2012-08-31, 11:14
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Du kanske ska läsa hela mitt inlägg igen!

Sen för att besvara din kommentar.
Lägg fram bevis och inte indicier annars kan du bespara mig med dina kommentarer!

Bevis för blocket-bedrägerier finns i tråden - i en FUP.
En FB-medlem har gjort inlägg om att han/hon är den som blivit blåst av Amanda Sjöström i en tredjehandslägenhet.

Gällande hennes webshop; kolla länkar i sammanfattningar i tråden till diverse olika ställen.
Citera
2012-08-31, 11:17
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Bumpar en fråga från igår som jag aldrig fick något svar på.

Är det någon som kan bekräfta att Amanada jobbar som montör?
Hon påstod ju det och la upp bilder på sig själv iförd arbetskläder.

Hon jobbar väll ändå inte svart?

Är också intresserad av detta, hon bytte status rätt snabbt från VD på annaamanda.se till anställd på pappans företag. Jag har svårt att tro på att hon pendlar på daglig basis till Gävle.

Var jobbar Amanda Sjöström? Är företaget i så fall medvetna om att de har en kriminell som anställd?
Citera
2012-08-31, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jada.Stevens
Läs sammanfattningen!

Jag har läst vartenda inlägg här.
Det flyger info och rykten fram och tillbaka.

Kvarstår gör dock följande.

Att starta ett företag där man tar förskottsbetalning för att sedan beställa varorna från kina är inget olagligt.

Vidare, att inte betala tillbaka pengar inom den tidsramen som är reglerat inom diverse lagar är om jag förstår det ett civilrättsligt mål. Samt att detta bevisar inte att det handlar om systematiska bedrägerier.

Det finns inga bevis för att hon med avsikt systematiskt har bedragit folk. ENBART indicier.
Att hon har skulder eller, enligt rykten, drar cola är INGET bevis för att hon sysslar med sytematiska bedrägerier.

Vi kan dra detta ännu längre.
Hur deklarerar men en enskild firma? Är det en separat deklaration eller går det som bilagor på hennes privata deklaration.
Har vi bevis på att hon inte betalar skatt på de pengar hon tar ut i lön?

@Obskyrdelfin
Men suck!
Lär dig läsa för guds skull!!

FUP samt de tillhörande kontoutdragen handlar inte om hennes webshop.
Det handlar om ett desperat försök att lura folk via blocket!

Igen, INDICIER INDICIER INDICIER!!!

What do we know, what can we prove?

Jag säger det igen!
Jag försvarar inte henne eller hennes beteende!
Jag tycker det hon gjort är förkastligt!
Citera
2012-08-31, 11:23
Medlem
Citat:

Hur deklarerar men en enskild firma? Är det en separat deklaration eller går det som bilagor på hennes privata deklaration.

Man deklarerar med en NE-bilaga tillsammans med den vanliga deklarationen. Dock har hon inte betalat in vare sig skatt eller moms till Skatteverket sen hon startade företaget så något lurt är det ju!
Citera
2012-08-31, 11:27
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Att starta ett företag där man tar förskottsbetalning för att sedan beställa varorna från kina är inget olagligt.
-Men att sälja piratkopior är inte lagligt.

Citat:
Vidare, att inte betala tillbaka pengar inom den tidsramen som är reglerat inom diverse lagar är om jag förstår det ett civilrättsligt mål. Samt att detta bevisar inte att det handlar om systematiska bedrägerier.
- Bevisar inte det att hon inte har för avsikt att betala tillbaka? Så, det faktum att MÅNGA inte fått varken varor eller återbetalning; bevisar enligt dig inte att hon gjort detta systematiskt? Hmmm...

Citat:
Det finns inga bevis för att hon med avsikt systematiskt har bedragit folk. ENBART indicier.
Att hon har skulder eller, enligt rykten, drar cola är INGET bevis för att hon sysslar med sytematiska bedrägerier.
- Då anser du antagligen inte heller den förundersökningen som något av värde? Eller alla de olika som på flera olika ställen framfört massiv kritik mot henne? De snackar skit allihop? FUP:en är en sak, men den ger samtidigt en fingervisning om var någonstans det började - så länge det inte hänt ännu tidigare.

Citat:
Det återfinns i tråden att hon inte momsredovisat alls, bara det borde vara nog.

Citat:
@Obskyrdelfin
Men suck!

Ja, FUP:en var innan webshopen, men läs igenom alla de kommentarer som finns få diverse olika siter; bluffar de allihop?
Citera
2012-08-31, 11:29
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Jag har läst vartenda inlägg här.
Det flyger info och rykten fram och tillbaka.

Kvarstår gör dock följande.

@Obskyrdelfin
Men suck!

Igen, INDICIER INDICIER INDICIER!!!

What do we know, what can we prove?

Jag säger det igen!
Jag försvarar inte henne eller hennes beteende!
Jag tycker det hon gjort är förkastligt!

Hon försökte lura bl.a. mig så det handlar knappast indicier.
Hon sålde en vara hon inte kunde leverera, och när jag krävde pengarna tillbaka tog det hela 4 månader innan de landade på mitt konto. Hon gjorde dock allt i sin makt för att slippa betala, komma undan men ett telefonsamtal från en kontakt min sambo har fick henne att inom en timme sätta in pengarna.

Hon har sysslat med systematiskt bedrägeri, något annat är det inte tal om.
Citera
2012-08-31, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GundeS
Kapitel 3 är inte trovärdigt. Eftersom hon kört scams på Blocket innan, har väl bedrägerier alltid funnits i bakhuvudet, även under tiden hon körde webbshoppen. Troligen ville hon helst (se hennes blogg) driva det helt lagligt, men att kunna fortsätta konsumera har varit viktigare. Det finns ett mönster i detta, det handlar inte om en enskild händelse. Att hon struntat i att betalat skatt (enligt skatteverket, dock andrahands-information) tyder på att det ligger till på sättet ovan.

Om du vill kan vi försöka rota fram ett mycket tidigt fall av bedrägeri, som då kan bevisa att hon bedrog redan innan hon fått problem med leveranserna. Det är fastställt att hon har lurats på Blocket innan hon startade webbshoppen.

Vad som har gjort att detta har blivit så stort är att hon försöker låtsas som ingenting, fast vi förstår hur det gått till.

Precis!
Jag har inte datum framför mig just nu men. Firman registrerade hon 2010-09-20 och det kan mycket väl vara så att hon ville köra firman lagligt men inte lyckats hålla ihop bitarna.

Jag är fullt medveten om att det rör sig om flera tillfällen samt flera olika personer som blivit drabbade.

Oavsett om detta är en medveten scam från början till slut eller om hon inte har lyckats hålla ihop bitarna så ska hon straffas för detta på det ena eller andra sättet.
Att bara bli uthängd här är inte nog.

Jag vidhåller dock att detta måste ske på rätt sätt.

Jag tycker helt klart vi kan se ett civilrättsligt mål med flera intressenter.
Finns det fler punkter vi kan driva detta på?
Lotteriinspektionen?
Skattebrott?
Försäljning av kopier av märkesskyddade varor?
Anställning av svart arbetskraft?
etc
Citera
2012-08-31, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Bumpar en fråga från igår som jag aldrig fick något svar på.

Är det någon som kan bekräfta att Amanada jobbar som montör?
Hon påstod ju det och la upp bilder på sig själv iförd arbetskläder.

Hon jobbar väll ändå inte svart?

Citat:
Är också intresserad av detta, hon bytte status rätt snabbt från VD på annaamanda.se till anställd på pappans företag. Jag har svårt att tro på att hon pendlar på daglig basis till Gävle.

Var jobbar Amanda Sjöström? Är företaget i så fall medvetna om att de har en kriminell som anställd?

Ja, hon jobbar som montör på sin pappas företag. Nej, företaget sköts mycket väl och hon jobbar inte svart. Ja, någon här fick för sig att maila hennes arbetskamrater inklusive hennes pappa så de vet. Och som hon skrev i sina sista inlägg på bloggen bor hon just nu hemma hos sina föräldrar medan de var borta på semester/cykeltävling. Men åter igen, Varken hennes föräldrar, eller de anställda på Switchgear har någonting med den här tråden att göra.
Citera
2012-08-31, 11:36
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
-Men att sälja piratkopior är inte lagligt.

- Bevisar inte det att hon inte har för avsikt att betala tillbaka? Så, det faktum att MÅNGA inte fått varken varor eller återbetalning; bevisar enligt dig inte att hon gjort detta systematiskt? Hmmm...

- Då anser du antagligen inte heller den förundersökningen som något av värde? Eller alla de olika som på flera olika ställen framfört massiv kritik mot henne? De snackar skit allihop? FUP:en är en sak, men den ger samtidigt en fingervisning om var någonstans det började - så länge det inte hänt ännu tidigare.

Det återfinns i tråden att hon inte momsredovisat alls, bara det borde vara nog.

Ja, FUP:en var innan webshopen, men läs igenom alla de kommentarer som finns få diverse olika siter; bluffar de allihop?

Exakt och alla de förelägganden som haglar in från privatpersoner hos Kronofogden säger rätt mycket.
Folk vittnar om uteblivna varor fortfarande efter 6-7 månader, är inte det bedrägeri medan Amanda Sjöström festar upp dessa personers pengar utan att leverera.

BEDRÄGERI BEDRÄGERI OCH ÅTER BEDRÄGERI!
Citera
2012-08-31, 11:44
Medlem
Citat:
Exakt och alla de förelägganden som haglar in från privatpersoner hos Kronofogden säger rätt mycket.
Folk vittnar om uteblivna varor fortfarande efter 6-7 månader, är inte det bedrägeri medan Amanda Sjöström festar upp dessa personers pengar utan att leverera.

BEDRÄGERI BEDRÄGERI OCH ÅTER BEDRÄGERI!

Jag har aldrig sagt att det inte handlar om bedrägligt beteende. Det jag ifrågasätter är om det från början var plannerat att dra igång ett företag som sysslar med systematiska bedrägerier eller om det har blivit resultatet av hennes personliga livsstil i samband med att inte kunna sköta en firma.

Vilka bevis finns för detta?
Vi har en uppsjö av indicier som pekar mot att detta handlar om systematiska bedrägerier men vilka bevis har vi?
Att hon tidigare har sysslat med detta är igen ett indicium.
Men, ställs det utom all rimlig tvivel att hon startade denna verksamhet för att blåsa folk?
Försöker inte motbevisa något, bara reda ut vad vi kan bevisa.

Det finns en sak jag undrar över. Finns det en dom knuten till FUP:en?
Inte för att jag vill motbevisa något, vill bara veta om hon blev dömd.
Citera
2012-08-31, 11:50
Medlem
Jada.Stevenss avatar
Citat:
Jag har aldrig sagt att det inte handlar om bedrägligt beteende. Det jag ifrågasätter är om det från början var plannerat att dra igång ett företag som sysslar med systematiska bedrägerier eller om det har blivit resultatet av hennes personliga livsstil i samband med att inte kunna sköta en firma.

Vilka bevis finns för detta?
Vi har en uppsjö av indicier som pekar mot att detta handlar om systematiska bedrägerier men vilka bevis har vi?
Att hon tidigare har sysslat med detta är igen ett indicium.
Men, ställs det utom all rimlig tvivel att hon startade denna verksamhet för att blåsa folk?
Försöker inte motbevisa något, bara reda ut vad vi kan bevisa.

Det finns en sak jag undrar över. Finns det en dom knuten till FUP:en?
Inte för att jag vill motbevisa något, vill bara veta om hon blev dömd.

Hon har accepterat ett föreläggande vilket är jämförbart med dagsböter, hon är topsad "dna"
Anmälningar mot annaamanda.se strömmar in i jämn takt enligt någon här i tråden som varit i kontakt med polisen.
Citera
2012-08-31, 11:51
Medlem
Jag är ändå nyfiken på hela den här affärsidén med att ta in ordrar från kunder här i Sverige och sen beställa skorna från Kina i nästa steg. Eftersom hon satt en leveranstid på ett par veckor så betyder det att hon måste beställa nya minst en gång i veckan iallafall. Fraktkostnader från Kina är väldigt dyra plus att det tillkommer tull + moms på varorna (om man inte har turen med sig och slipper det i vissa fall). Skor väger ju en del (enligt en leverantör väger ett par skor runt ett kilo) plus att de tar ganska mycket plats så det är ju inga små paket som kommer vilket gör det ännu mer kostsamt. Frågan är om hon betalat tull + moms på varorna? Kanske ännu en grej att kolla upp.

Beställer man från en fabrik är priserna låga, men du måste istället beställa väldigt stora volymer. Kanske minst 500 par/modell. Sedan finns det som sagt Alibaba Express och kinesiska webshops där man kan köpa enstaka par vilket jag antar att Amanda har gjort. Ett par Christian Louboutin-kopior kostar runt hundralappen och hon sålde skorna för ca 800:- + att hon drog in 150:- i fraktkostnad per order.

Dessa hutlösa priser hon hade kommer ju säkerligen av att den här idén inte hade fungerat annars. Hon hade inte haft råd att ha webshopen, köpa hem skor och samtidigt tjäna pengar på det.

Men, hur kommer det sig att hon plötsligt slutat att leverera några skor? Det kryllar av sådana skor i Kina så det är knappast så att det är svårt att få tag på. Jag skulle kunna beställa hur många par som helst redan idag om jag skulle vilja.

Detta gör att jag ändå funderar på om hon försöker sig på en Blocket-kupp även här. Att plötsligt sluta beställa skor, skylla allt på leverantören låååångt borta i Kina och sen hoppas att hon ska komma undan med det. För hon har ju inte gjort något fel och det är henne, den hårt arbetande unga tjejen, det är synd om. Det som talar för att det är så är ju att hon hade kvar webshopen uppe utan någon som helst information om läget. Folk kunde fortsätta handla av henne vilket innebar att hon bara fick in ännu mer pengar.

Who knows...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in