2012-08-27, 01:32
Medlem
Sen min morfar dog så har min mormor gått ner sig rejält, från pigg och glad, egen firma med bra lön, träna regelbundet, fin villa där det alltid var städat och mat till hela kvarteret.

Till deprimerad alkohol/piller missbrukare som knappt kan gå på toa själv. Firman gav hon bort till en nysvensk som hade jobbat lite hos henne genom kommunens integreringshjälpgrej. Hon har slutat äta, börjat röka igen efter 20 år och huset ser ut som en svinstia.

Då hon tog mycket svart på firman har hon i princip ingen pension, ca 7000/mån, och gav som sagt bort den utan någon form av ersättning. Hon har utgifter på ca 30 000-40 000/mån (sprit ca 8000) Detta kommer inte att funka.

Vi har försökt hjälpa henna dom senaste 5 åren med avvänjningskliniker, städning, mat, huset och allmänt stöd från oss i familjen. Men inget hjälper.

Mamma och min morbror har slutat bry sig och jag själv studerar och har inte mycket att erbjuda finasiellt. Så som sagt detta kommer inte hålla länge till.

Det vi vill göra är att först och främst sälja huset och fixa en lägenhet i centrum så att hon har gångavstånd till allting då hon inte längre kan köra bil. Där kommer första problemet. Så länge hon lever som hon gör så går det inte att ha visningar i huset. Skulle behöva saneras innan varje gång. Det är därför osäljbart så länge hon bor där.

Huser är även i princip fullbellånat till marknadsvärde så går inte att snabbt sälja av för en skitpeng.

Det jag tänkte då var att skaffa en lägenhet först, betala dubbla boenden till huset är sålt. Problemet är att det kan ta ett år innan det blir sålt.

Vad händer när hon inte längre kan betala sina lån? Visst ser banken att dom kan göra vinst tar dom väll huset och sen är det ur världen men annars då, om dom anser stt det är för mycket jobb för att få det i säljbart skick? Säljer dom det vidare till inkasso som sen har auktion på det eller hur funkar det?

Och säg inkasso auktionerar ut huset och får 400 000kr när lånet är på 600 000, får hon då en inkassoskuld på 200 000kr?

Så här ser det ut nu iallafall:

Tillgångar:
Hus: ca 700 000 (belåning 600 000)
Bil: ca 100 000
Sparkonto: 90 000

Inkomster/mån: ca 7000

Utgifter/mån: ca 30 000-40 000

Hennes pengar kommer vara slut om kanske 3 mån och vill försöka rädda så mycket som går innan hon super upp allt hon har och försätter sig i skuld som aldrig försvinner. Hoppas fortfarande att hon kan fixa det om hon får miljöbyte, vård osv. Vill inte att allt ska vara borta för henne då.

Min fråga är då (utgå från att hon inte tänker bli nykter eller ändra sina shoping vanor förens inget finns kvar)

1. Ser ni någon lösning på hus/lägenhets grejen? Mamma/morbror vägrar låta henne bo hos dom så länge.

2. Vilka möjligheter har vi i familjen till att mot hennes vilja skicka henne på tvångavvänjning, ta kontroll över hennes konto eller på något sätt reglera hennes utgifter. ( Hon håller sig alltid nykter till Möten som rör detta)

3. Vilka senarion kan utspela sig när hon inte kan betala sitt huslån längre?

Är jätte tacksam för all hjälp jag får!

Mvh
Citera
2012-08-27, 01:41
Medlem
Nlesjems avatar
600k i lån och 30-40k utgifter,minus 8 för sprit.
Rimmar illa.
Crystal meth sug?
Citera
2012-08-27, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nlesjem
600k i lån och 30-40k utgifter,minus 8 för sprit.
Rimmar illa.
Crystal meth sug?

Jag vet.. Svårt att vänja sig av med gammla vanor antar jag. Hon har alltid bränt pengar som fan med 0 sparande. Och det funkade ju när hon plockade ut en 40 000 i lön och hade arvspengar att plocka av, dock inte när man ger bort sin firma och börjar dricka upp pengarna. Lutar väll åt att det blir personlig konkurs för henne tyvärr..
Citera
2012-08-27, 18:35
Medlem
Ingen rolig sits.

Har aldrig hört att banker säljer hus i Sverige. Däremot kronofogden. När hon inte kan betala kommer kronofogden bli inblandad till slut och då tvångssäljs huset. Dessvärre brukar dom inte vara några höjdare på att få bästa priset. Problemet med det här är att när huset väl är sålt har skulderna blivit rejäla med ockerräntor och avgifter från mäklare, banker och inkassobolag. Över i USA kan man ställa till med en rejäl utflyttningsfest och nästan riva huset om man så vill och sen bara lämna nyckeln till banken och så är man skuldfri

Hur det är med förmyndarskap eller behandlingshem har jag tyvärr inte koll på men helt klart värt att undersöka vidare.

Kanske är det en ny gubbe som behövs. Som kan få henne på andra tankar och uppskatta mer i livet än spriten. Lägg ut en profil på en dejtingsite. Var ärlig, det finns säkert intresserade gubbar ändå.
Citera
2012-09-08, 02:11
Medlem
Jo hon träffade ju en ny gubbe och allt var jätte bra ett tag. Sen över en natt blev han också sjuk och ligger numera 2 rum ifrån där min morfar dog. Likadant rum och allt. Så lite extra kämpigt det senaste då han är påväg bort också.

Tittar iallafall på lägenhet åt henne nu. Känns inte som att det finns mycket att förlora.
Citera
2012-09-08, 02:23
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny-Dicksson
Jo hon träffade ju en ny gubbe och allt var jätte bra ett tag. Sen över en natt blev han också sjuk och ligger numera 2 rum ifrån där min morfar dog. Likadant rum och allt. Så lite extra kämpigt det senaste då han är påväg bort också.

Tittar iallafall på lägenhet åt henne nu. Känns inte som att det finns mycket att förlora.

Hoppas verkligen att det går bra.
Är det helt omöjligt att få henne att ändra sina destruktiva vanor och sitt shoppande?
Citera
2012-09-08, 09:42
Medlem
Det enda som går att göra är nog tyvärr att prata med socialen och eventuellt få dem att utse en god man antingen någon inom familjen eller någon utomstående.
Citera
2012-10-05, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Hoppas verkligen att det går bra.
Är det helt omöjligt att få henne att ändra sina destruktiva vanor och sitt shoppande?

Hoppas det med. Hon har varit nykter det senaste när jag varit där i ca 3 veckor och verkar inte heller som hon lyft några pengar från kontot. Hoppas det håller i sig.
Citera
2012-10-05, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det enda som går att göra är nog tyvärr att prata med socialen och eventuellt få dem att utse en god man antingen någon inom familjen eller någon utomstående.

Ska kika på det. Innebär god man någon sorts förmyndare eller bara stödperson?
Citera
2012-10-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tiny-Dicksson
Ska kika på det. Innebär god man någon sorts förmyndare eller bara stödperson?

Det är det som ersatte omyndigförklaring eftersom detta i princip inte går att göra längre så med andra ord har en god man mindre befogenheter än en förmyndare. Men uppgiften är att sköta ekonomin och alltid se till klientens ekonomiska bästa så de har en fullmakt att sköta ekonomin.

Enda nackdelen med det hela är att de ska ha en viss lön (inte jättestor men ändå) och den dras från klientens tillgångar.
Citera
2012-10-05, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Det är det som ersatte omyndigförklaring eftersom detta i princip inte går att göra längre så med andra ord har en god man mindre befogenheter än en förmyndare. Men uppgiften är att sköta ekonomin och alltid se till klientens ekonomiska bästa så de har en fullmakt att sköta ekonomin.

Enda nackdelen med det hela är att de ska ha en viss lön (inte jättestor men ändå) och den dras från klientens tillgångar.

Det lät ju kanonbra. Okej, men förutsatt att man kan behålla sitt eget jobb samtidigt så kan man ju ge tillbaka pengarna efter utbetalning, alternativt spara dom och ge tillbaka när vi ser att hon är på rätt väg.

Tack för tipset, att ingen tänkt på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in