2026-02-27, 13:51
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Sådärja, en tablå av en tavla d.v.s. stora Bernadotteska familjetavlan (1837~) som Merwinna säkert har i bakhuvudet från Nationalmusei samlingar /Gripsholm. En viss detalj är kamétiaran, och cosplayfotot från 1952 togs av kusinkretsen till Gustav VI Adolfs 70-årsdag. Och värdige Biling förstår hoppeligen varför jag inte släppte rättav på prickning av CpluttG. Ursäkta det.
Ähum… Jag ser nu att ena boken jag skannat ur (Jörgen Weibull: Bernadotterna. En krönika om vårt kungahus i kultur och politik. Bonniers 1991) kommer ur HMK:s eget bibliotek, och den andra (Kungliga barn i tid och rum. Red. von Baumgarten-Lindberg, Lundström, Rangström, Öhman. Berghs Förlag & Livrustkammaren 1989) ur Skattkammarens. Nå, jag har försökt återlämna dem ett flertal gånger, och ni är välkomna att verifiera och återfå dem (+ andra titlar, ähum…). 1 PM räcker.
Citera
2026-02-27, 14:42
Medlem
Merwinnas avatar
- moderna beräkningar visar att den del av försvarsanläggningen som vi söker, vägde någonstans närmare 600 ton

- för att hantera denna enorma vikt krävdes en likaså enorm motvikt

- för att motvikten skulle bli tillräckligt tung vid insats, fylldes den med vatten
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-27 kl. 14:45.
Citera
2026-02-27, 18:27
Medlem
Merwinnas avatar
- Den enda som besegrade det vi söker under alla de dryga 700 åren, var en vikingahövding!
Citera
2026-02-27, 19:21
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
- Den enda som besegrade det vi söker under alla de dryga 700 åren, var en vikingahövding!

Kanske har en koppling till Konstantinopel.. låter inte som en befästning utan mer som en bro/vallgrav etc. Kedjan över Gyllene Hornet kan väl inte vägt så mycket, men gissar på den!
Citera
2026-02-27, 19:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Kanske har en koppling till Konstantinopel.. låter inte som en befästning utan mer som en bro/vallgrav etc. Kedjan över Gyllene Hornet kan väl inte vägt så mycket, men gissar på den!

Jag tyckte också att det lät mycket, men den var nog enorm helt enkelt! Den skulle ju stå emot stora galärer, och senare även segelfartyg. De kedjor man ser runt om på olika muséer i Istanbul som påstås vara bitar av denna, är inte från den riktiga kedjan, utan de är mindre.

https://varldenshistoria.se/teknik/byggnader/konstantinopels-enorma-katting-stangde-ute-alla-fiender

Ingenjören Georgios Anapniotis, som år 2021 gav ut en bok i ämnet, insåg under sin research att uppskattningarna av kättingens storlek inte kunde stämma.

De historiska källorna beskriver kättingens länkar som ”mycket tunga”. Det nämns också att galärer, som kunde väga uppemot 40 ton, inte klarade att bryta kättingen.

Anapniotis hittade även en referens från år 1877, där en man vid namn Glavanis hade sett en bevarad, men i dag försvunnen del av kättingen i Istanbuls arsenal Tophane.

Enligt Glavanis var kättingens ovala länkar tjocka som en mans arm och över en meter långa. Utifrån den beskrivningen räknade Anapniotis på kättingens dimensioner.

Hans beräkningar visar att varje länk i kättingen vägde 552 kilo. Kättingens totala vikt var därmed 582 ton.

Vikingahövdningen lurade vakterna i tornen att sänka kedjan så att han kunde ta sig över.
När Mehmed II intog Konstantinopel lät han dra sina fartyg på land RUNT kedjan och ner i Gyllene hornet.

Du får några länkar av (den riktiga såklart!) kedjan och frågan!
Senast redigerad av Merwinna 2026-02-27 kl. 19:50.
Citera
2026-02-27, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tyckte också att det lät mycket, men den var nog enorm helt enkelt! Den skulle ju stå emot stora galärer, och senare även segelfartyg. De kedjor man ser runt om på olika muséer i Istanbul som påstås vara bitar av denna, är inte från den riktiga kedjan, utan de är mindre.

https://varldenshistoria.se/teknik/byggnader/konstantinopels-enorma-katting-stangde-ute-alla-fiender

Ingenjören Georgios Anapniotis, som år 2021 gav ut en bok i ämnet, insåg under sin research att uppskattningarna av kättingens storlek inte kunde stämma.

De historiska källorna beskriver kättingens länkar som ”mycket tunga”. Det nämns också att galärer, som kunde väga uppemot 40 ton, inte klarade att bryta kättingen.

Anapniotis hittade även en referens från år 1877, där en man vid namn Glavanis hade sett en bevarad, men i dag försvunnen del av kättingen i Istanbuls arsenal Tophane.

Enligt Glavanis var kättingens ovala länkar tjocka som en mans arm och över en meter långa. Utifrån den beskrivningen räknade Anapniotis på kättingens dimensioner.

Hans beräkningar visar att varje länk i kättingen vägde 552 kilo. Kättingens totala vikt var därmed 582 ton.

Vikingahövdningen lurade vakterna i tornen att sänka kedjan så att han kunde ta sig över.
När Mehmed II intog Konstantinopel lät han dra sina fartyg på land RUNT kedjan och ner i Gyllene hornet.

Du får några länkar av (den riktiga såklart!) kedjan och frågan!

Man tackar, trevligt! Ja, det kan ju inte ha varit det lättaste att hålla den kedjan spänd. Återkommer med en ny fråga så fort jag kommit på en!
Citera
2026-03-02, 18:46
Medlem
Så, ursäkta dröjsmålet.. Vad blir detta?

1) Iskall lady.

2) Droger och alkohol.

3) Santa Maria.
Citera
2026-03-03, 12:44
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Så, ursäkta dröjsmålet.. Vad blir detta?

1) Iskall lady.

2) Droger och alkohol.

3) Santa Maria.

Om jag tänker mig att ettan är ett Göteborgs-skämt och trean är Columbus skepp så säger jag drottning Isabella I i förhoppning om ny ledtråd.
Citera
2026-03-03, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om jag tänker mig att ettan är ett Göteborgs-skämt och trean är Columbus skepp så säger jag drottning Isabella I i förhoppning om ny ledtråd.

På rätt väg, dock Inte Is-a-Bella

1b) Även jungfru.

4) Hittades på 90-talet.
Citera
2026-03-05, 00:12
Medlem
1. Kungariket
2. Landet tillhör Europa
3. Funnits 500-talet till 2000-talet
4. god lojala and Jesus är stor tradition i landet

Ni är anti-landet eller ni gillar landet
Citera