2012-08-30, 22:06
Medlem
kitsoves avatar
Hej hej jag har 20 liter blåbärsvin som puttrar, det har pågått i ca en och en halv månad nu och det bubblar fortfarande ca 1 gång per minut, det jag nu undrar över är om jag bör tappa om det för att få bort bottensatsen?
då det verkar som det kommer bubbla minst några veckor till...

så kom jag att tänka på att vinet kan bli luftskadat, så vilket vore värst, låta bottenslammet få vara kvar en månad till eller tappa om och riskera (vinägersmak?)? (ca 4 liter luft i dunken om jag tappar om).

tack i förhand
Citera
2012-08-31, 16:58
Medlem
Bloodbounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitsove
Hej hej jag har 20 liter blåbärsvin som puttrar, det har pågått i ca en och en halv månad nu och det bubblar fortfarande ca 1 gång per minut, det jag nu undrar över är om jag bör tappa om det för att få bort bottensatsen?
då det verkar som det kommer bubbla minst några veckor till...

så kom jag att tänka på att vinet kan bli luftskadat, så vilket vore värst, låta bottenslammet få vara kvar en månad till eller tappa om och riskera (vinägersmak?)? (ca 4 liter luft i dunken om jag tappar om).

tack i förhand

Jag röstar för att vänta, dumt att riskera att förstöra vinet. Bottensatsen får du ändå bort sedan när du tappar om.
Har du kollat oechsle-värdet? Det kan ju vara så att vinet slutat jäsa och att det är kolsyran som bildats som gör att det bubblar. Bara en tanke baserad på att det var såpass lång tid mellan bubblorna.
Citera
2012-09-15, 20:44
Medlem
kitsoves avatar
jag antar att det slutat jäsa nu, kollade oeschlevärdet och det ligger på 50, väldigt sött med andra ord, det har även klarnat skapligt av sig självt så jag kollade även vinprovaren och den visar på 18%:igt vin, testade genom 50/50 vin/vatten som stod 9%, sedan 25/75 som visade ~5, så antar att det kan stämma.

men hur sjutton? jag räknade ut mitt recept noggrant, (kan blåbären ha haft mycket mer socker i sig än jag först trott?)

kanske jag kan göra cider utav det istället då
Citera
2012-09-15, 20:49
Medlem
ganglere2s avatar
Jag brukar aldrig mäta något. Bara vänta tills det i stort sett har slutat bubbla. Roligt för dig om det blir starkt.
Citera
2012-09-15, 21:10
Medlem
kitsoves avatar
jo så kan man ju se det :P
men det är inte gott när det blev alltför sött (inte som vin åtminstone)

sådana här problem verkar inte finnas i några guider jag hittar, går det att fixa det här på något vis?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in