Citat:
Ursprungligen postat av
SvempaInDaCity
Då bör vi ju ha havskontakt...

...Kilikien..?
Jag hade egentligen tänkt mig "Lillarmenien", men en annan benämning är "Armeniska kungariket Kilikien", så jag godtar svaret.
Så grattis Svempa till en träbit som en antikhandlare i Jerevan påstod kom från självaste Noas ark (varför skulle han ljuga om det?), och därtill rätten att ställa nästa fråga!
Förklaring till ledtrådarna:
1. Armenien helt enkelt.
2. Utgjorde ena änden i den rad av mindre kristna stater vilka under en del av medeltiden sträckte sig från Kilikien till Sinai, där alla de andra var grundade av korsfarare. Lillarmenien grundades dock redan före det första korståget (1080) och överlevde längre än någon av korsfararstaterna (till 1375).
3. Mest för att jag tycker det är en bra låt... Men det finns en koppling i namnet Levon, eftersom även Lillarmeniska kungarikets grundare hette så.
4. "Lill-"
5. Caesars rival Pompejus vann stor ära genom att göra slut på de kilikiska sjörövare som länge hade utgjort en betydande fara för handelssjöfarten i östra Medelhavsområdet.
6. En samling armeniskättade personer. (6a. syftar på filmens regissör Atom Egoyan.)