2012-08-31, 03:16
Medlem
Zelogaths avatar
Goder afton kära Flashbackare!

Jag har sökt runt lite här och där men finner ingen tråd som jag tycker täcker upp detta enorma träsk av drycker som kan vara helt magiskt goda och som har varit på armlängds avstånd hela tiden utan att vi har vetat av diverse olika anledningar!

Själv var jag inne på ett Livs som ligger tre minuter ifrån mitt hem, och de hade köpt in en hel del som såg ytterst spännande ut!

Min egen erfarenhet säger mig att utanför Sverige existerar det både kolsyrad kaffe-läsk, melonläsk, granatäppel-läsk och andra exotiska smaker utan större problem i de lokala affärerna

Men nu när vi ändå har Abdullahs, Muhammeds, och andra lirares Livs i Sverige så ska vi väl ändå se till att utnyttja "Livsets goda"?

Denna tråd är alltså dedikerad till oss dryckes-gormander som tar det där lilla extra steget, och utforskar dessa djungler av drycker man inte ens har kunnat skapa i sin smakfyllda fantasi!

Din enda uppgift är helt enkelt att posta en (eller flera) drycker du har funnit i en affär som du tror är ovanlig i det svenska utbudet!
Vi har självfallet överseende med att vissa drycker går att finna hur lätt som helst i de stora butikerna i Hufvudstaden.

I inlägget skall det inkluderas namn på drycken, gärna länk till företaget, samt en beskrivning av smaken.
Pluspoäng om du bifogar en tydlig bild på dryckens förpackning (för vi shoppar ju även med ögonen!).
För att lättare ta reda på var man kan finna läckerheten så nämn gärna vad butiken hette!

Självfallet är jag införstådd med att det finns foliehattar som inte vill nämna exakt location med risk för outning, så ort samt butiksnamn är frivilligt.

Visst är det kutym att TS inleder tråden med egna bidrag, men tyvärr så har jag inget på lager just nu.
Jag fönstershoppade i mitt Livs idag, och planerar att handla lite imorgon- då kommer det med allra största säkerhet ett inlägg!

Fill 'er up!

Edit: Vi måste ju även ha en betygsättning på dryckerna så att man vet om det är rävgift eller gudasafter vi kan förvänta oss av era upptäckter!
Betygsättningen är en skala mellan 0 till 5 turbaner!
Senast redigerad av Zelogath 2012-08-31 kl. 03:20.
Citera
2012-08-31, 04:43
Medlem
Xubi såklart! Det står t.om på baksidan att mångfald berikar!

bifogar lite information om denna smaskiga läskedryck.

--

Innehåll
67,6 % juice av äpple, 1,4 % jordgubbe, 0,8 % vattenmelon, 0,2 % fläderbär (samtliga från koncentrat), kolsyrat vatten, naturliga aromer.
Sammanlagt 70 % fruktjuice, resten är källvatten och kolsyra. Vad jag vet så finns det inget liknande sedan tidigare och den här drycken ska göra både juiceälskare och läskdrickare nöjda. Det är ju bra att innehållet är så naturligt, men att kalla smaken för jordgubbe och vattenmelon när det mest är äppeljuice tycker jag är mindre ärligt.

Näringsvärde/ 33 cl
101 kcal
24,9 g kolhydrater (23 g socker)
Som jämförelse innehåller 33 cl Coca Cola:
139 kcal
35 g socker

Här ser man tydligt att dricka kan vara söt även om den inte har blivit sötad med socker. Fruktsockret ger en del kalorier, utan att det smakar så sött att man förstår vad man egentligen dricker. Man kan ju gärna välja ett smaksatt mineralvatten istället, om man nu vill dricka för att slippa vara törstig och äta sina kalorier istället.
Smak
Man kan inte känna någon smak av vattenmelon alls. En söt jordgubbssmak som mer påminner om sylt bryter igenom, fast det är så lite jordgubbsjuice i burken. Kolsyran är väldigt försiktig, inte alls som i Loka eller Ramlösa utan med betydligt mindre och mjukare bubblor. Det gör drycken lättare att dricka, men inte lika törstsläckande - och inte lika god heller. Man blir helt enkelt inte klok på vad det är man dricker, för smaken ligger någonstans emellan mineralvatten och saft.

Jag tycker inte att det är ett lyckat experiment - om jag vill släcka törsten väljer jag vatten med eller utan kolsyra och är jag sugen på något sötare tar jag läsk eller juice. Den som tycker om smaksatt bubbelvatten men tycker att smaken alltid är för svag kommer nog däremot att bli nöjd!

--

skrev medlemmar på ciao.se

personligen tycker jag att den smakar pyton när den är avslagen eller minsta varm.

finns att köpa lite här och där.
Senast redigerad av Istidraj 2012-08-31 kl. 04:48.
Citera
2012-08-31, 05:23
Medlem
Waenns avatar
Citat:
Xubi såklart! Det står t.om på baksidan att mångfald berikar!
Det där är ju en svensk dryck som saluförs av Spendrups och passar således illa in i tråden.

Ett bättre exempel vore pseudo colan "Cockta" från Slovenien som man kan hitta på Willys bland annat.
Lite speciell smak men helt okej, billig dessutom.
Citera
2012-08-31, 05:37
Medlem
EG fyndmarknad i alby, vid biltema fick mig att vända lite på skallen bland drycker och annat skoj. hade jag haft tid och ekonomi hade jag tagit mig dit och köpt lite utav det skumma dom hade att erbjuda.
Citera
2012-08-31, 07:30
Medlem
AmadeusKriegs avatar
Cockta
En form av "Jugge-cola" från Slovenien.
Den har etablerats mer o mer i Sverige under åren som gått, jag såg den senast på någon slags "multikulti-hylla" på CityGross.

Vad jag förstått och hört av en person med anknytning till balkan är att den är ganska stor där nere att den till viss del till och med konkurerar med Coca Cola.

Personligen tycker jag den smakar HELVETE, smakar örter eller krydda.
Ta en Dr.Pepper och dimpa ner en 5a torkad basilika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cockta
http://www.cockta.eu/ (Kolla in bruden!!)

Cocktan har blivit lite av ett internskämt bland mig och mina vänner. När man minst anar det dyker Cocktan upp i form av en oönskad gåva eller liknande

Jag ger Cocktan 2/5 turbaner mest för att den är större än vad vi anar och för att drycken i sig är fan ANRIK!

COCKTA! - No Caffeine - No Acid - No Kidding!
- Cockta!
- Cockta!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=ClEmENo-6Ag#!
Senast redigerad av AmadeusKrieg 2012-08-31 kl. 07:36.
Citera
2012-08-31, 09:20
Medlem
Skatteskolks avatar
Thumbs up. En cola som finns i Storbritannien som ursprungligen kommer från Indien som Coca Cola köpte upp för att lägga ner. Det gick så där för protesterna blev högljudda. Att den säljs i Storbritannien kan ju bero på att de har så jävla många indier. :-P

Jag har sett den på Hisingen i Göteborg. Indian Food House för 15 kr/styck i glasflaska med målat tryck. I Indien finns den även i 0.6 liter PET-flaska.

Den har en lätt aniston. Faktiskt den sista läsken jag drack innan jag slutade med läsk. För alla colanördar är det självklart att prova den.

Samma butik har även Limca som är en limeläsk.

Glasflaskan väger för övrigt 415-425 gram medan en Boylan väger 265 gram. För att innehålla 300 ml är indiska flaskan massiv.

Skatteskolk
Citera
2012-08-31, 10:00
Medlem
Välkomnar allt som inte är gjort av Coca Cola med öppna armar.

Kan rekommendera Portello, som säkert många känner till:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Portello
Citera
2012-08-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo135

Fantastisk dryck. Men den är väl ändå inte särskilt ovanlig?
Tycker framförallt den känns väldigt "svensk".
Citera
2012-08-31, 10:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Mecka Cola:
http://mecca-cola.com/

Samt Zam-Zam cola
http://en.wikipedia.org/wiki/Zam_Zam_Cola

smakar helt ok faktiskt.
Citera
2012-08-31, 11:06
Medlem
bjaefss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skatteskolk
Thumbs up. En cola som finns i Storbritannien som ursprungligen kommer från Indien som Coca Cola köpte upp för att lägga ner. Det gick så där för protesterna blev högljudda. Att den säljs i Storbritannien kan ju bero på att de har så jävla många indier. :-P

Jag har sett den på Hisingen i Göteborg. Indian Food House för 15 kr/styck i glasflaska med målat tryck. I Indien finns den även i 0.6 liter PET-flaska.

Den har en lätt aniston. Faktiskt den sista läsken jag drack innan jag slutade med läsk. För alla colanördar är det självklart att prova den.

Samma butik har även Limca som är en limeläsk.

Glasflaskan väger för övrigt 415-425 gram medan en Boylan väger 265 gram. För att innehålla 300 ml är indiska flaskan massiv.

Skatteskolk

Vafan har Jennifer Aniston med det här att göra, hann jag tänka några sekunder innan poletten trillade ner.

Nåväl, jag tycker att snapple är ganska god, om man spär ut den med typ loka naturell. Ren är den för söt.
Citera
2012-08-31, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bogust123
Fantastisk dryck. Men den är väl ändå inte särskilt ovanlig?
Tycker framförallt den känns väldigt "svensk".
Den är svensk, men ganska ovanlig. I de äldre generationerna är den älskad, i de yngre ofta okänd.
Citera
2012-08-31, 12:12
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo135

Har du bott under en sten dom närmsta åren? Den där drycken har ju funnits i snart 100år tillsammans med Fruktsoda,Loranga,Trocadero osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in