2026-09-03, 13:27
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hans fru lämnade honom inte, trots hela denna historia och allt vad den drog med sig, inklusive ren cirkus i pressen. Åtminstone ingen skilsmässa.

Många år senare fick han ju utmärkelsen Kommendör av Brittiska Imperieordern (CBE) av drottningen, så då blev han officiellt förlåten.

Ryske marinattach'en, "spionen" blev däremot tydligen fruset behandlad av både frun och fosterlandet.

Men detta vet du säkert redan.

Jo, råkar vara lite insatt genom att jag har gemensamma bekanta med sonen David, men tyvärr aldrig träffat honom... Genom dem fick jag tipsen att David skrivit en läsvärd familjebiografi som just handlar handlar om familjens "fall". Den rekommenderas.
Citera
2026-09-03, 13:37
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ja, visst är det Prufomo.
Bra gjort!
I pris får du en cd med filmen Scandal
med det litet kluvna ledmotivet "Nothing has been proved."
Frågan är din.

Thanx! Tagen alldeles - som Kurtan brukade säga - "på mitt eget själv" (... *host*).

Venator: likväl tycker jag hennes karisma lyser igenom när man bildgooglar, fast hur i h-e skulle jag kunna bedöma det? Håller med Detdundrar om att Clay (älskar att skriva bara "Clay" - känns som när Frazier vägrade kalla Ali vid hans nya namn) är ett fenomenalt tillskott till tråden. Problemet med frågegåtor av den här kalibern är att det är en inihelvete hard act to follow.... Som Macca sa om I Saw Her Standing There, "It´s not very clever, but it works". Hoppas nedan fungerar?

Vad söks nu?

1) Förebådade en typ av vapenslag som kom att dominera.

2) Svenskättling samt svensk har centrala roller.

3) I dess historik har antagonist döpt efter geografiskt område i sin tur döpt efter engelsk drottning, en stor roll.
Citera
2026-09-03, 13:58
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Thanx! Tagen alldeles - som Kurtan brukade säga - "på mitt eget själv" (... *host*).

Venator: likväl tycker jag hennes karisma lyser igenom när man bildgooglar, fast hur i h-e skulle jag kunna bedöma det? Håller med Detdundrar om att Clay (älskar att skriva bara "Clay" - känns som när Frazier vägrade kalla Ali vid hans nya namn) är ett fenomenalt tillskott till tråden. Problemet med frågegåtor av den här kalibern är att det är en inihelvete hard act to follow.... Som Macca sa om I Saw Her Standing There, "It´s not very clever, but it works". Hoppas nedan fungerar?

Vad söks nu?

1) Förebådade en typ av vapenslag som kom att dominera.

2) Svenskättling samt svensk har centrala roller.

3) I dess historik har antagonist döpt efter geografiskt område i sin tur döpt efter engelsk drottning, en stor roll.

USS Monitor

Den var enkel för mig. Jag läser just nu The Civil War: A Narrative av Shelby Foote. Har kommit till Appomattox. Ett par hundra sidor kvar.

John Ericsson, John A. Dahlgren, CSS Virginia
Citera
2026-09-03, 14:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnClay
USS Monitor

Den var enkel för mig. Jag läser just nu The Civil War: A Narrative av Shelby Foote. Har kommit till Appomattox. Ett par hundra sidor kvar.

John Ericsson, John A. Dahlgren, CSS Virginia

Snyggt Clay! (ska inte köra Svullo-stölden "där gick det fort som frugan sa" för 50-11;e gången).

Monitor ju välkänd men försökte klura till leadsen, to no avail. Enda som ev kan tilläggas är att delstaten Virginia fått sitt namn efter "virgin Queen" Elizabeth I.

Strålande Clay! Du vinner Foremans uttjänta sandsäck (Mailer: "after 15 minutes of pounding the heavy bag there would be a hole, not a hole, but a dent the size of half a water melon in the heavy bag") samt frågan!
/Best, Smokin´Joe Frazier
Citera
2026-09-03, 14:58
Medlem
JohnClays avatar
Många kungligheter som fick namnge kolonier over there: Virginia, Georgia, Louisiana, Carolina och Maryland. Ett sätt att få lite extra stöd kanske?
Vet fortfarande inte vem kung Kent kan ha varit i Kentucky.

Ny fråga kommer snart.
Senast redigerad av JohnClay 2026-09-03 kl. 15:03.
Citera
2026-09-03, 16:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -
Vet fortfarande inte vem kung Kent kan ha varit i Kentucky.
- - -

Även om du skulle skämta till det blev jag nyfiken! Som väntat indian-etymologi;
https://www.etymonline.com/word/Kentucky
Citera
2026-09-03, 16:34
Medlem
JohnClays avatar
Ny fråga

Vi söker en man.
- Hans yrke hade egentligen inte mycket med det han blev berömd för att göra.
- Han arbetade med en plan där det viktigaste var att få motståndaren att tro på något som inte var sant.
- En av de viktigaste deltagarna i planen bar på hemligheter som aldrig skulle kunna avslöjas av honom själv.
Citera
2026-09-03, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jo, råkar vara lite insatt genom att jag har gemensamma bekanta med sonen David, men tyvärr aldrig träffat honom... Genom dem fick jag tipsen att David skrivit en läsvärd familjebiografi som just handlar handlar om familjens "fall". Den rekommenderas.

Tack för tipset!
Citera
2026-09-03, 18:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ny fråga

Vi söker en man.
- Hans yrke hade egentligen inte mycket med det han blev berömd för att göra.
- Han arbetade med en plan där det viktigaste var att få motståndaren att tro på något som inte var sant.
- En av de viktigaste deltagarna i planen bar på hemligheter som aldrig skulle kunna avslöjas av honom själv.

Oavsett hans faktiska roll för "Trout Memo" så gissar jag på Ian Fleming, vilket givet hans roll som författare under efterkrigstiden skulle göra det på alla sätt ursäktligt att ha ledtrådar till Mincemeat utanför VVII-quizet.

Men jag kan givetvis också vara totalt bortlurad!

Och jag håller absolut med om att det är mycket glädjande att se ditt tillskott till tråden!
Senast redigerad av Venator 2026-09-03 kl. 18:37.
Citera
2026-09-03, 19:31
Medlem
JohnClays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Oavsett hans faktiska roll för "Trout Memo" så gissar jag på Ian Fleming, vilket givet hans roll som författare under efterkrigstiden skulle göra det på alla sätt ursäktligt att ha ledtrådar till Mincemeat utanför VVII-quizet.

Men jag kan givetvis också vara totalt bortlurad!

Och jag håller absolut med om att det är mycket glädjande att se ditt tillskott till tråden!
Du är på rätt spår.

Det är inte Flemming men han skrev också.

- Planen lyckades så väl att den bidrog till att en hel armé hamnade på fel plats.
Citera
2026-09-03, 19:46
Medlem
Venators avatar
Citat:
Du är på rätt spår.

Det är inte Flemming men han skrev också.

- Planen lyckades så väl att den bidrog till att en hel armé hamnade på fel plats.

Då gissar jag amiral John Godfrey?
Citera
2026-09-03, 20:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
- - -

Ligg i här nu! Nailar du denna "gör du en Biling" (kallas så av lätt insedda skäl) = äger frågan i alla tre, det är få förunnat!

OT-sorry emedan ingen gissning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in