2013-05-20, 18:30
Medlem
r0ckets avatar
Citat:
Försvarsadvokat Ola Salomonsson, som företräder Gottfrid Svartholm Warg, tycker det är viktigt att skilja på nivån i de olika intrången.

– Min klient har medgett en hundratal intrång på lägre nivå, det vill säga mindre allvarliga sådana, men förnekar att han har något att göra med de här allvarligaste intrången. Min förhoppning är att han döms för det han har medgett, och det rör sig i sådana fall om böter.
http://computersweden.idg.se/2.2683/1.508215/pirate-bay-grundaren-infor-ratta-idag

Åtminstone någonting positivt med att ha miljonbelopp i skulder.
Citera
2013-05-20, 18:50
Medlem
LeonVances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FulAgent007
Han har väl till 99,99% sannolikhet dömt sig själv när han så korkad försöker påstå att någon hackat hans dator och precis råkar vet vad alla hans program kan utföra för hack på nätet.
Ingen förutom han själv kan hacka något så snabbt och effektivt med hjälp av hans eget verktyg. Vem har då använt verktyget (hans dator) enligt sannolikhetsläran??? - jo han själv!

Vem faen förutom han själv har den utbildningen att utföra något sådant med just hans verktyg och så "råkar" de hacka hans egen dator för att utföra dessa attacker

Om han nu själv tror på att han är utsatt för olaga intrång i sin arbetsutrustning kan han väl låsa upp den och visa för Polisen hur oskyldig han är. Det blir ett par till sådana här

Kan man sätta en slant på något betting företag att han får sitta minst 2 år? Hoppas han får sitta 2 år utan tillgång till dator. DET vore som ett livstidsstraff på 20 år för oss vanliga Svenssons

Det där resonemanget fungerar dock inte i rätten.
Citera
2013-05-20, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance
Det där resonemanget fungerar dock inte i rätten.

jo faktiskt till en liten del fungerar det. Det fungerar så tillvida att man kan klarlägga hans påstående som lögn och sedan kan man utgå därifrån

Han är en lögnare och sedan fortsätta bevisningen. Därmed kommer han att falla rätt rejält på övriga åtalspunkter för hans ord är noll och intet värt.
Citera
2013-05-20, 19:55
Medlem
dethalvabarnets avatar
Det tråkiga är att dataseten de fått tag i troligtvis redan används av otrevliga personer som kanske Hells Angels i Dalarna eller annat brottsyndikat alternativt konglomerat/organisation/främmande makt/dina värsta mardrömmar/etc.

Frågan är vem som ligger bakom detta, inte vilka som utförde det, det är helt ointressant enligt min synpunkt. Gottfrid, Gustafsson, etc är bara verktyg.
Citera
2013-05-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dethalvabarnet
Det tråkiga är att dataseten de fått tag i troligtvis redan används av otrevliga personer som kanske Hells Angels i Dalarna eller annat brottsyndikat alternativt konglomerat/organisation/främmande makt/dina värsta mardrömmar/etc.

Frågan är vem som ligger bakom detta, inte vilka som utförde det, det är helt ointressant enligt min synpunkt. Gottfrid, Gustafsson, etc är bara verktyg.

Vad skulle hända om informationen som Gottfrid stulit låg till grund för ett mord som låt oss säga sker nu i sommar? Är Gottfrid delaktig i det då eller ej? Har han ens ett något litet ansvar i det tragiska?
Citera
2013-05-20, 20:41
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Vad skulle hända om informationen som Gottfrid stulit låg till grund för ett mord som låt oss säga sker nu i sommar? Är Gottfrid delaktig i det då eller ej? Har han ens ett något litet ansvar i det tragiska?
Det krävs uppsåt för att fällas till ansvar för mord eller dråp.
Citera
2013-05-20, 21:46
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Det krävs uppsåt för att fällas till ansvar för mord eller dråp.

Jo det förstår jag. Självklart skulle han inte kunna dömas för det. Det jag är ute efter att fundera över är medhjälp. Nu är det här fantasier så det ligger ingen sanning i detta påstående alls: Men vi låtsas att Gottfrid börjat jobba åt en ljusskygg organisation som t ex HA. Gottfrid plockar fram exakt den informationen som HA önskat men gör det så "snyggt" att han läcker ut allt på nätet. Då vet inte Polisen exakt vem som agerat på den uppkomna informationen och vet inte exakt åt vilket håll man skall leta när någon blir mördad.

Har Gottfrid hjälpt till i processen som ledde till mord eller kan han bara lugnt säga att han agerade bara "wikileaks" mässigt åt folket?
Citera
2013-05-20, 21:58
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Jo det förstår jag. Självklart skulle han inte kunna dömas för det. Det jag är ute efter att fundera över är medhjälp.
Medhjälp kräver uppsåt.

Citat:
JNu är det här fantasier så det ligger ingen sanning i detta påstående alls: Men vi låtsas att Gottfrid börjat jobba åt en ljusskygg organisation som t ex HA. Gottfrid plockar fram exakt den informationen som HA önskat men gör det så "snyggt" att han läcker ut allt på nätet. Då vet inte Polisen exakt vem som agerat på den uppkomna informationen och vet inte exakt åt vilket håll man skall leta när någon blir mördad.

Har Gottfrid hjälpt till i processen som ledde till mord eller kan han bara lugnt säga att han agerade bara "wikileaks" mässigt åt folket?
Det du tar upp är en bevisfråga och inte ett juridiskt spörsmål. Åklagarens ansvar i ett sådant scenario är att visa att Gottfrid vetat om att uppgifterna skulle användas vid mord, lyckas åklagaren övertyga domstolen fälls Gottfrid. Lyckas inte åklagaren övertyga domstolen så frias han. Det är inte svårare än så.
Citera
2013-05-20, 22:12
Medlem
r0ckets avatar
Peter Sunde bloggar om Gottfrid i medierna och Rätt fokus.

http://blog.brokep.com/2013/05/20/gottfrid-i-medierna/
http://blog.brokep.com/2013/05/19/ratt-fokus/
Citera
2013-05-20, 23:07
Medlem
Citat:
Varför tar de inte bara och anställer den där anarkisten så han kan få sig en hygglig månadslön och bidra till välfärden med skattepengar som vi alla andra?

Men den där Gottfrid Svartholm Varg ser väl hellre att vi lever som de gör i Kambodja och nekar ett hederligt jobb?

http://www.expressen.se/nyheter/svartholm-warg-min-dator-har-kapats/

Kan han inte stå för det han gör? Inte mycket stake i honom inte, manligt NEJ! En djävla fjolla är vad han är

Hur vet du vad han har gjort?

Citat:
Han körde med krypterade diskar och någon kapade hans dator ...

Troligt nej! Är han en fjolla som inte kan stå för det han gör, troligt ja!

Nej, han körde inte med krypterade diskar och nej ingen kapade hans dator.
Han lät andra använda sina datorer.

Citat:
Ursprungligen postat av moment-of-truth
Tack Gottfrid, jag har skyddad ID och nu har du röjt mina uppgifter

Tacka Logica.

Citat:

Lika delaktig som Logica.
Citera
2013-05-20, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Hur vet du vad han har gjort?

Han berättar ju själv

Citat:
Nej, han körde inte med krypterade diskar och nej ingen kapade hans dator.
Han lät andra använda sina datorer.

Bara för honom att berätta vem som använde hans arbetsmaskin och när. Svårare än så är det inte. Vill han inte är det som med Alfons Åbergs Molgan.

Om min bil kör ihjäl någon och vi inte hittar någon annan som kan ha gjort det förutom ägaren (jag själv) och jag som ägare av bilen inte vill berätta vem som kört den ja då åker jag dit på det.

Citat:
Tacka Logica.

Lika delaktig som Logica.

Om en anställd på Logica kopierar material och sprider det på nätet. Är det då främst Logicas fel eller den anställde?
Citera
2013-05-21, 00:45
Medlem
dethalvabarnets avatar
Citat:

Jag bryr mig inte om de åtalade. De får stå sitt kast, de är inte intressanta.

Citat:
Om en anställd på Logica kopierar material och sprider det på nätet. Är det då främst Logicas fel eller den anställde?

Bådas fel om den anställde inte normalt sett har access till materialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in