2012-08-27, 19:46
Medlem
SYSTEMexes avatar
tja fb!

såg en video på youtube hur man gör vin och skulle vilja prova själv men nu till frågan

vart kan man köpa så kallade airlocks?

skulle också vilja veta det svenska namnet på "airlock" (sökte runt efter lustlås, luftventil m.m men utan resultat

videon: http://www.youtube.com/watch?v=H_dqJsB_l8E&feature=related
(spola till typ 4:00 för att se en s.k airlock)

disk: var denna video bra och kommer du testa denna teknik (inget ny teknik antar jag but still)?

ps. har också sett att vissa använder ballonger eller kondomer ist för en s.k airlock...
ska man satsa på det ist? ds.
Citera
2012-08-27, 20:06
Medlem
Thuures avatar
Det heter jäsrör på svenska. Finns att köpa i varenda hembryggningsbutik (ex. PGW) och i många storköp (City Gross, Ica Maxi, ÖoB etc.). Det går att bygga en liknande konstruktion genom att leda en slang från packningen på jäskärlet ned i en behållare med vatten. Fungerar likadant.

Jag har aldrig gjort något liknande själv men har dessvärre smakat det. Blir något mäskliknande som mest smakar jäst. I och för sig dekanterar han "drycken" efter tre dygn i kylen så han får säkert bort det mesta av jästen i alla fall. Han tillsätter förövrigt grymt mycket jäst, mycket mer än vad som behövs. Det behövs kanske 3-4 gram istället för 20 till en sådan volym.
Senast redigerad av Thuure 2012-08-27 kl. 20:10.
Citera
2012-08-28, 07:03
Medlem
klybans avatar
Behövs inga jäsrör alls om man inte vill, bara skruva på ett lock.
Fast inte så det blir total stopp, för en explosion vill inte ha, som sker om trycket blir för högt.
Citera
2012-08-28, 09:25
Medlem
blowns avatar
Jag slog en ganska vid ögla på en silikonslang och hällde vatten i den. Precis samma sak. Själva konstruktionen heter på svenska "vattenlås", och finns även i din lokala toalett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in