2012-08-27, 17:56
Medlem
Jag vet inte om mitt inlägg passar in här, men ialla fall...
Jag har en granne som har en jätte go katt. Han har velat komma in till mig många gånger senaste veckan. Jag har släppt in han då och då nån timme, men ger han ingen mat, eftersom det inte är min katt, och vet inte om grannen skulle tycka om detta. Nu har katten varit här ett längre tag och vill kela, något som jag tycker är trevligt, men jag får dåligt samvete, jag kanske gör fel, som låter han vara här så länge. Jag tror att katten vill vara mer hos mig då den alltid sitter vid min trappa när jag kommer hem från jobbet och han ligger alltid i mitt knä när jag sitter vid teven/datorn. Jag vill ge han mat för han verkar hungrig och han verkar inte veta vart han bor direkt, men när jag bär han till grannens gräsmatta så springer katten efter mig tillbaka till mitt hus. Den är inte så gammal, 2år kanske? Men gör jag fel? Vad ska jag göra?
Tacksam för svar
Citera
2012-08-27, 17:58
Medlem
ganglere2s avatar
Prata med grannen skulle jag göra. Om den har ett bra hem där så bör den väl få bo kvar där. Fast om den kommer till dig så är det iof trevligt. Ge den lite mat? Kul katt iaf.
Citera
2012-08-27, 17:59
Medlem
BenAsslicks avatar
Vad du gör för fel?
Du släpper in andras husdjur i ditt hem - det är vad du gör för fel.

Klart som fan katten kommer tro att den bor hos dig då du behandlar katten som om den bodde där, sluta låta den komma in i ditt hem och sjasa bort den när den försöker - du gör bara katten (och din granne) en björntjänst.

Om du nu är så jävla katt-kåt så får du väl skaffa en egen, varför ska du sno din grannes?
Citera
2012-08-27, 18:03
Medlem
Zelogaths avatar
Jag tror inte att den tror att den bor där- du bara ger den det den vill ha.

Är det en utekatt så vill han kanske ibland komma in för lite värme, grannen som äger katten släpper dock inte in katten så fort katten vill det.
När katten märker att den kan smöra för dig för att bli insläppt, så är det klart att den lär sig att sitter den utanför dig så får den komma in.

Vi hade en katt här förut som alltid satt och jamade utanför porten, eftersom den hade lärt sig att grannar tyckte synd om den och släppte in den i trappuppgången.

Informera grannen om att katten brukar sitta utanför dig, och invänta grannens reaktion.
Citera
2012-08-27, 18:14
Medlem
Snippis avatar
Ja du gör tyvärr fel.

Det är grannens katt.
Varför inte gosa med den på trappen? Att släppa in den i huset är över gränsen.
Ge inte katten någon mat. Jag lovar dig att den får mat morgon kväll. Snacka med grannen så att hen inte tror att du försöker knycka katten.

Räcker det inte att gosa med tissetassen på trappen när du dricker kaffe/ciggar i solen så kan du ju alltid skaffa dig en egen.
Citera
2012-08-27, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenAsslick
Om du nu är så jävla katt-kåt så får du väl skaffa en egen, varför ska du sno din grannes?

Aldrig försökt sno katten. Ville bara vara snäll mot den, och då eftersom jag inte vet hur katter ''fungerar'' då jag aldrig vart en ägare över en katt så tänkte jag inte så långt att den skulle börja ''fjäska''.
Citera
2012-08-27, 18:27
Medlem
Lys avatar
Berätta för grannen att katten brukar besöka dig och fråga om grannen tycker det är okej. Är det det ser jag inga problem med att låta den hänga hos dig ibland om den trivs med det och du med. Mata den inte, men vatten kan du ställa fram om den är hos dig längre stunder. Hade en katt som var pigg på att besöka grannar, de tyckte hon var charmig och gullig, för min del var det okej så länge de inte gav henne extra mat. Hon hade väl tre olika familjer hon besökte....när besöket var över följde de henne till hennes dörr och ringde på, så kom hon hem till mig igen. Om du trivs med kattens besök och dess ägare tycker det är lugnt så är det väl bara låta den hälsa på. Den fattar nog var den bor, men den gillar uppenbarligen dig och att få vara hos dig då och då.
Citera
2012-08-27, 18:36
Medlem
Ah okej! Tack för svaren. Hjälpte mig mycket!
Citera
2012-08-27, 20:32
Medlem
Gerras avatar
Katter bestämmer själva var deras hem är, och de väljer alltid det hem där de tror att det är störst chans att kunna vila ostörda och äta sig mätta på den mat de tidigare mått bra av. De baserar sin uppfattning på sannolikhetsinlärning, och de är extremt konservativa. Därför rymmer katter ofta tillbaks till det gamla huset efter att familjen flyttat, och inte förrän katten ätit och sovit lika mycket (eller mer) och väl i det nya hemmet som i det gamla kan man känna sig säker på att katten uppfattar det nya hemmet som sin huvudsakliga bostad.

Katters konservativa läggning matchas dock av deras paranoia, och de söker konstant efter backupställen där de kan söka vila, vatten, och mat ifall nöden så kräver, och även om allt är till belåtenhet i hemmet så kommer katten - om den får möjlighet - regelbundet kontrollera kvalitén på sina reservplatser. T.ex. genom att sova hos grannen, slicka vatten från duschgolvet, riva i komposter, osv.

TS behöver alltså inte ha dåligt samvete här; Katten sprider bara ut sina ägg i flera korgar precis som katter gör när deras ägare inte berövar dem möjligheten att få utlopp för sina behov.
Citera
2012-08-28, 17:16
Medlem
jajahars avatar
Finns en praktisk sida av saken. Om grannen tycker att det är OK att deras katt besöker dig så kan du vara kattvakt när de reser bort.

Så har vi och våra grannar gjort. Deras katt kom hem till oss för sällskap och sedan följde jag med honom och släppte in honom i hans hem. Vi fick gentjänsten att de kom hem till oss och matade samt rengjorde våra katters lådor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in