2012-08-29, 20:13
Medlem
Poddes avatar
Till att börja med måste jag säga att jag är en windows användare egentligen.

Installerade Lubuntu på en laptop som hade winXP från början. (1.7ghz 512mb ram).

Trodde datorn skulle vara någolunda snabb men allt går rätt segt. Processoranvändning står på 100% när man gör något osv.

Finns det något man kan göra för att snabba upp den?

Vilken IRC klient rekommenderar ni?
Citera
2012-08-29, 20:31
Medlem
BigFatCones avatar
Knepigt. Jag kör Lubuntu på en Intel Atom, alltså en sån som sitter i netbooks, utan problem.
Jag använder Xchat eftersom det både följde med, är gratis och duger utmärkt till mina behov.
Citera
2012-08-29, 20:45
Medlem
Poddes avatar
Har ett annat problem också, försöker installera program via "Lubuntu mjukvarucenter" men programmet kraschar hela tiden.
Citera
2012-08-29, 21:30
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Har ett annat problem också, försöker installera program via "Lubuntu mjukvarucenter" men programmet kraschar hela tiden.

Du måste ha något fel i installationen eller något. Linux startar mycket snabbare än windows. Det kräver mindre av hårdvaran. Det bekymmer som du nämner ovan kan bero på samma sak.
Citera
2012-08-30, 00:05
Medlem
discardeds avatar
Ladda ner Lubuntu igen och bränn på låg hastighet så borde det lösa sig. Om du inte har nåt hårdvarufel vill säga.
Citera
2012-08-30, 18:12
Medlem
Poddes avatar
Installerade om och nu fungerar det bättre

Tyvärr har jag fortfarande samma problem med Lubuntu softwarecenter :/

Provade ladda ner den senaste updaten för säkerhetsskull men hade den redan.

Tips?
Citera
2012-08-30, 20:53
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podde
Installerade om och nu fungerar det bättre

Tyvärr har jag fortfarande samma problem med Lubuntu softwarecenter :/

Provade ladda ner den senaste updaten för säkerhetsskull men hade den redan.

Tips?
Du kan ju alltid använda apt-get i terminalen om det grafiska mjukvarucentret kraschar och du inte hittar någon annan lösning.
Citera
2012-08-31, 19:38
Medlem
Poddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Du kan ju alltid använda apt-get i terminalen om det grafiska mjukvarucentret kraschar och du inte hittar någon annan lösning.

Jodå, har gjort så, får väl bara fortsätta så eftersom det inte vill fungera.
Citera
2012-08-31, 22:14
Medlem
droles avatar
irssi som irc-klient.
Citera
2012-09-01, 08:25
Medlem
Klassikern BitchX i konsoll, själv kör jag kvirc för grafisk version , delvis för ja kör KDE, men även för det är snyggt o fint-
Citera
2013-07-17, 21:17
Medlem
Fortfrande 2013 fungerar inte mjukvarucenter. Varför över huvud taget ha med skiten. Men Linux ligger på 1% och jag tror att jag vet varför.

Och varför Lubuntu? Enda supportade Linux av ubuntu-familjen som klarar av mitt inbyggda grafikort Intel 350. På de andra blir det mosaik eller s"får man håla till gogo med terminal.

Ångrar lite att jag tog bort Win 7 och ska nu försöka böka igång att man kan komma åt sin DiskStation och skicka lite filer.
Citera
2013-07-18, 00:00
Medlem
TorrentLovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenarke
Fortfrande 2013 fungerar inte mjukvarucenter. Varför över huvud taget ha med skiten. Men Linux ligger på 1% och jag tror att jag vet varför.

Och varför Lubuntu? Enda supportade Linux av ubuntu-familjen som klarar av mitt inbyggda grafikort Intel 350. På de andra blir det mosaik eller s"får man håla till gogo med terminal.

Ångrar lite att jag tog bort Win 7 och ska nu försöka böka igång att man kan komma åt sin DiskStation och skicka lite filer.
Det fungerar för mig. Vad är det som inte fungerar? Kraschar det? Går det inte att bläddra bland programmen? Kan du inte installera program?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in