2019-05-04, 00:08
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Snyggt satt elfmeter Biling! (det är inte bara att "gå fram och slå in den"! Fråga Beckham, Staffan Tapper m fl mfl!).

(en OT-fundering apropå att Royal Navy huserar både här och i litteraturcitatquizen - varför skrotar engländarna Invincible samt det andra hangarfartyget vars namn jag glömt ca tio år innan de nya, större (nästan US-sized) tas i bruk..? OK, SeaHarrier var gammal och trött och F35 fanns inte tillgänglig än - är EN förklaring jag kan i stunden komma på... men jäkligt udda. Det normala är ju snarare att vapensystem s a s överlappar varandra a la Draken-Viggen-Gripen. Skickar inte det en konstig signal - "vi hoppas vi inte behöver hangarfartyg under ett decennium.." Very strange indeed. Jämför hur just Trident om jag minns rätt gradvis ersatte Polaris, som sig bör..? )
Citera
2019-05-04, 11:41
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Snyggt satt elfmeter Biling! (det är inte bara att "gå fram och slå in den"! Fråga Beckham, Staffan Tapper m fl mfl!).

(en OT-fundering apropå att Royal Navy huserar både här och i litteraturcitatquizen - varför skrotar engländarna Invincible samt det andra hangarfartyget vars namn jag glömt ca tio år innan de nya, större (nästan US-sized) tas i bruk..? OK, SeaHarrier var gammal och trött och F35 fanns inte tillgänglig än - är EN förklaring jag kan i stunden komma på... men jäkligt udda. Det normala är ju snarare att vapensystem s a s överlappar varandra a la Draken-Viggen-Gripen. Skickar inte det en konstig signal - "vi hoppas vi inte behöver hangarfartyg under ett decennium.." Very strange indeed. Jämför hur just Trident om jag minns rätt gradvis ersatte Polaris, som sig bör..? )

Tackar hehe, nä, det kan vara bra lurigt att sätta straffar ibland

Venator vet säkert mer om Royal Navy, men antar att allt konstigt och ologiskt kan följas bakåt till politiker.. som numera verkar bo i sommarstugor på vischan några dagar på semestern för att "hålla kontakten med sin valkrets"
Citera
2019-05-04, 12:35
Medlem
Vem är då detta?

1) Den förste av ett visst slag belagd i skriftliga källor.

2) Mångbegåvning.

3) Blev dyrkad som gud.
Citera
2019-05-04, 12:38
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Vem är då detta?

1) Den förste av ett visst slag belagd i skriftliga källor.

2) Mångbegåvning.

3) Blev dyrkad som gud.

Imhotep?
Citera
2019-05-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Imhotep?

Snyggt! Misstänkte att det skulle gå snabbt med en forntida arkitekt

Resa till Egypten och frågan till dig!
Citera
2019-05-04, 19:11
Medlem
atts avatar
Citat:
Snyggt! Misstänkte att det skulle gå snabbt med en forntida arkitekt

Resa till Egypten och frågan till dig!

Tackar! Trappstegspyramiden i Sakkara har jag faktiskt beskådat för många år sen. Vore spännande att åka tillbaka.

Nästa, en person:
1) i samma bransch som Imhotep
2) stor språkbegåvning
3) linjärt tänkande, skulle man kunna säga, ledde till en upptäckt
Citera
2019-05-04, 21:55
Medlem
SvempaInDaCitys avatar
Citat:
Tackar! Trappstegspyramiden i Sakkara har jag faktiskt beskådat för många år sen. Vore spännande att åka tillbaka.

Nästa, en person:
1) i samma bransch som Imhotep
2) stor språkbegåvning
3) linjärt tänkande, skulle man kunna säga, ledde till en upptäckt

Såg en (f ö utmärkt, troligen stats-TV) dokumentär för typ året sedan om Alvar Aalto där jag vagt vill minnas att han behärskade ett stort antal språk. (Trean..? Troligen är därmed AA fel, samtidigt ser man ju inte spec många kupoler i hans verk... ..men "upptäckt"?).

Nåväl, lagt kort ligger - buren svarar Aalto.
Citera
2019-05-04, 22:15
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvempaInDaCity
Såg en (f ö utmärkt, troligen stats-TV) dokumentär för typ året sedan om Alvar Aalto där jag vagt vill minnas att han behärskade ett stort antal språk. (Trean..? Troligen är därmed AA fel, samtidigt ser man ju inte spec många kupoler i hans verk... ..men "upptäckt"?).

Nåväl, lagt kort ligger - buren svarar Aalto.

Aalto språkkunnig, ja jo, men inte anmärkningsvärt.

4) ritade skolor och en villa till sin egen familj
4b) men är känd för någonting annat
5) en tid verksam i Sverige
Citera
2019-05-04, 22:39
Medlem
Venators avatar
Citat:

Jag var precis på väg att svara Ludwig Wittgenstein - givet att man tolkar "språkbegåvning" kreativt - men han faller på femman... Tusan också!

På't igen!
Citera
2019-05-04, 22:41
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag var precis på väg att svara Ludwig Wittgenstein - givet att man tolkar "språkbegåvning" kreativt - men han faller på femman... Tusan också!

På't igen!

Kanske behövs en ledtråd till?

6) dog ung i bilolycka
Citera
2019-05-04, 22:46
Medlem
Citat:

Kan det vara Michael Ventris? Linear A/B, talade många språk.
Citera
2019-05-04, 22:53
Medlem
atts avatar
Citat:
Kan det vara Michael Ventris? Linear A/B, talade många språk.

Rätt! Arkitekten Michael Ventris som dechiffrerade det antika skriftspråket Linear B, vilket visade sig vara baserat på grekiska. Han arbetade på KF:s arkitektkontor i Stockholm en period efter andra världskriget. 34 år gammal dog han när han nattetid körde in i en stillastående lastbil.

Du vinner en resa till Kreta för att ta en titt på palatset i Knossos där lertavlorna med Linear B-skrift upphittades i början av 1900-talet. Och frågan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in