Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Rickul/Rickuls herrgård?
Ja! Rickul/Rickuls herrgård är platsen.
Jag har sett minnesstenen som restes över den ihjälslagne godsägaren.
Ormsö var alltså mycket nära – därav att jag nästan kunde se er från fastlandet.
De la Gardie var också rätt spår. Rickul kom i Jacob De la Gardies ägo på 1600-talet och hamnade senare hos släkten von Taube, som blev kvar där i mer än tvåhundra år.
Det var också därför jag skrev att oredan 1917 blev högst personlig för platsens siste herre. Gustav von Taube dödades under revolutionsåren, medan den gamla samhällsordningen höll på att falla sönder och det ännu inte var självklart vad som skulle komma i dess ställe.
Sedan kom den estniska självständigheten och jordreformen 1919, som förändrade både ägandet och landskapet.
Jag försökte egentligen inte bara leda er till ett gammalt gods, utan till en ganska märklig brytningstid: svensk allmoge, tyskbaltiskt herrskap, rysk överhet och därefter en ny estnisk stat – på samma plats och inom förvånansvärt kort tid.
Här intill finns flera forntida hamnar och det ryktas om en begravd vikinga konung nära Spithamn, begravd med en guldskatt. Kanske ett resmål? Dessutom fantastiska sandstränder ifall man har sällskap vilka är mindre historiskt intresserade.
Bra taget, en fribiljett till Rannarootsi museuum, de Svenska kallades för "strandsvenskar" ranna=strand och, ifall du har tur färskrökt sik från museets röklåda, kanske finns det kvar någon av de otaliga flaskor spirituosa vilka en anonym sjöman donerat föreningen.
och frågan