• 1
  • 2
2012-09-02, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrjohndoe247
Det är just detta som jag inte riktigt förstod. =)
Vad är det för brytpunkt vi pratar om, och vilken effekt på ren svenska blir det om jag tjänar 28k eller +35k?

grundläggande skattekunskap, läs här:

http://www.skatteverket.se/svarpavan...3e8000166.html

Citat:
Ursprungligen postat av mrjohndoe247

Det skulle vara väldigt intressant (och för många med mig) kanske nyttigt att se lite hur du räknar här. Vilka kostnader/avgifter är med i beräkningen?

Tycker detta är otroligt roligt och intressant, men man känner tyvärr att man behöver lite hjälp på traven i att få saker och ting förklarat och på "svenska". Man känner att man gör vissa saker rätt, men jag känner personligen inte att jag har full koll på den stora bilden. T ex som här, där jag IPS-sparat i tron om att jag varit en duktig filur men där jag i självaste verket gjort mig själv en björntjänst jämfört med att kanske ha amorterat samma belopp (osv).

Tacksam för vidare hjälp

utan att gå i detalj just nu så handlar det helt enkelt om att du får en kostnad eftersom det kommer att "fattas" pengar i din privata ekonomi. första året fattas det 12.000 kr minus vad du får tillbaka på skatten eftersom pensionssparandet är avdragsgillt. du får också lägga till vad det kostar att låna dessa pengar eftersom det ju precis det du gör om du pensionssparar istället för att amortera på dina lån. om man räknar på detta över lång tid, t.ex. 40 år, så blir det mycket stora belopp...
Citera
2012-09-02, 18:34
Medlem
tmach,

Grymt! Stort tack, och definitivt "point taken" vad gäller den sista punkten.
Tar detta till mig. Tack
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in