2012-08-28, 19:03
Medlem
Educations avatar
Hej,

Jag har en utlovad hastighet på 8 mbit/s, mitt internet bryter nu och då och när jag felsökte problemet så stod det "Error DNS". Jag använder public DNS, antar att jag har min ISPs DNS isåfall?

Kan det vara DNS:en som segar ner min internethastighet så mycket? Jag har 0.5 mbit/s ner och 0.05 mbit/s upp enligt bredbandskollen. I normala fall har jag 8 mbit/s ner och 1 mbit/s upp. Förra gången det här problemet uppstod så kontaktade jag min ISP och de startade om något och sedan fungerade allt som det skulle igen. Detta jävla problem uppstår ungefär en gång i halvåret och nu kan jag inte få kontakt med min ISP då de har stängt.

Jag har startar om mitt modem, provat bytt till googles DNS utan framgång.

Vad kan ISP:erna starta om för att få mitt internet att fungera bra igen?
Citera
2012-08-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Education
Hej,

Jag har en utlovad hastighet på 8 mbit/s, mitt internet bryter nu och då och när jag felsökte problemet så stod det "Error DNS". Jag använder public DNS, antar att jag har min ISPs DNS isåfall?

Kan det vara DNS:en som segar ner min internethastighet så mycket? Jag har 0.5 mbit/s ner och 0.05 mbit/s upp enligt bredbandskollen. I normala fall har jag 8 mbit/s ner och 1 mbit/s upp. Förra gången det här problemet uppstod så kontaktade jag min ISP och de startade om något och sedan fungerade allt som det skulle igen. Detta jävla problem uppstår ungefär en gång i halvåret och nu kan jag inte få kontakt med min ISP då de har stängt.

Jag har startar om mitt modem, provat bytt till googles DNS utan framgång.

DNSen borde det inte vara. Tycker du borde ringa och säga att det inte fungerar, om det inte löser sig får dem felanmäla det sä du får det fixat.
Citera
2012-08-28, 21:14
Medlem
Educations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomipapper
DNSen borde det inte vara. Tycker du borde ringa och säga att det inte fungerar, om det inte löser sig får dem felanmäla det sä du får det fixat.

Jag hade exakt samma problem förut och det löste sig genom att jag ringde till dem och förklarade mitt problem. De sa typ "Okej, då startar vi om nånting här" och så bröts förbindelsen till internet en snabb stund och sedan fungerade allting normalt igen.

Vad fan är det som de startar om och vad är orsaken till att det blir så jävla segt?
Citera
2012-08-29, 10:14
Medlem
MrMercurys avatar
Det är antagligen inte DNS eftersom du kan börja koppla upp. Dessutom har du ju testat en annan DNS.
Om det löste sig tillfälligt efter att du ringde är det högst troligt att det är något med deras utrustning och då är det ända du kan göra att kontakta dem.

Det du kan testa är såklart att starta om all nätverksutrustning (som du väl redan gjort), datorer och testa med en annan dator om det finns möjlighet.
Citera
2012-08-29, 14:52
Medlem
Nervcells avatar
Citat:
Det är definitivt inte något DNS-problem om du får så magra siffror från Bredbandskollen. När man har DNS-problem får man långamma svar/uteblivna svar när man ex. vis. ska surfa till nån webbplats.

Din ISP kan starta om utrustningen i sin ände (router, switch mm) om den har hängt sig. Detta inträffar mer än ofta. Vad du kan påtala är att du inte är nöjd med situationen, så kanske de tar tag i saken och uppgraderar sin utrustning. Om tillräckligt många klagar, försås.
Citera
2012-08-29, 15:17
Medlem
Educations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nervcell
Det är definitivt inte något DNS-problem om du får så magra siffror från Bredbandskollen. När man har DNS-problem får man långamma svar/uteblivna svar när man ex. vis. ska surfa till nån webbplats.

Din ISP kan starta om utrustningen i sin ände (router, switch mm) om den har hängt sig. Detta inträffar mer än ofta. Vad du kan påtala är att du inte är nöjd med situationen, så kanske de tar tag i saken och uppgraderar sin utrustning. Om tillräckligt många klagar, försås.

Om min ISP startar om deras hårdvara så kommer väl inte endast mitt internet brytas, utan även alla andras?

För övrigt så fungerar mitt internet bra igen, jag ringde till min ISP och förklarade problemet, de bad mig starta om modemet och när jag hade gjort det så fungerade allting perfekt. Men jag startade ju om modemet igår utan någon förbättring.

Samtidigt som jag startade om modemet idag så passade jag på att trycka in alla kontakter en extra gång, alltså telefonkabeln från väggen och nätverkskabeln från och till datorn. De borde inte ens kunna glappa för det finns ju klickor som håller fast kontakterna...
Citera
2012-08-29, 15:55
Medlem
Nervcells avatar
Citat:
Om min ISP startar om deras hårdvara så kommer väl inte endast mitt internet brytas, utan även alla andras?
Inte säkert, beror på vad du har för bredband (ADSL, Kabel). Man kan starta om bara din anslutning, om det är ADSL. Det vanliga är dock att utrustningen lokalt (=ditt modem) har hängt sig och om du startar om den kan det lösa problemet. Så är det för mig (har Comhem). Jag får starta om mitt kabelmodem med jämna mellanrum, sannolikt beroende på buggig programvara i modemet. Det är speciellt den fasta telefontjänsten som slutar funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in