2012-09-24, 22:42
Medlem
Atmerics avatar
Ja alltså det måste vara Johan III - Sigismund I och Karl IX - Gustav II Adolf men det var 3 så kanske Gustav II Adolf - Kristina eller så har jag fått helt om bakfoten då jag inte riktigt kan typa din fråga
Citera
2012-09-24, 22:47
Medlem
Emerains avatar
Ja, alltså, Gustav Vasa införde att kungatronen ärvs. Vilka 3 var inblandade första gången då tronen ärvdes direkt till ett barn och sedan vidare direkt till ett barnbarn? Utan att gå in på syskon. Utan enbart rakt ner i ett släktträd.

T ex så gills inte Johan III - Sigismund - Karl IX, då Karl IX var farbror till Sigismund (och att det förövrigt var statskupp och inte regelrätt arv)
Citera
2012-09-24, 22:50
Medlem
Atmerics avatar
Ja vet att Erik XIV, Sigismund och Gustav II Adolf ärver sina från sina fäder men jag vet inte om du vill ha in Johan III, han utförde de faco statskupp mot Erik XIV så han ärvde egentligen inte kronan men dessa 3 som jag nämnde i början är de 3 första Svenska monarker som ärver den Svenska kronan
Citera
2012-09-24, 22:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Ja vet att Erik XIV, Sigismund och Gustav II Adolf ärver sina från sina fäder men jag vet inte om du vill ha in Johan III, han utförde de faco statskupp mot Erik XIV så han ärvde egentligen inte kronan men dessa 3 som jag nämnde i början är de 3 första Svenska monarker som ärver den Svenska kronan
Självklart, de ärvde kronan. Det gick då från förälder - barn. Men när gick den förälder-barn-barnbarn?
Citera
2012-09-24, 22:53
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Självklart, de ärvde kronan. Det gick då från förälder - barn. Men när gick den förälder-barn-barnbarn?

Karl IX - Gustav II Adolf - Kristina definitivt!
Citera
2012-09-24, 22:56
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atmeric
Karl IX - Gustav II Adolf - Kristina definitivt!
Mycket gott att jag kan gå och lägga mig denna kväll med vetskapen om att ordet har blivit överlämnat
Citera
2012-09-24, 23:00
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Mycket gott att jag kan gå och lägga mig denna kväll med vetskapen om att ordet har blivit överlämnat

MEEEEN nu måste jag ställe en fråga

Jaja jag är lat jag också så jag ska göra det hyfsat lätt eller whatever, men vad kallades folk som levde i sydamerika med Spanskt/portugesiskt ursprung under deras kolonial epoker?
Citera
2012-09-24, 23:01
Medlem
freeriderXIIs avatar
kreoler
Citera
2012-09-24, 23:07
Medlem
freeriderXIIs avatar
Fråga : Vad heter Folksamling på turkiska ?
Citera
2012-09-24, 23:15
Medlem
Atmerics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Ja det tycks som du svarade rätt fast jag ställde fel fråga dessutom är det hyfs att vänta tills jag har lämnat över ordet till dig som en bekräftelse.

Dessutom tänker jag påpeka hur din fråga ens har några historia ankringar, det verkar höra mer hemma i språk sektionen
Citera
2012-09-24, 23:15
Medlem
Paatiences avatar
Citat:

Kalabalik?
Citera
2012-09-24, 23:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:

Peninsulars
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in