Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-08-27, 16:34
  #1
Medlem
Ronilles avatar
Ja, som frågan lyder. Vad är mest effektivast, att springa eller att gå på morgonen?

Jag vill gå ner lite i vikt, har tre kilo kvar till målvikten. På helgerna har jag tid för rejäla Power Walks, men under veckodagarna måste det går snabbare. Springer milen under timmen och försöker att träna varierat.

Vad anser ni vara bäst?
Citera
2012-08-27, 16:49
  #2
Medlem
usb3s avatar
Effektivast är självklart att springa. Sen om man springer eller går än mil så är det inte så stor skillnad i förbränning. Men eftersom det går snabbare att springa så måste det räknas som mer effektivt.
Citera
2012-08-27, 16:52
  #3
Medlem
jannesvansloss avatar
Springa såklart.
Citera
2012-08-27, 16:55
  #4
Medlem
Ronilles avatar
Tack, ni bekräftade mig. Saken är den att jag i helgen träffade en kvinna som läser till PT och som hävdade att PW var det absolut bästa. Vi hade en rejäl diskussion om det där och jag hävdade att ombyte och varierad träning måste vara det bästa för själen och kroppen i längden.

Själv känner jag att jag blir tajtare i kroppen efter varje springtur.
Citera
2012-08-27, 17:00
  #5
Medlem
Min tränare sade till mig för typ 3 veckor sedan att springa är 5 gånger så effektivt. springa 15min=gå 75min
Citera
2012-08-27, 17:02
  #6
Medlem
Finans.killens avatar
Handlar ju inte bara om fett hellere, du får ju bonus när du springer genom att du tränar hjärtat och lungorna mycket mer intensivt.
Citera
2012-08-27, 17:16
  #7
Medlem
MachineHeadXXXs avatar
Hörde att gå är mer effektivt då du förbränner energi fortare för att när du springer så tränar du för det mesta konditionen. Dock går det ju betydligt mycket snabbare att springa såklart men om du tänker på att förbränna energi eller fett så kan du göra både och då de båda tar ut varandra. Men då måste du förstås gå under en mycket längre tid.

Men om du går måste det vara rask takt såklart för annars är det inte lönt att gå.
Citera
2012-08-27, 17:26
  #8
Medlem
bugulus avatar
Tidseffektivt är givetvis löpning betydligt mycket bättre alternativ.
I ditt fall som klarar av milen under en timme är löpningen bättre.

För personer med dålig kondition så fungerar gång mer effektivt än löpning då en person som inte kan klara av att springa eller ens jogga 5 minuter i sträck inte bör ha några problem att gå 1 timme i rask takt.

Och vad tror ni bränner mest, 5 minuter löpning/jogging eller 1 timme gång i rask takt?

Men visst, vill man vara effektiv med tiden är löpningen ett klart bättre alternativ.
Citera
2012-08-27, 17:31
  #9
Medlem
kruegers avatar
Löpning tar mer på musklerna eftersom det krävs snabb energi i form av kolhydrater. Så att gå är att föredra för att ta från dina fettdepåer.
Citera
2012-08-27, 18:43
  #10
Medlem
Untouchables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krueger
Löpning tar mer på musklerna eftersom det krävs snabb energi i form av kolhydrater. Så att gå är att föredra för att ta från dina fettdepåer.

Nja. Visserligen bränner du en större procentandel fett vid lågintensiv träning, men den totala mängden fett som förbränns är ändå högre efter en löptur förutsatt att det är samma sträcka.
Citera
2012-08-27, 18:47
  #11
Medlem
Ett enklare sätt att gå ner de där sista kilona är bara att äta lite mindre. Ta reda på din ungefärliga kalori-åtgång per dygn och se till att äta några hundra kalorier mindre. Strunta i att 100g pasta = 30 minuters löpning, ungefär lika mycket energi. Det är så mycket enklare att äta mindre än att träna mycket.

Löpning bränner mindre %-halt kroppsfett men energi går fortfarande åt genom att bränna glykogenet i musklerna.
Citera
2012-08-27, 19:24
  #12
Medlem
Ronilles avatar
Tro mig, jag har försökt! Men de där sista *varlfri svordom* graviditetskilona sitter som berget. Jag vet av erfarenhet att jag mår bäst i längden av träning samt bra kosthållning.

Känns som om jag testat det mesta just nu, men visst jag kanske borde ligga på än mer underskott än vad jag gör idag. Fast då är det nära 1000-kaloriergränsen och nja.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback