2012-08-28, 20:14
Medlem
Velovices avatar
Har ett problem och vet inte vart jag ska vända mig så det får bli flashback.

När jag och min sambo levde ihop så öppnade mina föräldrar ett sparkonto på swedbank åt min dotter.
Dom satte in lite pengar och vi satte in lite pengar. Senare så flyttade min sambo över dom pengarna till ett sparkonto i handelsbanken i min dotters namn. Samma visa där, mina föräldrar satte in pengar och vi satte in pengar. Totalt var det nästan 60.000kr på kontot som både jag och min sambo hade dispositionsrätt på.
När jag och min sambo delade på oss så har då denne plockat ut pengar med ojämna mellanrum utan att informera mig och nu är kontot tomt.
Vad kan jag göra nu? Kan jag bara sitta och tycka synd om min dotter som fått sitt konto länsat?
Eller kan jag på nåt sätt hävda att hälften av pengarna var mina eftersom vi båda har dispositionsrätt.
Känner mig riktigt ledsen och frustrerad.
Citera
2012-08-28, 21:10
Medlem
Civile99s avatar
Kontakta en jurist till att börja med.

Om kontot står i barnets namn så är det barnets pengar, inte dina och inte heller din sambos pengar. Om hon inte kan bevisa att hon använt dessa pengar som hon tagit ut till att köpa saker till barnet (barnvagn, kläder, moped) så har hon begått ett brott och kan bli återbetalningsskyldig. Det finns prövade rättsfall liknande ditt fall så din dotter har stor chans att få tillbaka sina pengar.
Citera
2012-08-28, 22:17
Medlem
Velovices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Kontakta en jurist till att börja med.

Om kontot står i barnets namn så är det barnets pengar, inte dina och inte heller din sambos pengar. Om hon inte kan bevisa att hon använt dessa pengar som hon tagit ut till att köpa saker till barnet (barnvagn, kläder, moped) så har hon begått ett brott och kan bli återbetalningsskyldig. Det finns prövade rättsfall liknande ditt fall så din dotter har stor chans att få tillbaka sina pengar.

Är det så att det är min dotters pengar även om det är hon som satt in den större delen av pengarna på kontot.
Nån mer som kan bekräfta att det ligger till såhär innan jag kontaktar en jurist?
Citera
2012-08-29, 01:34
Medlem
Why5o5eri0uss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Velovice
Är det så att det är min dotters pengar även om det är hon som satt in den större delen av pengarna på kontot.
Nån mer som kan bekräfta att det ligger till såhär innan jag kontaktar en jurist?

Står det på dotterns namn så är det väl fortfarande hennes pengar oberoende på vem som satt in dom.
Kontakta juristen skulle jag säga och förklara hur det ligger till så kan ju han/hon svara på om det finns nån chans att hon får tillbaks pengarna.

Lycka till iaf!
Citera
2012-08-29, 07:36
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Why5o5eri0us
Står det på dotterns namn så är det väl fortfarande hennes pengar oberoende på vem som satt in dom.
Kontakta juristen skulle jag säga och förklara hur det ligger till så kan ju han/hon svara på om det finns nån chans att hon får tillbaks pengarna.

Lycka till iaf!

Precis. Chansen att hon får pengarna borde vara rätt stor.
Citera
2012-08-31, 19:07
Medlem
Velovices avatar
Tack för hjälpen. Jurist kontaktas nästa vecka.
Fråga då, är det jag som får stå för kostnaden för advokat eller jurist?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in