2012-08-28, 07:43
Medlem
Hejsan! Vart ska man börja och vilken väg ska man gå?

Jag ser livet utifrån det perspektiv att vi har en tickande klocka som slutar ticka förr eller senare. Och jag vill ta vara på den tid jag lever och börja bygga karriär men vet inte med vad.

Jag är väldigt intresserad i psykologi och hur samhället fungerar, och jag vill nå toppen och försöker inspireras utav dem stora företagen bland annat Apple och Google. Om dem kan nå toppen kan jag också det utifrån en unik idé. Jag studerar Innovationsteknik med inriktning psykologi.

Jag har insett att vi lever i ett ekonomiskt system där människor har svårt att bryta sig i från systemet och gör sig dagligt beroende av nya saker som systemet påverkar människorna. Så som media gör bland annat i tv , och all reklam för att få oss människor att konsumera mer och mer. Om jag kunde skulle jag gärna förändra världen och göra allt gratis för oss alla, men världen "företagen som drar in pengar på att utnyttja människor skulle nog inte vilja det" eftersom dem själva har det bra och lever ett bra liv på andra människor vilket är anledningen till krig, misär, korruption, girighet, kriminalitet osv.

Så min slutsats är att man bör spela efter samhällets spelregler om man vill komma någonstans och utnyttja det samhället har att erbjuda för att klättra upp till toppen.

Det jag har i mina tankar nu, är att resa runt i världen och samla på mig kunskap tills jag hittar en möjlighet någonstans i världen, men då man behöver en inkomst och måste börja jobba. Men jag vill inte lägga min tid på att jobba på något standard jobb där jag vet hur systemet fungerar och kommer tröttna ganska lätt då pengar inte har ett värde jämfört mot sanningen. Då kan jag lika gärna lägga tiden på att komma på något stort som Apple exempel och börja bygga karriär i från den idén.

Men jag har svårt med att veta med vad, och ju mer tiden går desto mer stressad blir jag och känner att min tid går till spillo.

Hur kan man nå toppen om man är intresserad i psykologi och samhället? Och tänker på det sätt som jag gör?
Citera
2012-08-28, 08:29
Medlem
Evert.E.Brats avatar
Du vill nå toppen men du förstår inte hur världen fungerar och du vill inte jobba?

Jag rekommenderar lotto.
Citera
2012-08-28, 08:38
Medlem
Jag förklarade nyss kortfattat om hur jag ser på världen, så jag rekommenderar dig att läsa lite noggrannare nästa gång, och är lite mer seriös nästa gång och gör dig själv en tjänst att inte göra dig själv till åtlöje. Och åt andra sidan kan jag inte hitta i min text att jag letade efter någon slags av wannabe komiker i denna tråd. Så seriösa svar tack (om ni vill ha svar tillbaka och kan ta hänsyn och visa lite respekt om det jag skrivit)
Senast redigerad av Fllushy 2012-08-28 kl. 08:44.
Citera
2012-08-28, 09:26
Medlem
KonradMorgans avatar
Om de vill nå toppen inom innovation är det nog bäst att du söker in på antingen maskinteknik eller elektroteknik på en teknisk högskola, oavsett om du är intresserad av psykologi eller samhälle.
Citera
2012-08-28, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KonradMorgan
Om de vill nå toppen inom innovation är det nog bäst att du söker in på antingen maskinteknik eller elektroteknik på en teknisk högskola, oavsett om du är intresserad av psykologi eller samhälle.
tack
Senast redigerad av Fllushy 2012-08-28 kl. 10:21.
Citera
2012-08-28, 09:55
Medlem
Offscreens avatar
Tänk efter vad du vill göra egentligen, du vill jobba på Apple och Google som vad? Vill du utveckla framtidens datorsystem så är det ingenjör i datorteknik du vill bli. Finns annars en sida hos Apple som presenterar de olika jobbmöjligheterna som finns hos dem så du får en bra bild. Rättare sagt får du vara mer precis och sen är din världsbild ytterst vanlig av vad jag upplevt.

Tror förövrigt att du skulle vara intresserad av Jasque Fresco och "The Venus Project".
Citera
2012-08-28, 10:19
Medlem
gottmospahedens avatar
Alt 1
Du har en idé som du kör stenhårt på.
Antingen bär eller brister den.

Alt 2
Jobba. Jobba-jobba-joooobbbba.
Citera
2012-08-28, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Offscreen
Tänk efter vad du vill göra egentligen, du vill jobba på Apple och Google som vad? Vill du utveckla framtidens datorsystem så är det ingenjör i datorteknik du vill bli. Finns annars en sida hos Apple som presenterar de olika jobbmöjligheterna som finns hos dem så du får en bra bild. Rättare sagt får du vara mer precis och sen är din världsbild ytterst vanlig av vad jag upplevt.

Tror förövrigt att du skulle vara intresserad av Jasque Fresco och "The Venus Project".

Vill inte jobba med datorsystem osv, men vill komma till toppen och bli lika stor som bland annat Apple,Google, Facebook osv. The venus project är något som jag är riktigt intresserad i och tillbringat väldigt mycket tid på zeitgeist movement rörelsen utifrån deras dokumentärer och andra typer och dokumentärer som Inside job osv.

Det är något jag verkligen vill! Men problemet är att jag inte ser någon affärsmöjlighet i denna typ av organisation, och som är väldigt svårt eftersom det är en slags organisation som är den äkta varan som är emot det ekonomiska systemet. Vet inte riktigt vad jag skulle kunna bidra med utifrån psykologi intresset. Det hade nog varit en annan femma om jag hade varit intresserad in ingenjörssamhällsbyggnad vilket jag inte är.

Några mer tips? uppskattade detta svar väldigt mycket, tack!
Citera
2012-08-28, 10:26
Medlem
Bucketshops avatar
Vill du verkligen göra karriär? Jag tror inte att jag är ensam om att få intrycket av att du egentligen skulle vilja hitta några sköna polare, köpa en folkabuss, åka runt jorden och leva hippieliv ett tag. Man måste faktiskt inte göra karriär.
Citera
2012-08-28, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gottmospaheden
Alt 1
Du har en idé som du kör stenhårt på.
Antingen bär eller brister den.

Alt 2
Jobba. Jobba-jobba-joooobbbba.

Sant. Men svårt när jag tar tiden som jag lever på allvar och inte vill gå till spillo med den. Känns lite som att jag vill vara säker på vad jag gör där jag har en slags av garanti på att "ett projekt kommer gå igenom".
Citera
2012-08-28, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Vill du verkligen göra karriär? Jag tror inte att jag är ensam om att få intrycket av att du egentligen skulle vilja hitta några sköna polare, köpa en folkabuss, åka runt jorden och leva hippieliv ett tag. Man måste faktiskt inte göra karriär.

Haha så sant hade gärna velat göra det, hade varit riktigt grymt och utforska och se vad livet har att erbjuda på. Men jag är lite komplicerad av mig, när det gäller bland annat att göra saker som bara gynnar mig själv. Varje dag när jag äter en måltid så äter jag den för dem som svälter i Afrika också. Tänker oftast på folk som inte har tak över huvudet och hur mycket jag uppskattar det liv jag lever i dag medans andra folk inte har det som jag.

Hade jag byggt en karriär då jag blir miljardär hade jag kunnat gjort något åt det folket. Och försökt hjälpa så många jag kan så alla blir rättvist behandlade. Efter att jag hade hjälpt hela världen skulle jag kunna åka på en sådan resa, och träffa glada människor överallt som inte hade blivit orättvist behandlade, som är kriminella för att överleva osv
Citera
2012-08-28, 10:46
Medlem
Mr.Pennypackers avatar
Jag säger lycka till.

Om du vill bli framgångsrik bör du börja med att förbättra ditt språk, i dagsläget är det under all kritik och jag har svårt att se att någon eventuell framtida affärspartner skulle ta dig seriöst om du skriver på samma sätt som i den här tråden (katastrofal grammatik, naiv framtoning).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in