2012-09-02, 18:47
Medlem
trehundras avatar
Någon som har koll på vilken fisk som passar bra tillsammans med ruda?
vattnet är mestadels stillastående med endast få in och utlopp, ej bottenfrusen.
Citera
2012-09-05, 19:55
Medlem
ennhojs avatar
hade jag Ruda i ett vatten skulle jag inte göra något alls , Ruda är en svårlurad fisk
visste jag ett bra rudavatten skulle jag hålla det som det är
Citera
2012-09-05, 20:08
Medlem
ganglere2s avatar
Vad som skulle hända är väl att gäddorna skulle ha gott om mat. Fast efter en tid så lär sig de inplanterade fiskarna att hålla sig undan, de som överlever sitt första möte med en gädda iaf. Så då blir det som i vilken sjö som helst, rovfiskarna, gäddorna alltså får jaga som vanligt och bytena försöker hålla sig undan.

Har själv varit och fiskat en gång då en av oss fick en gädda i en sjö där det inte skulle finnas sådana. Blev lite uppståndelse när han visade den för de som hade sjön och andra fiskare.
Citera
2012-09-05, 23:08
Medlem
ennhojs avatar
togs ju en gäddda på 17 kg i "centrala" stlm i en regnbågssjö , så det kan vara riktigt bra gäddfiske i sånna sjöar
Citera
2012-09-05, 23:24
Medlem
Lejdbanans avatar
Ja alltså gäddan kommer i stort sett slakta denna ädelfisk som inte har en suck mot dessa rovdjur.

Jag har fiskat i sjöar som dom släpper i regnbåge och öring regelbundet i och dom har inte rensat sjön på gädda och mört innan.
Visserligen är mörten bra för att göda dessa firrar till att bli fina bitar. Men i en speciell sjö är det överdrivet mycket mört i så att ädelfisken är omöjlig att fånga då dom har tillräckligt med "käk" och knappt bryr sig om mitt fiske i sjön.
Jag har sett sjön med glasklar vattenyta och då ser man något så absurt mycket mört vaka på ytan att man inte tror det är sant, och även vegetationen är helt död då jag har botten metat i sjön ett antal gånger och märkt att det bara är sand längst hela botten och har aldrig fått upp ett strå med sjögräs.

Så tänk vad enkelt för gäddan att leta upp dessa bitar och förstöra hoppet för oss fiskare att få drilla in den.
Vet inte riktigt var jag ville komma med min post, men dagens fiske är så tråkigt och förstört numera.
Citera
2012-09-06, 13:49
Medlem
ennhojs avatar
Låter som en perfekt sjö att sätta ut Gös i om den har bra djup dvs.
Aldrig tänkt på att meta med levande . Det borde ju kunna funka
om förhållandena nu är som du säger
Citera
2012-09-06, 14:18
Medlem
NostradamusJRs avatar
Ja du kommer få gott med feta gäddor då de kommer äta upp resten. fiskar du för skojs skull eller försöker du få mat till din fattiga familj?
Citera
2012-09-07, 16:06
Medlem
likeithards avatar
Att utrota det naturliga djurlivet eller fiskebeståndet i ett vattendrag för att plantera in prydnadsfisk, ädelfisk, signalkräftor etc, är riktigt svinigt.

Det är bara rätt om dom får sin ädelfisk uppäten!
Citera
2012-09-08, 21:17
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likeithard
Att utrota det naturliga djurlivet eller fiskebeståndet i ett vattendrag för att plantera in prydnadsfisk, ädelfisk, signalkräftor etc, är riktigt svinigt.

Det är bara rätt om dom får sin ädelfisk uppäten!

Det stället jag talade om innan är anlagda dammar där det inte har funnits något tidigare fiskebestånd.
Citera
2012-09-09, 11:55
Medlem
idiamindadas avatar
Det finns inte ett enda gäddfritt P&T-vatten sedan man förbjöd rotenon..
Citera
2012-09-11, 22:54
Medlem
Finns det chans att få fiska gratis eller till reducerat kortspris i dessa P&T-vatten om man enbart tänkt fiska gädda?
Kanske blir vattenägarna bara glada om lite gädda fiskas upp?
Är väl dock lite svårt att ha koll på att jag bara fiskar gädda sen kanske.
Citera
2012-09-12, 01:07
Medlem
448s avatar
Ja borde väl gå och förhandla sig till nån deal - en ett fiske kort mot tio gäddor

I Kullsjön i Lerum har dom ju lyckats hålla nere beståndet till ett minium - dom nätar hårt i lekvikar under rätt perioder och dom får mindre och mindre för varje år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in