Citat:
Ursprungligen postat av jocelyn
Jag har utnyttjat 20 dagars semester (sommaren).
Nej min arbetstid är måndag-fredag, 8-17. Jag jobbar ca 40 timmar övertid i månaden, mitt flexsaldo är på max (+30 tim) och jag har aldrig möjlighet att minska min flex heller då jag aldrig kan gå tidigare.
Tack för era svar, då vet jag att det är OK att neka semester även fast man sagt till så långt i förväg.
Du får inte jobba 40 timmar övertid i månaden, varje månad! Det är dessutom arbetsgivarens ansvar att se till så att du inte gör det. Minns nu inte var gränsen ligger men har för mig att det är 150 timmar per år.
Vill du köra en fuling borde du väl kunna neka att jobba övertiden med motivering att du redan jobbat för mycket övertid under året. Du blir säkert inte populär alls, men du har lika säkert rätten på din sida. Semestern skulle väl möjligen på samma sätt gå att ordna genom att bara ta ut 15 dagar under resten av året och sedan "råka komma på" det med bara fem arbetsdagar kvar under året.
Har du individuell lön får du förstås kalkylera med risken att påslaget blir noll nästa år.