Citat:
Ursprungligen postat av
GoggeGogelius
Skjuter från höften; filosofen, pedagogen m m Peter Petersen, en postmodernist och värderelativist i en tid då dessa begrepp ej ens fanns och Frankfurtskolan inte påtänkt - inspirerade synnerligen diverse tokar på vänsterkanten, men "nazister" - nja, kanske som motreaktion. Men "antipåve"... var väl förvisso ateist, men... och till dessa en massa maneter...njee, men, för att travestera Lundell, "en dålig gissning är också en gissning"...

Ingen dålig gissning alls. Geografiskt är du på rätt plats och Petersen kan mycket väl ha varit påverkad av den sökte, som också han kunde konsten att förmedla sina kunskaper till en vidare publik. Båda har också fått utstå anklagelser om rasism och antisemitism. Vår sökte var inte ateist, men kristen skulle jag inte kalla honom och definitivt inte katolik.
Citat:
Ursprungligen postat av
Studioworks
Var inne på samma tanke men tänkte på Nietzsche. Finns en jäkla massa motpåvar, men fanns det någon Friedrich? Fredrik? Och maneter.. Edouard Manet? Ser ingen koppling men jag gör som alla andra: river bland trådarna

Motpåveskapet var av mer karnevalistisk natur. Namnet Friedrich bars inte av den sökte, men han och Nietzsche var samtida. Nietzsche var dessutom direkt påverkad av denne, men i vilken grad kan jag inte riktigt säga. Förmodligen mer än man kan tro. Maneterna syftar inte på Edouard Manet, men vi talar om en person som mycket väl kan kallas konstnär även om det inte är det han i första hand är känd för. Dessutom påverkade han - liksom Manet - en hel konstriktning.
Jag kan lägga till att vår sökte också författade och illustrerade ett par bestsellers. Han kunde nog ha känt sig befryndad med Mary Anning från förra gåtan, särskilt i ungdomen, men till skillnad från henne blev han vederbörligen erkänd och höljd i ära för sina insatser. De träffades knappast, men han hade andra anglosaxiska bekantskaper som var helt avgörande för karriären och det är mycket möjligt att någon av dem träffade Anning. De drog i varje fall stor nytta av hennes fynd.