• 1
  • 2
2012-09-05, 11:26
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
förrätt tycker jag så små bitar som möjligt och koka skalet länge så all smak kommer ut

Vill bara slänga in en varning, skal ska helst inte koka längre än 20 min. Kokar du för länge blir fonden bitter. De kan dock med fördel rostas i ugnen en kvart innan kokning. Glöm för all del inte rotsaker, vin, lagerblad, några pepparkorn, stjärnanis, paprikapulver och tomatpuré. Smaka av soppan med konjak och citron. Ev. salt, det beror på.
Citera
2012-09-05, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmic Kid
Vill bara slänga in en varning, skal ska helst inte koka längre än 20 min. Kokar du för länge blir fonden bitter. De kan dock med fördel rostas i ugnen en kvart innan kokning. Glöm för all del inte rotsaker, vin, lagerblad, några pepparkorn, stjärnanis, paprikapulver och tomatpuré. Smaka av soppan med konjak och citron. Ev. salt, det beror på.

Nänä det är klart, men hade en vän som kokade i 5 minuter eller något. Katastrof.
Njaaa jag är inte så mycket för att rosa, tycker inte den mörka färgen som t.ex. soppan får sen ser lika god ut. Jag brukar köra på vin, lagerblad, vitpeppar, tomatpuré och konjak. Då blir den bäst - tycker jag

Citera
2012-09-05, 19:35
Medlem
du har säkert redan ätit humrarna... men 2 humrar från lidl skulle jag inte ätit som de är, inte tillräcklig kvalitet.... om de var frysta skall du garanterat inte äta dom upptinade... gratinera istället

hacka persilja och vitlök, blanda med smör... bred det hela på halverad hummer, sätt ugnen på hög värme, bränn av humrarna (ha inte inne dom för länge, blir sega)

o som andra skrivit: bröd med smör/majonäs + enklare grönsallad

ett par nävar färska räkor är också fint till
Citera
2012-09-08, 09:52
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Njaaa jag är inte så mycket för att rosa, tycker inte den mörka färgen som t.ex. soppan får sen ser lika god ut.

Nä du har förvisso rätt i att det ger en annan smak (och färg) vilket man bör vara medveten om. Tycker dock personligen att det höjer smaken en aning.
Citera
2012-09-13, 18:48
Medlem
Jag brukar flambera av hummerskalen innan jag kör ner dem till fonden, sen 20-25 minuter kokning.
Gärna lite parmesan , möjligtvis lite lite tryffel också i soppan gör underverk.

Annars är alltid gratinerad hummer väldigt gott! Gammal klassiker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in