2012-08-29, 03:22
Medlem
korvpellesbrorsas avatar
Känner en polare som jobbar på ett bageri där dem tillverkar både mat- och kaffebröd. Tydligen har Livsmedelsverket på senaste tiden varit på som fan om ägg- och mjölk-allergener. Min fråga är om dessa allergener kan leda till dödsfall i mycket små mängder (vilket dem påstår)? T.ex. att man bakar bullar på ett bord först, sen rengör man bordet och sedan bakar man bröd på samma bord. Kommer det ens med tillräckliga mängder för att en allergiker ska kunna reagera?
Citera
2012-08-29, 08:15
Medlem
Zelogaths avatar
Så sent som i förrgår tror jag det var så zappade jag förbi ett barnprogram ( såg det ut som) där en liten pojke pratade om sin allergi.
Minns inte om det var ett glas eller bestick som råkat nudda mjölk och gjort honom jättesjuk så han fick åka till sjukhus- tydligen räcker nån droppe för att han ska bli sjuk.
Man måste ta ALLA allergener på allvar, om man nu inte finner det roligt att ta livet av folk eller betala abnorma summor skadestånd
Citera
2012-08-29, 09:20
Medlem
Gtars avatar
Detta hände för ett par år sedan:

Jag och kollegan (samt hennes unge) gick till en restaurang. Kollegans unge (tror han va runt 10 års åldern) skulle ta och beställa lite mat. Mamman frågade naturligtvis "innehåller brödet mjölk? Min son är allergiker" Nej sa kocken...
Strax efter måltiden blev ungen svimfärdig..och därefter medvetslös. Han kördes in till sjukan med ambulansen.
Det visade sig att brödet innehöll mjölk. Men varför sa inte kocken det? Joooo, för att kocken ansåg att det var så lite mjölk att det omöjligt skulle påverka ungen. Då hade det handlat om 1 glas mjölk och 5 kilo mjöl,, vilket i sin tur innebär att hans lilla lilla lilla brödbit inte innehöll mer en droppe mjölk...(om man skulle jämna ut det). Därav menade kocken att han bortsåg det,,,eftersom det va så pass lite...

Ungen fick ligga i flera dagar på sjukan...han va nog vid gränsen...så Ja, absolut det kan bli mycket allvarlig.
Citera
2012-08-30, 03:36
Medlem
korvpellesbrorsas avatar
Jo men det var ju just det att det inte var mjölk som ingrediens i brödet som var grejen. Hade det varit så hade ju jag ställt frågan på ett annat sätt.

Jag ska försöka förtydliga min fråga. Dem bakar ju kaffebröd, följt av sedvanlig rengöring, därefter bakas matbröd på samma bord. Enligt livsmedelsverket ska allergenerna som satt sig i bordet kunna följa med upp i brödet, och i slutändan ta livet av någon. Det är dessa extremt små mängder jag är fundersam över. Liksom i klartext, en pytteliten allergengnutta som tas upp av ett kilo-stort bröd, som sedan bränns av i en förjäkligt varm ugn i typ en timme. Inte tusan kan det vara sant. Stämmer detta måste ju sjutton hela livsmedelsbranchen omorganiseras.

Själv tycker jag det luktar lite moralisk panik i det hela.
Citera
2012-08-30, 10:37
Medlem
Zelogaths avatar
Om man rengör på korrekt sätt och inte slarvar så kan det självfallet inte orsaka dödsfall.
Det man behöver vara noga med är att man faktiskt gör rent efter sig ordentligt.
Om någon påstår att det sitter fast massa hemska allergener i bakbordet fastän man har rengjort ordentligt så skulle man väl aldrig kunna baka något bröd...
Det kanske är för att skrämma bagare till att hålla så kliniskt rent som möjligt på sin arbetsplats.
Citera
2012-08-30, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
Detta hände för ett par år sedan:

Jag och kollegan (samt hennes unge) gick till en restaurang. Kollegans unge (tror han va runt 10 års åldern) skulle ta och beställa lite mat. Mamman frågade naturligtvis "innehåller brödet mjölk? Min son är allergiker" Nej sa kocken...
Strax efter måltiden blev ungen svimfärdig..och därefter medvetslös. Han kördes in till sjukan med ambulansen.
Det visade sig att brödet innehöll mjölk. Men varför sa inte kocken det? Joooo, för att kocken ansåg att det var så lite mjölk att det omöjligt skulle påverka ungen. Då hade det handlat om 1 glas mjölk och 5 kilo mjöl,, vilket i sin tur innebär att hans lilla lilla lilla brödbit inte innehöll mer en droppe mjölk...(om man skulle jämna ut det). Därav menade kocken att han bortsåg det,,,eftersom det va så pass lite...

Ungen fick ligga i flera dagar på sjukan...han va nog vid gränsen...så Ja, absolut det kan bli mycket allvarlig.

Jag anser att man är en ansvarslös förälder om man går ut på restaurang med ett så allergiskt barn och äter och litar på att icke allergisk personal ska ha tillräckligt med kunskap om allergier och att dom kan servera och garantera mjölkfri mat.
När man inte själv har allergier så tycker man som frisk oftast att allergiska personer bara har en massa inbillnings nojor med sin allergier hit och dit. Ingen kan förstå som inte varit där själv hur svårt det kan drabba den som har allergi. Ställ inte krav på omgivning att dom ska förstå jag anser att var och en tar sitt eget ansvar för vad man förtär och utsätter sig för. Den vanligaste kunskapen om mjölk "allergi" är laktosintolerans och den är inte hälsovådlig mer än man skiter på sig om man är svårt intolerant
Senast redigerad av iqiqiqiq 2012-08-30 kl. 12:01.
Citera
2012-08-30, 13:08
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvpellesbrorsa
Jo men det var ju just det att det inte var mjölk som ingrediens i brödet som var grejen. Hade det varit så hade ju jag ställt frågan på ett annat sätt.

Jag ska försöka förtydliga min fråga. Dem bakar ju kaffebröd, följt av sedvanlig rengöring, därefter bakas matbröd på samma bord. Enligt livsmedelsverket ska allergenerna som satt sig i bordet kunna följa med upp i brödet, och i slutändan ta livet av någon. Det är dessa extremt små mängder jag är fundersam över. Liksom i klartext, en pytteliten allergengnutta som tas upp av ett kilo-stort bröd, som sedan bränns av i en förjäkligt varm ugn i typ en timme. Inte tusan kan det vara sant. Stämmer detta måste ju sjutton hela livsmedelsbranchen omorganiseras.

Själv tycker jag det luktar lite moralisk panik i det hela.

Rengöring, rengöring, rengöring. Är man noga med det så ska det verkligen inte vara någon fara. På mitt jobb bakas allt på samma bord, dock har vi speciella redskap som bara används när mjölk-, laktos- eller glutenfria saker ska bakas.
Citera
2012-08-31, 10:25
Medlem
Gtars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iqiqiqiq
Jag anser att man är en ansvarslös förälder om man går ut på restaurang med ett så allergiskt barn och äter och litar på att icke allergisk personal ska ha tillräckligt med kunskap om allergier och att dom kan servera och garantera mjölkfri mat.
När man inte själv har allergier så tycker man som frisk oftast att allergiska personer bara har en massa inbillnings nojor med sin allergier hit och dit. Ingen kan förstå som inte varit där själv hur svårt det kan drabba den som har allergi. Ställ inte krav på omgivning att dom ska förstå jag anser att var och en tar sitt eget ansvar för vad man förtär och utsätter sig för. Den vanligaste kunskapen om mjölk "allergi" är laktosintolerans och den är inte hälsovådlig mer än man skiter på sig om man är svårt intolerant

så vadå har inte lillen rätt att få äta ute?
Aldrig har det varit problem att äta ute med lillen eftersom personalen har varit ärliga! I det här fallet så ljög de.. hon frågade om och om igen " det får inte inte inte innehålla minsta lilla mängd mjölk". Näöäääää absolut inte sa kocken ..bara för att han ansåg att så lite mjölk "inte räknas".. Jag tycker inte att mamman gjorde något fel här..Det handlar inte om att personalen inte har kunskap! Det behöver de inte ha. Mamman har redan informerat om det. Det handlade om att personalen LJÖG!
Citera
2012-08-31, 16:45
Medlem
FragaBertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gtar
så vadå har inte lillen rätt att få äta ute?
Aldrig har det varit problem att äta ute med lillen eftersom personalen har varit ärliga! I det här fallet så ljög de.. hon frågade om och om igen " det får inte inte inte innehålla minsta lilla mängd mjölk". Näöäääää absolut inte sa kocken ..bara för att han ansåg att så lite mjölk "inte räknas".. Jag tycker inte att mamman gjorde något fel här..Det handlar inte om att personalen inte har kunskap! Det behöver de inte ha. Mamman har redan informerat om det. Det handlade om att personalen LJÖG!

Har du tänkt på att hon kanske la sin unges liv i händerna på en kock som inte ens förstår svenska. Men nu va det ju söm sagt inte det tråden handlade om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in