2012-08-31, 21:01
Medlem
Fruity Freshs avatar
Ger du dig in i marknaden nu så kan du inte få låg risk och stabilitet. Köp ädelmetaller för en fast summa varje månad så har du i sämsta fall ett inflationsskydd i fem år.
Citera
2012-08-31, 21:11
Medlem
Rutendos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Noterat att du ska komma in i varenda "tips" tråd och skriva dina ironiska tråkiga inlägg, vad är meningen?

Vad talar du om, ironiska tråkiga inlägg? Antingen äger du för lite aktier från aktietorget, eller så är du bara annars misslyckad.
Citera
2012-09-07, 20:49
Medlem
Bohlingers avatar
Vid närmare eftertanke är kanske aktier inte något bra alternativ, då jag egentligen inte vill köpa utan att själv läsa på ordentligt om varje bolag vilket tar tid om man det ska bli någon så när riskspridning. Vad finns det för andra alternativ utöver sparkonton och vilka sparkonton med insättningsgaranti ger högst ränta?
Citera
2012-09-07, 23:30
Medlem
Watsaprems avatar
Att läsa på om företag är överskattat. Analytiker motbevisas gång på gång. Det bästa alternativet är förmodligen att investera i en korg (fördela risken, även om den är liten) bestående av olje-juniorer och prospekteringsbolag i Kanada. Dessa aktier är fundamentalt undervärderade då deras potential inte redovisas på balansräkningen. Denna potential är en icke redovisad tillgång, vilket innebär att många av dessa företag säljer för långt under värdet på deras tillgångar. Denna form av investering har sin grund i Ben Grahams teorier om margin of safety. Helt enkelt att köpa någonting för långt under värdet av dess tillgångar.

Alltså låg risk. På fem års horisont är möjligheten stor att värderingen på företagen följer de underliggande värdet på denna potential. Vilket innebär en stor uppsida. Köp nu och tacka mig senare.
Citera
2012-09-09, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlinger
Söker lite efter bolag att stoppa in sparpengar i de närmaste fem åren. Huvudsaken är att skydda pengarna mot inflation, men är villig att ta lite risk (varför jag är ute efter värdepapper ist. för sparkonto) för att få några procent mer och gärna även utdelning som kan återinvesteras.

Känner till att H&M kan vara ett sådant bolag, men vilka fler finns det?

Nyckeln till minska risken i sitt sparande (särskilt på kortare sikt) är riskspridning. Många svenska gör misstaget att ha en portfölj med >50% cykliska svenska aktier, vilket är en rätt kass riskspridning om du frågar mig.

En balanserad portfölj till låg/medelrisk på 5 års sikt kanske ser ut:

15% Räntebevis Nordea spridda i olika bolag (går att köpa courtagefritt genom Avanza, löptid går ut 2017)
30% Räntefonder (välj 3-5 olika)
15% Global/tillväxtmarknad investeringsfond (välj 4 olika)
15% Indexfonder i-länder (välja 3 olika)
20% Sparkonto (bind upp en del av dem för att maximera avkastning)
5% Ädelmetaller

Global/tillväxtfonder och indexfonder kan med fördel bytas ut mot aktier om man har kapital nog att få en bra riskspridning på dessa utan att courtageavgifterna blir för stora.

Om du som jag är rätt pessimistisk om världsekonomin för tillfället kan du minska exponeringen mot aktiemarknaden ytterligare.
Citera
2012-09-09, 13:35
Medlem
H&M och Lundbergföretagen, stabila trygga aktier.
Citera
2012-09-09, 17:32
Medlem
gomers avatar
Ratos.
Bra direktavkastning och (vad jag tror) ett riktigt bra köpläge nu med tanke på hur den föll efter försäljningen av Lindab och verkar nu ha planat ut runt 60:-
Citera
2012-09-09, 18:01
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gomer
Ratos.
Bra direktavkastning och (vad jag tror) ett riktigt bra köpläge nu med tanke på hur den föll efter försäljningen av Lindab och verkar nu ha planat ut runt 60:-

Jaha, hur stora kommer utdelningarna att vara i framtiden då?
Citera
2012-09-09, 18:08
Medlem
gomers avatar
Det är så klart omöjligt att svara på, men Ratos delar ut en stor del av vinsten till aktieägarna, så sannolikheten för goda utdelningar framöver finns där - uppbackat av den historiska performancen.
Till syvende och sist handlar det om vad man tror på efter att ha läst på så mycket som man är kapabel att ta till sig, sen får man hoppas på att man chansade rätt. Jag chansar på Ratos.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in