2012-08-27, 16:21
Medlem
Vi brukar konfrontera honom genom att ta honom till kisset o se hur han reagerar (gör så med alla katter, sniffar dom nyfiket så är det inte dom, springer dom bort direkt så är det dom) eller så tar vi det han har kissat på o aa samma resultat o det är då han skygger ihop osv

Det känns inte heller som att det kan vara en skada/kroppsligt pga han är vanligtvist pig o busig, lite lat men annars kan han spendera nätter utav att springa runt o leka också att han har kissat osv hållit på i flera månader nu utan någon ändring på hans humör lr energi
Citera
2012-08-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Summerbird
Nu har jag inte katt men frågan som direkt dyker upp i huvudet är: hur dyrt kan det vara med kattsand? Behöver ni spara ihop pengar för att kunna testa ett nytt märke?

Undrar också över "konfrontera". Har ni skrämt kattstackarn så att den fått problem?

Får bara pengar en gång i månaden och har inga pengar atm men planerat att fixa det snart

Förresten har något ett tips på en bra kattsand som fungerar bra för sina katter?
Citera
2012-08-28, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeith
Vi brukar konfrontera honom genom att ta honom till kisset o se hur han reagerar (gör så med alla katter, sniffar dom nyfiket så är det inte dom, springer dom bort direkt så är det dom) eller så tar vi det han har kissat på o aa samma resultat o det är då han skygger ihop osv

Det känns inte heller som att det kan vara en skada/kroppsligt pga han är vanligtvist pig o busig, lite lat men annars kan han spendera nätter utav att springa runt o leka också att han har kissat osv hållit på i flera månader nu utan någon ändring på hans humör lr energi

Jag tror det kan bli värre om ni gör så. Han tycker nog inte det är så fräscht själv att tvingas vara nära det, katter är ju så renliga.

Det kanske inte är kroppsligt, men det kan man ju inte ha en aning om innan man kollat upp det. En ettåring är j busig och visar inte smärta om det inte är akut. När min ena katt fick urinsten var hon som hon alltid varit, till att plötsligt bara jama till och börja gå på toan stup i kvarten en dag. Det kom blod och det var bara till att operera direkt. Hon har säkert haft obehag innan det då det inte är något som byggs upp på en dag, men det har inte varit akut så hon har inget visat.

Insåg nu också att du skrev att ni kastrerade pga att ni skaffade en honkatt. När skedde detta? Kastrera bör man alltid göra oavsett, för att minska risken för bl a revirkissningar. Om han gått runt könsmogen ett tag och pinkat inne så kan det tyvärr sitta i som beteende trots kastrering. Han kan ha fått in vanan Då får man prova allt möjligt som finns i länken jag skrev tidigare.

Förstår att det är väldigt frustrerande, jag har själv en katt med kisseriproblem som återkommer men det är tusen procent bättre nu.
Citera
2012-08-28, 01:10
Medlem
Citat:
Har inte testat det än eftersom inga av dom andra katterna finner problem med det (2st till) och han har aldrig inte velat gå på lådan tex bajsat utanför, men det är något som är planerat att testa nästa gång vi har pengar till det, använder "Fresh & Easy" för tillfället men finns det något som är mer "kattvänligt"

Men är inte det vita kristaller? De flesta katter föredrar finkornig sand. Vi har flera katter och flera lådor med olika i, men den ena katten går aldrig i helt i lådan med kristaller utan sätter bara in baktassarna och då i nödfall. Hon föredrar sanden. Tror de vita kristallerna kan vara ganska otäcka att stå i (de gör ju svinont om man råkar gå på en själv )

Många rekommenderar EverClean sand som är klumpbildande. Den är jättebra och det luktar verkligen inget. Den kan tyckas dyr (ca 200kr/10 kg), men då man aldrig behöver byta ut utan bara fyller på med jämna mellanrum så blir det i princip samma kostnad som för en billigare skitsand. Däremot har vi faktiskt övergått till Pussi Kompakt som är billigare men funkar för oss. Det var ett nödköp en helg men vi märkte att katterna gillar det. Ca 100kr/10 kg. Men EverClean är verkligen toppen då det inte luktar ett skit
Senast redigerad av Beryllium 2012-08-28 kl. 01:13.
Citera
2012-08-28, 02:25
Medlem
Vill bara tacka dig så hemskt mycket för all information om hur detta kan kanske läsa sig Beryllium.

Jag har kollat runt lite om olika saker man kan kolla/priser o undrar vad skulle du rekommendera som ett standar koll jag borde kolla? (saker som kan vara orsaken)

Vart skulle man kunna köpa pussi kattsanden? Låter precis i min prisklass med 100kr/10kg istället för 70/5kg utav den jag har nu. Det låter väldigt troligt att han må finna det obehagligt/jobbigt med tanke på att han är en stor katt ras (normal vikt är 9kg när han är fullvuxen)

Honnan var den första vi fick men några månader yngre så hon hade inte blivit köns mogen än.
Citera
2012-08-28, 16:37
Medlem
Citat:
Vill bara tacka dig så hemskt mycket för all information om hur detta kan kanske läsa sig Beryllium.

Jag har kollat runt lite om olika saker man kan kolla/priser o undrar vad skulle du rekommendera som ett standar koll jag borde kolla? (saker som kan vara orsaken)

Vart skulle man kunna köpa pussi kattsanden? Låter precis i min prisklass med 100kr/10kg istället för 70/5kg utav den jag har nu. Det låter väldigt troligt att han må finna det obehagligt/jobbigt med tanke på att han är en stor katt ras (normal vikt är 9kg när han är fullvuxen)

Honnan var den första vi fick men några månader yngre så hon hade inte blivit köns mogen än.

Ingen orsak, är väldigt glad att kanske kunna hjälpa till! Har (tyvärr) en del erfarenhet av katter som kissat fel så man har lärt sig.

Du menar kolla hos vet? Skulle rekommendera att de tar urinprov. Det går att göra själv och lämna in också, så har iaf vi gjort. Hos vet. kunde man köpa små vita plastkulor som heter KatKor, kostade typ 50 kr. De finns här också: http://www.veterinarbutiken.se/ovrigt-katt/154-katkor-plastkulor-for-urinprov.html

Sen häller man dem i en tom kisslåda, katten kissar förhoppningsvis och då fyller man upp det medföljande provröret med kiss. Sen lämnade vi in det hos vet. direkt efteråt. Kan ni få honom att göra det så blir det nog minst kostnad också.

Förutom urinprov skulle jag säga röntga ifall katten har antingen urinsten eller ont i lederna, men man kan ju börja med ett urinprov endast. Har han urinvägsinfektion så kan det vara orsaken, så ta en sak i taget och se om det visar något eller ej. Det behöver inte bli så kostsamt.

Pussi-sanden köper vi i vanliga mataffärer, finns säkert till bra pris på din närmaste ICA Maxi eller nåt sånt. En blå påse är det. Prova så får ni se vad han "säger"
Citera
2012-08-28, 16:39
Medlem
Tillägg om ni lämnar in urinprov själva: Plastkulorna är till för att likna sand så katten ska kissa utan att det medföljer smuts, men en del katter kissar om man bara ställer fram en tom och ren kisslåda. Dock måste man ha något rör eller så att ta det i.
Citera
2012-08-28, 18:30
Medlem
I bästa fall så är det bara så att han inte trivs och hela tiden måste markera in er via kläderna, har samma problem själv och det började när jag skaffade ny hund gick över möblerade om samma sak igen satt tillbaka lugn, va kattvakt så böjade de igen alltid saker på golvet och framför allt mina kläder.

han kanske skulle trivas bättre i ett hem där han va själv.
Citera
2012-08-30, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
I bästa fall så är det bara så att han inte trivs och hela tiden måste markera in er via kläderna, har samma problem själv och det började när jag skaffade ny hund gick över möblerade om samma sak igen satt tillbaka lugn, va kattvakt så böjade de igen alltid saker på golvet och framför allt mina kläder.

han kanske skulle trivas bättre i ett hem där han va själv.

Det där låter intressant, skulle du vilja läsa en liten historia och säga vad du tror?

Jag har en katt som kissat fel men som jag fått bukt med, har jag trott. Det funkar bra nu förutom när man tar in nya, mjuka saker i hemmet. Vi kan inte köpa en ny filt och lägga i soffan t ex. Hon brukade också kissa på helt nya klösbrädor i papp. Efter filtincidenten så brjade jag fundera på om det kan vara markeringar av revir. Tänkte att om det luktar "hemma" så kanske det är går bättre. Jag lät klösbrädan vara framme bara nån minut när hon ville klösa och tog sen bort den. Gjorde så några dagar tills den var "inkörd" och sen fick den ligga kvar, och hon kissar inte på den!

Vad gör man egentligen åt om en kastrerad katt markerar? Hon har ju varit kastrerad sen 6 mån ålder och är idag 8 år. Och detta började först när hon var några år gammal.
Citera
2012-08-30, 01:56
Medlem
Får väl tillägga att min katt kom till mig som liten och hemlös och är en i grunden inte 100% trygg katt.

Förlåt Skeith om jag kapar lite i din tråd, men jag tänker att det kan ju vara bra med så mycket info om felkissande man kan få
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in