2012-08-30, 16:39
Medlem
louderthanbombss avatar
Igår beställde jag skor över nätet och det var inga problem. Idag fick jag däremot ett mejl från "Visa" där det står att jag skrivit in fel lösenord på "verified by visa" tre gånger. Jag använde inte verified by visa så det kan omöjligt stämma. Jag blev ombedd att skriva in ett nytt lösenord men det har jag inte gjort då jag tycker det låter väldigt konstigt. Kollade på visas hemsida och även där står de att de aldrig skickar ut sådana mejl. Är det någon som fått liknande? I så fall, vad gjorde ni?
Citera
2012-08-30, 16:41
Medlem
Bluebeast72s avatar
Släng, uppenbart bedrägeriförsök.

Aldrig att vare sig bank eller kontoutställare begär ut lösen.
Citera
2012-08-30, 16:41
Medlem
RompeTodos avatar
Väldigt uppenbart att det är fejk.
Ignorera mailet, "byt" inte lösenord vad du än gör.
Citera
2012-08-30, 16:42
Medlem
Nlesjems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av louderthanbombs
Igår beställde jag skor över nätet och det var inga problem. Idag fick jag däremot ett mejl från "Visa" där det står att jag skrivit in fel lösenord på "verified by visa" tre gånger. Jag använde inte verified by visa så det kan omöjligt stämma. Jag blev ombedd att skriva in ett nytt lösenord men det har jag inte gjort då jag tycker det låter väldigt konstigt. Kollade på visas hemsida och även där står de att de aldrig skickar ut sådana mejl. Är det någon som fått liknande? I så fall, vad gjorde ni?

De skickar väl sällan info via mail,men om de gjorde detta så borde du gå via deras sida.
(Har iofs nog aldrig fått mail annat än från PayPal o Google Account.)
Citera
2012-08-30, 16:42
Medlem
reazieks avatar
Helt klart en scam! släng!
Citera
2012-08-30, 16:43
Medlem
Då är det väl uppenbarligen en scam? Du är väl inte född i farstun?
Citera
2012-08-30, 16:45
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RompeTodo
Väldigt uppenbart att det är fejk.
Ignorera mailet, "byt" inte lösenord vad du än gör.

Självklart byter jag inte lösen. Det var nog ett så kallat "phishing email". Det står även att om man tror man fått ett sådant mejl så ska man mejla till visa. Så det får jag nog göra.
Citera
2012-08-30, 16:47
Medlem
louderthanbombss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taurinus
Då är det väl uppenbarligen en scam? Du är väl inte född i farstun?

Jag förstod att det var fejk, jag ville bara vara säker på att det inte blir några konsekvenser även om jag inte svarar på mejlet. Det är väl bättre att vara helt säker?
Citera
2012-08-30, 19:29
Medlem
svengörans avatar
Som redan sagts så är det en SCAM!

Det du därmeot ska tänka på nu är att någon kanske har kapat transaktionen du gjorde och redan har ditt Visakortsnummer och alla dina andra uppgifter samt nu även vill ha ditt verified by Visa lösenord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in