2012-08-28, 12:42
Medlem
Har sett att det säljs både D3 och D vitaminer- Är det skillnad på dem? Eller bara två olika namn?

Jag har en vän som tar D vitaminer (överdoserar 4X) och säger att han mår mycket bra av det. De skall ge gott humör, hålla väck höstdepressioner och ge "vårkänslor" enligt honom.
Citera
2012-08-28, 14:09
Medlem
Ja, i Norden bör alla ta extra D-vitamin då den soltid (och vinkel) som gäller här inte räcker till.
Din vän gör rätt, att gå på SLV's rekommendation är löjligt.
Vad jag vet går det inte att överdosera.

Jag själv äter 5000 IE (125 µg) per dag, året runt och blir aldrig sjuk, deprimerad etc.
Vårkänslor, not so much.

Läs mer: http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin/
Citera
2012-08-28, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Har sett att det säljs både D3 och D vitaminer- Är det skillnad på dem? Eller bara två olika namn?

Det finns fem olika typer av D-Vitaminer (D1, D2, D3, D4, D5). Den som är mest lämplig för människan är Cholecalciferol (D3). Den optimala dosen för D-Vitamin ligger på 1000-5000 internationella enheter (IE). Överdosering kan ske om man intar över 40 000 IE dagligen under en längre period.
Citera
2019-08-20, 17:14
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist

Jag har en vän som tar D vitaminer (överdoserar 4X) och säger att han mår mycket bra av det. De skall ge gott humör, hålla väck höstdepressioner och ge "vårkänslor" enligt honom.
Det finns molekylära skillnader, men det är framförallt D2 och D3 som är relevanta. D2 produceras av svampar, och D3 produceras av djur (men även vissa svampar och växter faktiskt, därav veganska D3-kosttillskott på senare tid). D3 är den mest överlägsna formen -- eller vitamer -- av vitamin D, men D2 funkar också bra, dock inte riktigt lika effektiv som D3. Just "vitamin D" är ett generiskt samlingsnamn för alla secosteroider av vitamin D-släktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in