Tänkte att det kanske hade passat bra med en diskussionstråd om Steams senaste funktion: Greenlight. Vad tycker ni om det? Bra/dåligt? Några rekommendationer på spel som kan vara värda att kolla på?
För de som inte vet vad det är är det ett sätt för Steams användare att rösta på vilka spel som ska hamna för försäljning på Steam.
Har inte själv kollat allt för mycket på det men råkade se att den gamla UT2k4-modden AirBuccaneers låg uppe för röstning vilket i mina ögon är en riktig klassiker.
Kollade lite och tyckte att det såg ganska lovande ut först, lätt att se uppkommande spel eller spel som inte finns på steam än. Men sen insåg jag att vem som helst kunde ladda upp och såklart fanns det en del trollsaker, bland annat Breivik, BF 3 varannan minut och annat skräp. Jobbigt att sortera ut allt skräp och man vet ju inte ens om det hjälper att man 'tummar upp' 'Sagans jätte' som 'random person 75' har laddat upp.
Och det hjälper inte i sökandet att det verkar slumpas av att man trycker bakåt efter att ha kollat på något spel.
Gör om, gör rätt.
Angående intressanta spel så har jag hittat
Folk Tale
No more room in hell (zombies)
Gear up
Miasmata (survival)
Kollade lite och tyckte att det såg ganska lovande ut först, lätt att se uppkommande spel eller spel som inte finns på steam än. Men sen insåg jag att vem som helst kunde ladda upp och såklart fanns det en del trollsaker, bland annat Breivik, BF 3 varannan minut och annat skräp. Jobbigt att sortera ut allt skräp och man vet ju inte ens om det hjälper att man 'tummar upp' 'Sagans jätte' som 'random person 75' har laddat upp.
Och det hjälper inte i sökandet att det verkar slumpas av att man trycker bakåt efter att ha kollat på något spel.
Gör om, gör rätt.
Angående intressanta spel så har jag hittat
Folk Tale
No more room in hell (zombies)
Gear up
Miasmata (survival)
Jo visst finns det en massa trollsaker men förhoppningsvis sållas de bort relativt kvickt, det går att rapportera och jag har sett en hel del trollsaker som fösvunnet. Misstänker att trollen är lite extra aktiva i början men det blir nog sakta men säkert mindre. Angående sökningen har jag insett att det blir mer överskådligt om man tar med genre för att sålla bort så mycket som möjligt.
Ska kolla upp spelen du hittat och se om de är något man kan rösta på kanske.
Edit: En sak som däremot hade vart väldigt bra att ha är dock en sökfunktion med... Det hade hjälpt väldigt när man letade efter specifika spel.
Edit2: Sorteras det i kronologisk ordning eller enligt popularitet eller hur fungerar det egentligen. Såg alla spelen du nämnde på första sidan så det lär sorteras ganska likt för oss åtminstonde.
Senast redigerad av gronbuske 2012-08-31 kl. 16:03.
Sökfunktionen finns lite under "help us find the games you want"-texten.
Okej, jag kollade lite igen och det ser ut som att de har sorterat bort det värsta. Ser mycket bättre ut än för 3 timmar sen i alla fall. Angående hur det sorteras har jag ingen aning. Nu ser jag ingen av ovan nämnda spel alls, sida 1-5.
Men vad ska syftet vara? Att spel som massan vill ha kommer till Steam, eller att dåliga spel sorteras bort? Kommer den ens fungera?
jag undrar också om ni har 'tummat ner' några spel och vad för kriterier har ni då? Är det spel som inte uppfyller 'tumme upp' kraven (att ni vill ha det till Steam) som 'tummas ner', eller är det att de ser förjävliga/oseriösa ut? För det verkar ju som att alla man har kollat på stannar kvar i 'Games to rate' kategorin. Det är ju inte alltid man vill rösta ner ett spel bara för att det inte väcker ens egna intresse. Samtidigt vill man väl beta av dessa 600 spel så det blir lättare att hålla sig uppdaterad.
Senast redigerad av searchfunction 2012-08-31 kl. 16:22.
Sökfunktionen finns lite under "help us find the games you want"-texten.
Okej, jag kollade lite igen och det ser ut som att de har sorterat bort det värsta. Ser mycket bättre ut än för 3 timmar sen i alla fall. Angående hur det sorteras har jag ingen aning. Nu ser jag ingen av ovan nämnda spel alls, sida 1-5.
Men ska syftet vara? Att spel som massan vill ha kommer till Steam, eller att dåliga spel sorteras bort? Kommer den ens fungera?
jag undrar också om ni har 'tummat ner' några spel och vad för kriterier har ni då? Är det spel som inte uppfyller 'tumme upp' kraven (att ni vill ha det till Steam) som 'tummas ner', eller är det att de ser förjävliga/oseriösa ut? För det verkar ju som att alla man har kollat på stannar kvar i 'Games to rate' kategorin. Det är ju inte alltid man vill rösta ner ett spel bara för att det inte väcker ens egna intresse. Samtidigt vill man väl beta av dessa 600 spel så det blir lättare att hålla sig uppdaterad.
Att du inte ser ovannämnda spel kan vara att de lagt sig i "Games you've rated", där hamnar alla de spel som du satt tumme upp eller ner på tror jag.
Jag har bara satt tumme ner på de spel som jag tycker ser riktigt oseriösa ut. Tycker de borde tillföra någon "Don't care"-knapp för att bli av med dem från "Games to rate" utan att behöva rösta upp eller ner.
Jag har precis kollat lite på greenlight. Jag hamnade där av en enda anledning och det är Face of Mankind.
Tror att det finns en tråd här på flashback om det. hur som helst så är det nu uppe på greenlight och det hade varit underbart om alla här kunde kolla in spelet och rösta. (helst ja ofc)
Folk la upp massa fejk spel eller annat random skit bara för att förstöra/trolla men nu har steam ändrat så för att lägga upp sitt spel på steam greenlight måste man betala 100 dollar.
Hört massa skit om detta Greenligt. Men har aldrig fått en uppfattning om vad det är! Förklara nån snälla!
Steam har tänkt sig att användarna ska kolla in och rösta (eller inte) på spel som i nuläget inte finns på steam och att de med flest röster då ska få tillåtelse att distributeras av dem, eller något i den stilen. Främst då indie spel.
Problem inkluderade i början folk som la upp rent icke spelrelaterat skit, folk som trodde att de 'requestade' spel som de inte har rätt att sälja.
Nuvarande problem kan vara folk som inte tänker eller bara trollar och röstar nej på dåliga grunder, bland annat 'minecraft clone' argumentet som är väldigt populärt, röstalternativen är inte så genomtänkta och så kan man fortfarande undra om det verkligen är en så bra idé från steam.
Steam har tänkt sig att användarna ska kolla in och rösta (eller inte) på spel som i nuläget inte finns på steam och att de med flest röster då ska få tillåtelse att distributeras av dem, eller något i den stilen. Främst då indie spel.
Problem inkluderade i början folk som la upp rent icke spelrelaterat skit, folk som trodde att de 'requestade' spel som de inte har rätt att sälja.
Nuvarande problem kan vara folk som inte tänker eller bara trollar och röstar nej på dåliga grunder, bland annat 'minecraft clone' argumentet som är väldigt populärt, röstalternativen är inte så genomtänkta och så kan man fortfarande undra om det verkligen är en så bra idé från steam.
Ska man alltså sitta och rösta JA eller NEJ på typ 1000 spel eller hur har dom tänkt det?
Jag har säkert betat av 200 kanske 300 men vettefan om jag ids något mer, det är ju 99% skit, riktigt fula och äckliga spel som kunde varit något 1981, jag kanske har gett tummen upp på 10 spel av 300, och av dom 10 är det kanske 2-3 som jag skulle se fram emot.
Ska man alltså sitta och rösta JA eller NEJ på typ 1000 spel eller hur har dom tänkt det?
Jag har säkert betat av 200 kanske 300 men vettefan om jag ids något mer, det är ju 99% skit, riktigt fula och äckliga spel som kunde varit något 1981, jag kanske har gett tummen upp på 10 spel av 300, och av dom 10 är det kanske 2-3 som jag skulle se fram emot.
Jag har röstat ner 400 "spel" och jag håller med dig. Det är förjävligt vad folk skapar.
Indiespel blev succeer när de var nya och unika/olika än vad vad annars fanns, och därför har Steam valt de till att få säljas innan detta. Men nu har allt för många tölpar lagt upp sina tråkiga flashspel och förväntar sig tjäna pengar! Här är saker jag inte gillar:
* Sidescrollers som inte är något annat än färgsprakande.
* Massa skräp i gammal 8 till 16-bitar som vi övergav flera år sen. Det här är inte Retro; Bara bevis på lathet.
* Spel som är i alpha eller betafasen, under produktion. Jag vet att Steam tillåter det här, men det tar verkligen bort intresset om spelet är fult, och man tvivlar på att spelen kommer att förbättras.
* EPIC. Måste de använda det uttjatade ordet för att beskriva sina spel? Direkt tecken på dålig kvalite.
* Blockspel. Spel där världen mer eller mindre består av block. Överraskande många inskickade. Vad får utvecklare att tro att det här är kul, Minecraft?
* Free2Play-spelen. Jag stör mig på dem generellt och nu är amatörutvecklarna här.
* Spel med konstiga concept. Problemet är inte deras konstighet, men i en sjö av skit sticker inte de heller ut ur mängden.
Jag har inte alls blivit lika irriterad på trollen, då det är uppenbart när de försöker jäklas. Vad som har irriterat mig, är dessa förlorare.