2012-08-28, 18:18
Medlem
Hej,

Jag har googlat men inte hittat något direkt svar...

Jag sökte semester i 6 dagar över jul och nyår, detta gjorde jag i juni i år. Nu fick jag veta att jag inte får semester då, inte ens 2 dagar.. Och min chef sa att vi troligtvis måste jobba de röda dagarna runt jul och nyår. Kan han neka min semester när jag sökt 6 månader i förväg och kan han tvinga oss jobba röda dagar?

MVH F
Citera
2012-08-28, 18:20
Medlem
HerrLustgass avatar
Vet faktiskt inte. Men antagligen kan han inte det rent juridiskt om det är så att du har semesterdagar kvar att plocka ut. Men sedan vet man att sådant inte spelar någon roll om det är så att du har ett okvalificerat arbete. Då är du bara en slav i maskineriet och får passa in så gott du kan eller vill...
Citera
2012-08-28, 18:25
Medlem
Den enda semester som arbetsgivaren inte kan neka är fyra veckors sammanhängande ledighet under perioden juni-juli-augusti.

Semesterlagen 12§:
Citat:
Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni–augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).
Senast redigerad av dubbeltommy 2012-08-28 kl. 18:27.
Citera
Medlem
Napis avatar
Jag kanske är ute och cyklar nu men jag lär väl bli rättad då.
Jag har för mig att en arbetsgivare måste godkänna 20dagars semester per år och att arbetstagaren kan kräva att semestern blir planerad under sommaren (mellan något datumintervall)
Du kan inte kräva att få semester under nyår osv.
Ingår det i vanliga fall att arbeta helger osv på ditt arbete?
Citera
Medlem
Evert.E.Brats avatar
Neka semester kan arbetsgivaren absolut göra. Arbetsgivaren ansvarar för semesterns planering. Undantaget är att man har rätt till tre veckors sammanhängande semester någon gång under perioden juni till augusti.

Angående arbete på helgdagar antar jag att det regleras i ditt kollektivavtal. Sannolikt kan du bli beordrad att arbeta övertid också under helger.
Citera
2012-08-28, 18:29
Medlem
Evert.E.Brats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jag har för mig att en arbetsgivare måste godkänna 20dagars semester per år och att arbetstagaren kan kräva att semestern blir planerad under sommaren (mellan något datumintervall)
Man har rätt till all sin årssemester, men man kan inte fritt styra när den ska tas ut.
Citera
2012-08-28, 18:31
Medlem
Napis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evert.E.Brat
Man har rätt till all sin årssemester, men man kan inte fritt styra när den ska tas ut.

Jo tror jag rörde ihop det lite med att arbetsgivaren måste se till så att en person har minst 20dagar ledigt på ett år.
Citera
2012-08-28, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Napi
Jag kanske är ute och cyklar nu men jag lär väl bli rättad då.
Du kan inte kräva att få semester under nyår osv.
Ingår det i vanliga fall att arbeta helger osv på ditt arbete?

Jag har utnyttjat 20 dagars semester (sommaren).

Nej min arbetstid är måndag-fredag, 8-17. Jag jobbar ca 40 timmar övertid i månaden, mitt flexsaldo är på max (+30 tim) och jag har aldrig möjlighet att minska min flex heller då jag aldrig kan gå tidigare.

Tack för era svar, då vet jag att det är OK att neka semester även fast man sagt till så långt i förväg.
Citera
2012-08-28, 18:56
Medlem
Evert.E.Brats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocelyn

Nej min arbetstid är måndag-fredag, 8-17. Jag jobbar ca 40 timmar övertid i månaden, mitt flexsaldo är på max (+30 tim) och jag har aldrig möjlighet att minska min flex heller då jag aldrig kan gå tidigare.

Tack för era svar, då vet jag att det är OK att neka semester även fast man sagt till så långt i förväg.
Du får inte jobba 40 timmar övertid i månaden, varje månad! Det är dessutom arbetsgivarens ansvar att se till så att du inte gör det. Minns nu inte var gränsen ligger men har för mig att det är 150 timmar per år.

Vill du köra en fuling borde du väl kunna neka att jobba övertiden med motivering att du redan jobbat för mycket övertid under året. Du blir säkert inte populär alls, men du har lika säkert rätten på din sida. Semestern skulle väl möjligen på samma sätt gå att ordna genom att bara ta ut 15 dagar under resten av året och sedan "råka komma på" det med bara fem arbetsdagar kvar under året.

Har du individuell lön får du förstås kalkylera med risken att påslaget blir noll nästa år.
Citera
2012-08-28, 19:55
Medlem
Om du inte är akut behov av pengar så ge fan i att skämma bort chefen med övertid ett par månader. Att ta in någon istället för dig 6 dagar under jul och nyår motsvarar väl ungefär 2 månaders övertid om vi räknar med att det blir nån helg där med. Så strunta i övertiden fram till jul.

Vad har du för anställning och går du på något avtal?
Citera
2012-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zrx
Om du inte är akut behov av pengar så ge fan i att skämma bort chefen med övertid ett par månader. Att ta in någon istället för dig 6 dagar under jul och nyår motsvarar väl ungefär 2 månaders övertid om vi räknar med att det blir nån helg där med. Så strunta i övertiden fram till jul.

Vad har du för anställning och går du på något avtal?

Jag önskar jag kunde sluta jobba övertid men tyvärr hinner jag inte med mina uppgifter på 8 timmar om dagen. Och jag lovar att jag har försökt effektivisera eller lämna över till kvällsarbetarna. Men det slutar alltid med att om jag går hem efter mina 8 timmar så får jag jobba på kvällen iaf.

Jag är tillsvidareanställd, 100%, varit där i snart ett år.
Citera
2012-08-28, 21:35
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jocelyn

En arbetsgivare som accepterar (eller beordrar) så mycket övertid bryter mot arbetstidslagen. När det gäller placeringen av semester så har arbetsgivaren vissa fördelar vilka ytterligare kan stärkas genom avtal med facket. Det finns t ex verksamheter där någon sommarsemester inte kan tas ut alls vilket regleras i avtal. Arbetsgivaren brukar ersätta arbetstagarna för den förskjutna semestern med antingen pengar eller en extra semestervecka.

Du bör definitivt diskutera detta med facket.
Senast redigerad av Moltas666 2012-08-28 kl. 21:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in