Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-29, 22:22
  #1
Medlem
Blodspillers avatar
Behöver ha tag i 20000 kr till en bilaffär...

Har inget jobb, dock A-kassa, inga skulder, förekommer inte hos kronofogden.

( Kan även nämna att jag därtill är helt kreditren och har fått ta t.ex mobilabbonemang och har även gått igenom "Fakturera mig`s kreditkontroll" )

Sitter och försöker komma på någonting typ någon internetbank eller liknande där man kan låna pengar till skapliga villkor. Satt även ett tag och funderade på ICA-banken ?

Är det någon här som har något annat / något bra förslag att komma med ?

Tacksam för förslag och svar !!
Citera
2012-08-29, 23:10
  #2
Medlem
Du bör inte låna 20.000 till en bil om du inte har ett jobb. Det finns mycket billigare alternativ för dig.
Citera
2012-08-30, 00:47
  #3
Medlem
Blodspillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Du bör inte låna 20.000 till en bil om du inte har ett jobb. Det finns mycket billigare alternativ för dig.

Du viftar med att jag inte bör låna pengar om jag inte har jobb, för det första; Varför anser du inte att jag behöver låna till en bil bara för att jag nu inte råkar ha ett jobb ?

Grundar sej ditt argument på att du inte tror att jag kommer klara av att betala av lånet med min nuvarande ekonomiska situation ?

Du tar inte med i beräkning att jag kanske har andra inkomster ( jag kanske rent av har ett jobb, om så än inte "på pappret" ) som mycket väl räcker till för att täcka upp för att betala av ett lån på 20000 kr.

Du viftar även om "mycket billigare alternativ", vad och hur menar du då ? Att jag skall köpa din rostiga gamla Opel Omega-1991 som inte gick igenom besiktningen för 5000 kr istället, eller ?
Citera
2012-08-30, 05:32
  #4
Moderator
Diablo1118s avatar
Han menar nog att det är nästan omöjligt att idag låna pengar utan en anställning. Detta är ofta ett krav och det är få om någon som räknar bidrag som inkomst. Du får väl SMS låna.
Citera
2012-09-01, 06:13
  #5
Medlem
Blodspillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
det är få om någon som räknar bidrag som inkomst.

Jag vill bara upplysa om att A-kassa är en slags privat försäkring och inte något bidrag ( till skillnad från t.ex socialbidrag ), statligt reglerad förvisso ( som allt annat som staten önskar slå klorna i ) men fortfarande finansierad av icke statliga medel. Så påstå inte att A-kassa är något bidrag, tack !!
Citera
2012-09-01, 07:26
  #6
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodspiller
Jag vill bara upplysa om att A-kassa är en slags privat försäkring och inte något bidrag ( till skillnad från t.ex socialbidrag ), statligt reglerad förvisso ( som allt annat som staten önskar slå klorna i ) men fortfarande finansierad av icke statliga medel. Så påstå inte att A-kassa är något bidrag, tack !!

Ja det är det säkert men det jag syftar på är att bakerna räknar ofta efter inkomst av tjänst vilket akassen inte är. Att bli ett beviljad lån om man har akassa som betalas ut under en begränsad tid är nog inte självklart för bankerna. Banken ser det mer som ett bidrag än inkomst då det betalas ut under en kort tid. Frågad de klurar på är HUR SKA DU BETALA LÅNET NÄR AKASSAN UPPHÖR OM CA 1år.

Du har dessutom fel att akassan inte fianiseraras av statliga medel.
A-kassorna finansieras via medlemsavgifter, arbetsgivaravgifter och av statsbidrag.
I mina ögon alltså ett bidrag som liknar en försäkring.
Citera
2012-09-01, 08:58
  #7
Medlem
Din mamma eller pappa om dom finns - kanske?
Citera
2012-09-01, 12:13
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodspiller
Jag vill bara upplysa om att A-kassa är en slags privat försäkring och inte något bidrag ( till skillnad från t.ex socialbidrag ), statligt reglerad förvisso ( som allt annat som staten önskar slå klorna i ) men fortfarande finansierad av icke statliga medel. Så påstå inte att A-kassa är något bidrag, tack !!

A-kassan är ca 70 % bidrag. Sen är du ju inte ens berättigad A-kassa enligt din andra tråd där du vill förfalska arbetsgivare intyg för att få rätt till A-kassa.

Ärligt talat du är ett troll eller en idiot.
__________________
Senast redigerad av Brollio 2012-09-01 kl. 12:15.
Citera
2012-09-01, 18:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blodspiller
Du viftar med att jag inte bör låna pengar om jag inte har jobb, för det första; Varför anser du inte att jag behöver låna till en bil bara för att jag nu inte råkar ha ett jobb ?

Grundar sej ditt argument på att du inte tror att jag kommer klara av att betala av lånet med min nuvarande ekonomiska situation ?

Du tar inte med i beräkning att jag kanske har andra inkomster ( jag kanske rent av har ett jobb, om så än inte "på pappret" ) som mycket väl räcker till för att täcka upp för att betala av ett lån på 20000 kr.

Du viftar även om "mycket billigare alternativ", vad och hur menar du då ? Att jag skall köpa din rostiga gamla Opel Omega-1991 som inte gick igenom besiktningen för 5000 kr istället, eller ?

Precis du bör inte låna pengar om du inte har en inkomst som gör att du kan betala tillbaka lånet och räntorna av lånet. A-kassa är ingen inkomst som gör att du kan bära ett lån. Om du nu har ett svartjobb, vilket du försöker insinuera, så är inte det heller något som hjälper dig i et långa loppet utan snarare är kontraproduktivt samt att skatteverket kan börja ifrågasätta din ekonomi.

Jag menar hetl enkelt att det finns betydligt billigare alternativ än att köpa en bil för 20k när man inte har något jobb/inkomst på 120k. Om du nu verkligen verkligen behöver en bil så kan/bör du i din situation inte vara speciellt kräsen utan enbart gå efter funktionalitet och då finns det bilar runt 7-8k som borde passa dig utan att vara rena rishögar
Citera
2012-09-03, 01:30
  #10
Medlem
Blodspillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
A-kassan är ca 70 % bidrag. Sen är du ju inte ens berättigad A-kassa enligt din andra tråd där du vill förfalska arbetsgivare intyg för att få rätt till A-kassa.

Ärligt talat du är ett troll eller en idiot.

Tjena Mr Stalker som sitter och kollar upp mina trådar och skriver puckade förslag i andra om vad barnfamiljer bör ta med som matsäck vid en utflykt !!

För det första är A-kassan inte ca 70 % bidrag och för det andra är jag visst berättigad till A-kassa ( då jag har jobbat ) men mina A-kassedagar har nu börjat lida mot sitt slut. Därav uppstarten av projektet du uppmärksammade i min andra tråd där jag söker svar på frågan hur jag skall kunna fylla på med 300 nya utan att behöva anstränga mej nämnvärt...

Ärligt talat så är jag säkert det ( i dina ögon ) men nog tror jag att du kan lämna princessan ifred oavsett om hon väljer att avgå eller inte...
Citera
2012-09-03, 01:33
  #11
Medlem
Blodspillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Precis du bör inte låna pengar om du inte har en inkomst som gör att du kan betala tillbaka lånet och räntorna av lånet. A-kassa är ingen inkomst som gör att du kan bära ett lån. Om du nu har ett svartjobb, vilket du försöker insinuera, så är inte det heller något som hjälper dig i et långa loppet utan snarare är kontraproduktivt samt att skatteverket kan börja ifrågasätta din ekonomi.

Jag gör tillräckligt med pengar för att klara av att betala ett lån. Jag gör faktiskt ganska bra med pengar i perioder men nu har kugghjulen tuggat sakta ett tag varav avsaknaden av de 20000 kr som behövs till bilaffären...

Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Jag menar hetl enkelt att det finns betydligt billigare alternativ än att köpa en bil för 20k när man inte har något jobb/inkomst på 120k. Om du nu verkligen verkligen behöver en bil så kan/bör du i din situation inte vara speciellt kräsen utan enbart gå efter funktionalitet och då finns det bilar runt 7-8k som borde passa dig utan att vara rena rishögar

Behöver och behöver, jag har faktiskt redan en bil för 10000 kr, men jag vill köpa en finare bil som jag har varit och kollat på. Denna bil kostar 20000 kr, och det är till detta jag behöver pengarna...
Citera
2012-09-03, 01:34
  #12
Medlem
Blodspillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herr.konkel
Din mamma eller pappa om dom finns - kanske?

Jag har inga föräldrar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback