

Varken S, SSU eller SUF är kommunister
Citera
2012-10-28, 11:34
Medlem
Till-marschmusiks avatar
Jag tycker definitivt du skall försöka. Jag tror inte det kommer krävas speciellt många. Fixa tio, tjugo personer som arbetar långsiktigt och medvetet under radarn. Och jag tror ni kan få rejält med inflytande samt tryggad framtid.

Jag är inte konservativ. Men ett konservativt centern är betydligt bättre för sverige än ett nyliberalt queer-centern.

Centern är ett av de rikaste partierna i sverige. De har i princip oändliga resurser tackvare tidningsaffärer.Hade de inte bedrivit en så jävla efterbliven politik så hade de kunnat bli ett riktigt stort parti.

Ärligt talat, centern försök att omvandla böndernas intresseförening till ett hippt nyliberalt innerstads och bög-parti måste ju gå till historien som en av de mest efterblivna någonsin.
Citera
2012-10-28, 11:55
Medlem
Fiolitos avatar
CUF är ett gäng frihetsälskande bögar, de är knappast öppna för att få sitt parti förpestat av konservativa. Gå till kristdemokraterna istället och lämna de liberala partierna ifred.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in