2026-09-06, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Jag gissar på rak hand på Ormsö som en gång tillhörde De la Gardie och var det Stackelberg?
- Du är nu så nära att jag kan se dig från fastlandet. De la Gardie är en gammal bekant och får stanna kvar som ledtråd — men Stackelberg får du skicka hem.

- Under några få år var det här betydligt lättare att veta var man bodde än vilket land man bodde i. För platsens siste herre blev oredan 1917 dessutom högst personlig.

Försök forska vidare.
Citera
2026-09-06, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barabada
- Du är nu så nära att jag kan se dig från fastlandet. De la Gardie är en gammal bekant och får stanna kvar som ledtråd — men Stackelberg får du skicka hem.

- Under några få år var det här betydligt lättare att veta var man bodde än vilket land man bodde i. För platsens siste herre blev oredan 1917 dessutom högst personlig.

Försök forska vidare.

Guvernementet Livland?
Citera
2026-09-06, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Guvernementet Livland?
Nej, nu seglade du faktiskt längre bort igen. Ormsö var betydligt varmare.

Sök inte ett guvernement utan en betydligt mindre plats. Här var herrskapets språk inte detsamma som folkets, och folkets språk var inte det som så småningom gav landet dess namn.

Havet är fortfarande en bättre vägvisare än landkartan.
Citera
2026-09-06, 12:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Nej, nu seglade du faktiskt längre bort igen. Ormsö var betydligt varmare.

Sök inte ett guvernement utan en betydligt mindre plats. Här var herrskapets språk inte detsamma som folkets, och folkets språk var inte det som så småningom gav landet dess namn.

Havet är fortfarande en bättre vägvisare än landkartan.

Långskott på Ingermanland? (ej Googlesäkrad gissning - det är ju fan sista sommardagen idag!)
Citera
2026-09-06, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Långskott på Ingermanland? (ej Googlesäkrad gissning - det är ju fan sista sommardagen idag!)

Ingermanland- länningar är värda en egen gåta. Ett folk vilka lidit mer än Svenskbyborna men bortglömda

Ni söker fortfarande alldeles för stort. Här behövde man inte korsa någon nationsgräns för att komma till byar med namn som lika gärna kunde ligga i Sverige.

Och havet är fortfarande en bättre vägvisare än landkartan.
Citera
2026-09-06, 13:44
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ingermanland- länningar är värda en egen gåta. Ett folk vilka lidit mer än Svenskbyborna men bortglömda

Ni söker fortfarande alldeles för stort. Här behövde man inte korsa någon nationsgräns för att komma till byar med namn som lika gärna kunde ligga i Sverige.

Och havet är fortfarande en bättre vägvisare än landkartan.

Fanns ju en svensk-koloni på Dagö...? Nära Ormsö också, och så "vatten"...
Citera
2026-09-06, 13:53
Medlem
Citat:
Fanns ju en svensk-koloni på Dagö...? Nära Ormsö också, och så "vatten"...

kika ett par inlägg upp ... och börja lägga ihop ett+ett.

" Jag gissar på rak hand på Ormsö som en gång tillhörde De la Gardie och var det Stackelberg?"

"- Du är nu så nära att jag kan se dig från fastlandet. De la Gardie är en gammal bekant och får stanna kvar som ledtråd — men Stackelberg får du skicka hem"
Citera
2026-09-06, 14:11
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Vi söker nu en plats.

1)
Här kunde man under samma människas liv höra svenska till vardags, tyska hos herrskapet och ryska från överheten.
Ingen av dessa tre språkgrupper skulle slutligen ge landet dess namn.

2)
Den gamla ordningen började falla sönder innan den nya staten ännu riktigt hade hunnit födas.
För en av platsens herrar slutade omvälvningen mycket mer bokstavligt än så. En av Sveriges folkkära trubadurer kan leda er till rätt släkt – men följer ni hans släktträd hamnar ni fel.

3)
Två år senare gjorde den unga staten något som förändrade hela landskapet.
Det som i generationer hade hört till en familj fick nya ägare.

4)
Bland följderna finns två namn som knappast skulle väcka uppmärksamhet i Sverige:
Norrby och Söderby.
Här är de betydligt mer avslöjande.

Citat:
kika ett par inlägg upp ... och börja lägga ihop ett+ett.

" Jag gissar på rak hand på Ormsö som en gång tillhörde De la Gardie och var det Stackelberg?"

"- Du är nu så nära att jag kan se dig från fastlandet. De la Gardie är en gammal bekant och får stanna kvar som ledtråd — men Stackelberg får du skicka hem"

Rickul/Rickuls herrgård?
Citera
2026-09-06, 14:25
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rickul/Rickuls herrgård?

Där har du den.... till 1,17 i odds. Letade bland slott och koja (mest slott) men du hann före...

EDIT; "i familjen Taubes ägo..." Ringer London och ber dem stänga spelet...
Citera
2026-09-06, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Rickul/Rickuls herrgård?
Ja! Rickul/Rickuls herrgård är platsen.

Jag har sett minnesstenen som restes över den ihjälslagne godsägaren.

Ormsö var alltså mycket nära – därav att jag nästan kunde se er från fastlandet.

De la Gardie var också rätt spår. Rickul kom i Jacob De la Gardies ägo på 1600-talet och hamnade senare hos släkten von Taube, som blev kvar där i mer än tvåhundra år.

Det var också därför jag skrev att oredan 1917 blev högst personlig för platsens siste herre. Gustav von Taube dödades under revolutionsåren, medan den gamla samhällsordningen höll på att falla sönder och det ännu inte var självklart vad som skulle komma i dess ställe.

Sedan kom den estniska självständigheten och jordreformen 1919, som förändrade både ägandet och landskapet.

Jag försökte egentligen inte bara leda er till ett gammalt gods, utan till en ganska märklig brytningstid: svensk allmoge, tyskbaltiskt herrskap, rysk överhet och därefter en ny estnisk stat – på samma plats och inom förvånansvärt kort tid.

Här intill finns flera forntida hamnar och det ryktas om en begravd vikinga konung nära Spithamn, begravd med en guldskatt. Kanske ett resmål? Dessutom fantastiska sandstränder ifall man har sällskap vilka är mindre historiskt intresserade.

Bra taget, en fribiljett till Rannarootsi museuum, de Svenska kallades för "strandsvenskar" ranna=strand och, ifall du har tur färskrökt sik från museets röklåda, kanske finns det kvar någon av de otaliga flaskor spirituosa vilka en anonym sjöman donerat föreningen.

och frågan
Citera
2026-09-06, 14:31
Medlem
Citat:
Där har du den.... till 1,17 i odds. Letade bland slott och koja (mest slott) men du hann före...

EDIT; "i familjen Taubes ägo..." Ringer London och ber dem stänga spelet...

Hittade rätt till slut, de där byarna ställde till det rejält
Citera
2026-09-06, 14:40
Medlem
Citat:
Ja! Rickul/Rickuls herrgård är platsen.

Jag har sett minnesstenen som restes över den ihjälslagne godsägaren.

Ormsö var alltså mycket nära – därav att jag nästan kunde se er från fastlandet.

De la Gardie var också rätt spår. Rickul kom i Jacob De la Gardies ägo på 1600-talet och hamnade senare hos släkten von Taube, som blev kvar där i mer än tvåhundra år.

Det var också därför jag skrev att oredan 1917 blev högst personlig för platsens siste herre. Gustav von Taube dödades under revolutionsåren, medan den gamla samhällsordningen höll på att falla sönder och det ännu inte var självklart vad som skulle komma i dess ställe.

Sedan kom den estniska självständigheten och jordreformen 1919, som förändrade både ägandet och landskapet.

Jag försökte egentligen inte bara leda er till ett gammalt gods, utan till en ganska märklig brytningstid: svensk allmoge, tyskbaltiskt herrskap, rysk överhet och därefter en ny estnisk stat – på samma plats och inom förvånansvärt kort tid.

Här intill finns flera forntida hamnar och det ryktas om en begravd vikinga konung nära Spithamn, begravd med en guldskatt. Kanske ett resmål? Dessutom fantastiska sandstränder ifall man har sällskap vilka är mindre historiskt intresserade.

Bra taget, en fribiljett till Rannarootsi museuum, de Svenska kallades för "strandsvenskar" ranna=strand och, ifall du har tur färskrökt sik från museets röklåda, kanske finns det kvar någon av de otaliga flaskor spirituosa vilka en anonym sjöman donerat föreningen.

och frågan

Tackar! Då kan vi åka till..

1) Ett ställe som inte är öppet för allmänheten.

2) En infanteri-stridsvagn från 1943 som det bara byggdes sex prototyper av kan vara till hjälp.

3) Filmen The Lodger från 1944.

4) Även om stället är stängt för allmänheten kan en yrkesgrupp i Sverige besöka det, om man bokar besöket i förväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in