2012-08-27, 13:01
Medlem
Hej jag och min sambo har en brittisk korthår på 1år och han vill inte sluta kissa utanför kattlådan. Han har inte urinvägsinfektion och jag har tvättat det han har kissat på med ättika lr asolsprit men han kissar fortfarande på samma ställe lr bara någon annanstans. Han gör det alltid efter lägenheten precis har blivit städat så det är mycket rörelse innan han gör det men under städningen verkar han inte störa sig på det och han vet att han har gjort något fel pga han gömmer sig och backar undan tom innan vi har märkt att han har kissat någonstans. Detta har pågott i ett par månader nu och min sambo har bestämt sig för att avliva honom pga att hon tror att hon tror att något är fel i huvudet med honom, så jag vänder mig till det ända stället som kanske har svar eller en lösning på detta så att det må finnas en chans att fixa det innan det är försent.

Snälla finns det något jag kan göra eller kolla så att han kan sluta kissa överallt?
Citera
2012-08-27, 13:10
Medlem
MammasBarns avatar
Har ni provat med annan kattsand? Katter är kräsna jävlar...
Citera
2012-08-27, 13:14
Medlem
Har inte testat det än eftersom inga av dom andra katterna finner problem med det (2st till) och han har aldrig inte velat gå på lådan tex bajsat utanför, men det är något som är planerat att testa nästa gång vi har pengar till det, använder "Fresh & Easy" för tillfället men finns det något som är mer "kattvänligt"
Citera
2012-08-27, 13:22
Medlem
Katter kan kissa i protest till något. Är den kastrerad?
Citera
2012-08-27, 13:26
Medlem
nynaeves avatar
Har ni kollat honom hos veterinär? Det är annars första steget. Även fall det inte är UVI finns det andra problem med urinvägarna som katter kan få. Särskilt eftersom det är ett problem som plötsligt uppkommit behöver man utesluta att det faktiskt är något som är medicinskt fel på katten. (För visst är han kastrerad? Annars är ju det det första man kan åtgärda)

Är det annars något som har hänt sedan han började kissa utanför lådan? (Flytt, renovering, nya familjemedlemmar etc). Hur många lådor har ni och hur står de placerade? Använder han lådan också eller kissar han bara utanför? Kissar han bredvid lådan/i duschen eller i typ soffan och liknande? Går han till samma ställen och kissar varje gång? Vad använder ni för underlag i lådan och vad är det för typ av låda? Vad är han för typ av katt i övrigt, trygg i sin omgivning eller lite nervöst lagd?

Vad har ni gjort hittills för att lösa problemet?
Citera
2012-08-27, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arran
Katter kan kissa i protest till något. Är den kastrerad?

Ja, vi var tvungna att kastrera honom pga att vi har en hona och att vi trodde att det skulle lösa hans kiss problem men han började efter bara någon månad igen. Han verkar inte direkt sur över något förutom att han att håller sig till att kissa mest på min sambos grejer (hennes täcke, vart hon oftast sitter på soffan) men det händer att han ibland kissar på mina kläder också o tex en madrass som en kompis har sovit på dagen innan men förutom det är han väldigt kelig mot dem som är runtom
Citera
2012-08-27, 13:31
Medlem
nynaeves avatar
Såg nu att ni har två katter till... hur många lådor har ni? Hur står de placerade? Har han möjlighet att gå på lådan ifred eller blir han stressad av de andra katterna?

Med tre katter, där den ena har problem med lådan, bör ni ha lika många lådor som katter plus en extra, d.v.s. fyra kattlådor. Att ha alla fyra placerade bredvid varandra funkar inte riktigt eftersom det då blir motsvarande en stor låda, ha dem i åtminstone två olika rum.

Kanske inte jättekul att ha kattlådor utplacerade i hela huset, men ni kan ju åtminstone se det som en prövoperiod för att komma tillrätta med problemet.
Citera
2012-08-27, 13:51
Medlem
Den 3de katten fick vi en vecka sen och problemet har varit sen långt innan det men vi har 3st nu och hade 2 lådor innan brevid varandra innan, han går på båda o använder dem med jämna mellanrum utan några synliga problem. Ena är en vanlig plast låda men låga kanter och den andra är en låda med tak fast utan taket (pga att dom inte gillade att gå in i den isf) vanligtvist är han lat mest utav dagarna, han brukar ligga runt på olika ställen o bara ta det lugnt men har inga problem ifall det finns andra i närheten eller att ligga brevid någon annars så gillar han att busa med dom andra katterna o inte haft några problem att sova brevid dom heller. Han kissar aldrig på plan yta men går antingen till en soffa eller liknande o kissar från mycket till en liten skvätt, kanske bajsar utanför lådan någongång då o då men alltid suttit i lådan när han har råkat göra det.

Det som får mig att undra mest är fortfarande faktorn att han har alltid varit medveten att han gör något fel när han kissar på saker, gömmer sig, sänker huvudet o kroppen och undviker en innan man ens konfronterar honom med det men han fortsätter ändå.

Vad för andra problem som kan vara relaterat finns det än UVI? Kollade honom när det började o dom sa att det fanns inga synliga problem.
Citera
2012-08-27, 15:13
Moderator
^Eazs avatar
2 Lådor nära varandra kan vara problemet, glöm inte att katter är revirtänkande djur, och har någon annan katt precis varit på lådan så är det inte lockade för den här katten att gå dit, ställ en låda på annan plats och bär in honom till den.
Citera
2012-08-27, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skeith
Den 3de katten fick vi en vecka sen och problemet har varit sen långt innan det men vi har 3st nu och hade 2 lådor innan brevid varandra innan, han går på båda o använder dem med jämna mellanrum utan några synliga problem. Ena är en vanlig plast låda men låga kanter och den andra är en låda med tak fast utan taket (pga att dom inte gillade att gå in i den isf) vanligtvist är han lat mest utav dagarna, han brukar ligga runt på olika ställen o bara ta det lugnt men har inga problem ifall det finns andra i närheten eller att ligga brevid någon annars så gillar han att busa med dom andra katterna o inte haft några problem att sova brevid dom heller. Han kissar aldrig på plan yta men går antingen till en soffa eller liknande o kissar från mycket till en liten skvätt, kanske bajsar utanför lådan någongång då o då men alltid suttit i lådan när han har råkat göra det.

Det som får mig att undra mest är fortfarande faktorn att han har alltid varit medveten att han gör något fel när han kissar på saker, gömmer sig, sänker huvudet o kroppen och undviker en innan man ens konfronterar honom med det men han fortsätter ändå.

Vad för andra problem som kan vara relaterat finns det än UVI? Kollade honom när det började o dom sa att det fanns inga synliga problem.

Han kan ha ont av t ex urinkristaller eller början till urinsten, detta kollas via röntgen. Han kan ha ont någonstans i ryggen eller kring nedre delarna som gör att när han trycker på så är det obehagligt. Det är typiskt för katter som har ont att kissa på mjuka saker som tyg. Ledproblem kan också ses via röntgen. Kollade vet. egentligen något, togs några prover eller vad hände? Inte helt sällan tittar de bara på katten vilket inte avslöjar så mycket.

Det var det fysiska, sen finns såklart psykiska saker såsom generell otrygghet, problem i flocken, ogillar lådan av någon anledning osv. Det finns hur mycket som helst att göra. Gå igenom denna sida: http://www.kattstatus.se/sida19.html

Vill verkligen understryka att det inte på något sätt är OK att avliva en katt som endast är 1 år och som man inte provat allt med. Det hoppas jag din sambo inser så hon istället kan hjälpa dig att försöka lösa det.
Citera
2012-08-27, 15:32
Medlem
Undrar lite över detta:

Det du beskriver är ju så en katt som har ont typiskt beter sig. Undvikande, gömmer sig, sänker blicken. Det kan vara det som du tolkar som att han vet att han gör fel. Jag tror inte katter fortsätter med något de vet att de inte ska om de inte känner ett stort behov av det.

Hur menar du med konfrontera? Tyvärr så går det inte att få dem att sluta genom att "säga åt dem", det kan bli värre istället om man blir arg på dem. Säger inte att ni blivit det, men utifall.
Citera
2012-08-27, 15:55
Medlem
Summerbirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skeith
Har inte testat det än eftersom inga av dom andra katterna finner problem med det (2st till) och han har aldrig inte velat gå på lådan tex bajsat utanför, men det är något som är planerat att testa nästa gång vi har pengar till det, använder "Fresh & Easy" för tillfället men finns det något som är mer "kattvänligt"

Nu har jag inte katt men frågan som direkt dyker upp i huvudet är: hur dyrt kan det vara med kattsand? Behöver ni spara ihop pengar för att kunna testa ett nytt märke?

Undrar också över "konfrontera". Har ni skrämt kattstackarn så att den fått problem?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in