2012-09-01, 01:09
Medlem
Hej.
Jag undrar om någon har ett bra tips på hur man vänjer av en katt vid att gå på låda. Min katt är 16v nu och han började vara ute när jag fick han vid 12v ålder. Jag har behållt lådan eftersom han andvänder den, men nu när han har börjat vara ute på längre äventyr börjar jag bli lite brydd. Idag släppte jag ut honom direkt efter att han hade sovit middag, han hade inte vart på lådan sedan i morse. Drygt sju timmar senare kommer han hem igen och det första han gör efter att ha gosat lite med mig är att gå på lådan. Ja menar vafan, hade han inte kunnat pissa och skita ute ? Finns det några bra knep här ? Ska man ta undan lådan och hoppas att han fattar? Eller är det bara jag som stressar lite och att han kommer att börja kissa ute så fort han blir lite äldre?
Mvh Fredric
Citera
2012-09-01, 01:23
Medlem
Fledmixs avatar
Låt katten ta den tid han behöver. Att ta bort lådan kan bara göra att olyckor händer i ditt hem och katten blir förvirrad. Låt det ta den tid det tar. Min katt hade kattlåda men efter ett tag började hon bara gå på toa utomhus. Den enda gången jag sätter fram kattlådan är på vintern då hon kan tycka att det är för kallt att gå ut.
Citera
2012-09-01, 01:56
Medlem
Du har inte läst några surtrådar från folk som får kattskit i sina rabatter dagligen va? Ärligt talat, det finns ingen anledning att vänja den av med kattlådan. Det är inte kul att tömma den, men det får man ta som kattägare. Däremot finns många bra saker med det, som att (1) katten inte skitar ned hos andra och (2) du har koll på om katten blir sjuk. T ex en katt med akut urinstopp som kissar blod, hur håller du koll så inte sånt sker om du aldrig ser kisset eller för den delen bajset? Det har räddat livet på en av mina katter.

Sen är din katt 16 veckor gammal, så det är inte så konstigt om han inte velat göra det ute ännu. Han har väl knappt nåt revir, eller så är det andra som redan har revir utanför. En låda ska alltid finnas så katten känner sig trygg med att den kan göra det hemma, annars är risken att du får bajs på golvet istället.

Till sist är detta OT men har du redan hunnit kastrera katten såpass tidigt? Annars bör den inte vara ute själv, de kan bli könsmogna redan i den åldern.
Citera
2012-09-01, 02:57
Medlem
Tack för svaren, jag antar att jag låter lådan stå Med tanke på att han e liten och att det dessutom snart är vinter här. Han är inte kastrerad än, veterinären här i byn kastrerar inte hankatter yngre än 6 månader.
Citera
2012-09-02, 08:52
Medlem
En så liten katt är ett lätt offer för allt från en skata till en räv men visst ska den va ute så är de väl så då.
Kattlådan skulle jag behålla dels för man kan se om den har problem med kisseri eller diarre och om den blir sjuk så lär den ju vara inne och då är de ju bra om den använder låda.
Citera
2012-09-02, 12:39
Medlem
Var glad att katten inte skiter i soffan. Den fattar nog snart att den kan gå på toa ute också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in