2012-08-27, 08:15
Medlem
Mullrets avatar
Vill se lagstiftning mot pixling av bilder. Jag tycker dubbelmoral hos PK media blivit rent löjeväckande med pixling av diverse våldsverkare. Att i en rättegångssal finns fotoförbud kan man köpa, men i övrigt skall det vara i klartext !

AB´s journalister kommer få spatt då de ofta drar upp en bild till 90% av satsytan i tidningen och skriver 10-20 rader text. Nu blir det värre Nu får de skriva med kvalité.

Så, kära forum. Vad har ni för synpunkter på ett förbud ?
Citera
2012-08-27, 09:17
Medlem
En lagstiftning MOT "pixling" av bilder skulle ju snarast leda till att inga bilder publicerades i det skedet.

Anledningen till pixlingen är väl att personen på bilden i det läget generellt är misstänkt för något, inte dömd och det är av pressetiska och juridiska (förtal) skäl som de väljer att inte röja personens identitet.

Att man i praktiken oftast kan härleda vad för person bilden föreställer är en annan sak.
Citera
2012-08-27, 09:32
Medlem
Emerains avatar
Jag står nog vid samma ställning som Nurka. Det finns inget förbud som säger "bilder måste pixlas", men det finns gott om förbud av både juridiska mått och pressetiska mått. Tänk dig en kombination av att inte vilja bli åtalad för förtal och rättsprincipen oskyldig tills motsatsen bevisats. Misstänkt kan vem som helst bli, och förtal kan du bli dömd för även om informationen är sann.

Varför ha förbud i domstolen om allt fram tills då är okej att visa? Det är ju mest ologiskt. "Vi får inte visa den åtalade i domstolen, så därför visar vi allt gammalt vi har fotat på honom" är mer knäppt än "vi personen vi inte visat är nu åtalad, här är han i zyx tingsrätt".
Citera
2012-08-27, 10:36
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Min synpunkt är att rättspolitik hör hemma annorstädes.

Juridik -> Politik - Inrikes

/Mod
Citera
2012-08-27, 10:40
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Vill se lagstiftning mot pixling av bilder. Jag tycker dubbelmoral hos PK media blivit rent löjeväckande med pixling av diverse våldsverkare. Att i en rättegångssal finns fotoförbud kan man köpa, men i övrigt skall det vara i klartext !

AB´s journalister kommer få spatt då de ofta drar upp en bild till 90% av satsytan i tidningen och skriver 10-20 rader text. Nu blir det värre Nu får de skriva med kvalité.

Du kan säkert få igenom det i Ungern. Flytta dit för där gillar de inte heller invandrare.
Citera
2012-08-27, 11:41
Moderator
Siegfrids avatar
Nja, inte riktigt här heller.
PI => Censur & Yttrandefrihet
/mod
Citera
2012-08-31, 01:59
Medlem
DonVonFjants avatar
Citat:

Dåligt. Tänk dig att du blir arresterad för ett brott som du inte begått - Då ligger din fejja där ute i tidningen ändå, och den fejjan kommer inte folk att glömma. Det har vi redan sett hända ett flertal gånger.

Pixling av icke dömdas ansikten är bra. Det finns trots allt skäl till det. Alla är oskyldiga tills motsatsen bevisas men om man hänger ut någon som brottsling i förtid (vilket man då gör) så dömer man dem ändå på förhand och fuckar upp folks liv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in